wutech Startet 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2015 Jeg har kjøpt ny båt, valget falt på en Quicksilver Captur 555 med 2 styrepossisjoner da jeg først og fremst skal bruke den til fisking, og at trailbarhet var meget viktig for meg. Ift saltvannsfiske vil det bli seifiske med line, men har også lyst til å prøve meg på trolling. Ser nå på kombi plotter og ekkolodd, og siden Navionics har kart som også dekker i overkant av 40 vann i norge, i tillegg til kysten så ønsker jeg kart fra de. Noen som har erfaring på hvor godt kartlagt disse vannene er? (snåsavatnet) Jeg har fått tilbud på en Raymarine A98 med 9" skjerm. Fordelen med denne er at den kan kobles opp til autopilot og radar om jeg etterhvert skulle ønske å utvide til det, men jeg er usikker på hvor lesbar den blir når jeg er ute. Dessuten må jeg inn formå styre den, eller bruke app på telefonen. Så har jeg sett litt på Lowrance Elite 7Chrip kombi for å ha inne, og eventuelt et rent ekkolodd Lowrance Elite 5 Chrip for å ha ute med en vendebryter på svingeren. Noen som har erfaring med slike oppsett, hva som gir den beste løsningen? Eventuelt forslag til andre typer plottere/ekkolodd og oppsett? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Du kan selv sjekke kvaliteten på Navionics sine kart på nettsiden deres. Klikk på webappen, og zoom deg inn på området du vil se på. Generelt er kvaliteten på dybdekart for innlandsvann elendig, men i drastisk bedring takket være at mange etterhvert logger de nødvendige dybde- og posisjonsdataene og laster opp til Navionics, Insight Genesis og dybdekart.no. Skal jeg være helt ærlig, hadde jeg enten satset på en skjerm inne som er så stor at du ser den fra dekk, eller to skjermer som via nettverk kan dele ekkolodd, kart, radar etc. Det koster penger, men er veldig nyttig på sikt. Jeg har to skjermer inne, og en på dekk men er nok litt over middels interessert.... Alle de store merkene har slike nettverksløsninger. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Anton Hardarson Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 hvorfor ikke 2 lowrance HDS 7 gen3 de kan dele svinger, trenger ikke noe vendebryter, ethernet kabel i mellom og de deler på kart (trenger bare 1 kartbrykke til 2 plottere) de kan også koples til lowrance outboard autopilot Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Hei Team Colibri. Takk for ditt svar, var inne på webappen og ser at det er flere av de grunnene i Snåsavatnet som ikke er markert i kartet så nøyaktigheten er nok så som så. Hvor store skjermer har du ute/inne på båten din? Går jeg for den store Raymarine skjermen jeg har fått tilbud om så får jeg en slik nettverksløsning og mulighet for å bygge ut. Men selv med et godt tilbud på denne pakken med A98, svinger og kart så er jeg på tett oppunder 15.000,- Det er 5" mer enn jeg helst kunne tenkt meg å lagt i dette.... Takk for ditt svar Anton: Lowrance HSD 7 ser veldig bra ut. Må du på HSD for å kunne gjøre dette, eller får du også denne funksjonen på Elite 7 også? Ville dere satset på innvendig eller utvendig svinger på båten min? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 (redigert) Inne har jeg en 5" og en 8,4", ute har jeg en 9" for øyeblikket men den er til låns og skal tilbake straks. Jeg har vanligvis en 5" på akterdekket men kommer til å gå opp i størrelse når jeg får råd til det. Man blir fort bortskjemt...Ja, fra Lowrance må du ha HDS for å gjøre dette. Du er avhengig av at skjermene har en type nettverk som kalles ethernet for at de skal kunne dele ekkoloddgiver, radar, kartbrikke etc. NMEA kan dele enklere datastrømmer, som posisjon, dybde, kurs og motordata. Elite har ikke ethernet.Lowrance HDS Gen 2 er på vei ut, så der er det prutningsmonn så det holder hos de butikkene som fortsatt har igjen noen. Jeg har sett HDS 5 (som jeg har to av selv) ned til 4.000,- som er ca halv pris av normalen. Du kan også få en bra deal på Simrad 7 Sport, den har 6,4" skjerm og jeg har sett den ned til 8000. Simrad NSS og Lowrance HDS har begge ethernet, og er også kompatible på tvers av merkene. (Samme eier av begge.)Garmin har også ethernet på endel modeller, GPSMAP-serien har dette. Der går du dog på en smell når det kommer til kart for ferskvann, Garmin har definitivt dårligst dekning i ferskvann av alternativene. Humminbird har også ethernet endel modeller, der vil kartalternativene for ferskvann være Navionics, dybdekart.no og Autochart (som er et program du kjøper og lager dine egne kart med).Du kan selv bedre kvaliteten på ferskvannskartene, ved å logge data og laste opp til en kartleverandør som bruker disse dataene for å forbedre kartene sine. Med Raymarine vil det være Navionics som er førstevalget, med Lowrance/ Simrad kan du velge mellom Navionics, Insight Genesis og dybdekart.no. (Eller alle på en gang, fritt valg altså.) Redigert 15.Mai.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Team Colibri Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 (redigert) På dashen, stativet til venstre er for IPad Mini: Akterdekk: Bare så det er sagt: dette er eksempler på hvordan man kan gjøre det, ikke sånn man må gjøre det. :) Redigert 15.Mai.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
wutech Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Heisann, takk for dine svar Team Colibri. Må vel innrømme at en nesten blir litt forvirret av dette... Har fått tilbud nå på Lowrance HDS7 Gen2 Touch med 49XG kartbrikke til 10500,- (uten svinger) Så Har jeg funnet Simrad NSS7 til 6990,- !! Er ikke disse instrumentene i grunn ganske like ift egenskapene? Men ser fordelen i at Simraden har den manuelle betjeningen i tillegg til Touch. Høcom selger også Simrad NSS7 Evo2 til 9990,- og da får jeg med Chrip... men hvor stor er verdien av Chrip...? Også har jeg sett på Humminbird 859CXI HD DI - med svinger til 5000,- (demobrukt)... magefølelsen sier at det må være mye instrument for pengene, men her er det ikke samme nettverksmulighetene og Humminbird tillater ikke deling av kart på 800 serien. Ift saltvannsfiske vet jeg at det blir å fiske mye i Skarnsundet, og der har vi dybder opp mot 275meter. Ift ferskvann blir det nok først og fremst Snåsavatnet og her er det dybder opp mot 120m Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) Humminbird er kanskje mest kjent i ferskvannsmiljøet, men man kan bruke 859 i saltvann. :) Jeg lånte en i vinter ifm at jeg skulle teste litt småtteri: Som du sier kan ikke 859 dele kartbrikke, og hvis målet er å få mest mulig ut av ekkoloddet også på større dyp bør Humminbirds egne givere erstattes med feks en Airmar P66. Dermed mister du downimagingen. På ONIX-modellene kan du bruke en giver for det vanlige ekkoloddet, og en annen for imaging. (Skannende ekkolodd). Nå bør du se bunnen på 200+ meter med standardgiveren, men den har sin begrensing når det kommer til å se fisk på større dybder enn 40-50 meter. (Akkurat det gjelder de fleste av merkenes egne givere, så dette er ikke spesielt for Humminbird.) Fordelen med Humminbirds klassiske modellserier som 8xx og 11xx, feks 859, er at de er basert på ganske gammel teknologi. Dette er med andre ord velprøvde greier. Ulempen er at de har gammel teknologi, så morsomme ting som CHIRP, bredbåndsradar, AIS via NMEA2000, deling av kartbilde og slikt er fremmedord for en 859. Hva som er best eller værst i så måte får være opp til den enkelte. Lowrance HDS Touch og Simrad Sport er samme innhold med to forskjellige innpakninger. HDSen er kompatibel med Lowrance sin autopilot og Motorguide frontmontert elmotor, Simraden er kompatibel med Simrads autopilot. HDSen har 0,6" større skjerm, Simraden har (i mine øyne) bedre brukergrensesnitt med kontrollhjulet og endel knapper. Smak og behag igjen, jeg heller mot Simraden siden jeg vil ha litt knapper. Simrad NSS Evo2 er den nye utgaven av Simrad NSS Sport. Litt bedre skjerm, raskere prosessor og et aldeles fantastisk ekkolodd. Det er dog bare fantastisk kombinert med en CHIRP-giver fra Airmar, uten det er ekkoloddet likt som NSS Sport og HDS Touch. Fortsatt meget bra, men ikke fantastisk. En slik giver koster fra ca 3500 og oppover. Jeg har CHIRP med Airmar selv, og jeg går aldri tilbake til låst puls, men smaker det så koster det. Hverdagskvalitet på ekkoloddbilde fra NSS Evo2 med Airmar CHIRP: Redigert 16.Mai.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Kaffelars Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) DET var et vakkert bilde Erik, og fine detaljer på 60-70M! Er dette med hekksvinger'n du nevnte tidligere? Redigert 16.Mai.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 Takk. :) Dette er med en Airmar TM150M ja. Skjermbildet er fra Oslofjorden. TM150M og dens gjennomgående bror B150M har dog en svakhet, og det er at de har en lei tendens til å enten miste bunnkontakten i plan, eller i hvertfall få så svekket signal at bunnlinjen tegnes svakt. Airmar kommer snart med en storebror til TM150M som forhåpentligvis løser den saken. For min del spiller det ingen rolle siden jeg har andre givere som fungerer bra i plan, men de færreste er såååå interessert. :) De eksisterende B75 og B175 ser ikke ut til å ha den samme svakheten. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Kaffelars Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 Heh, ja jeg er nok ikke blant de færreste, at bunnkontakten svekkes på 140 meter i over 20knop synes jeg ikke er noe stort problem ;) Ihvertfall ikke med en hekksvinger! ..satt nyst å prøvde å få jevnt bunnekko på skarve 100m med et eldre Skipper/Suzuki fiskerilodd der kun 'range' er auto og alt annet er manuell fikling..*sukk* noise, clutter, gain, dynamic range og tvg finjusteringer til den store gullmedalje før jeg var fornøyd - helt til det ble 60meter og alt ble bare snørr igjen. Men gammel sak da, tidligere eier har nok stoffet transducer med 10 lag selvpolerende, og kablingen er litt suspect. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 (redigert) :D Testen min av Lowrance Elite CHIRP ble publisert på Hooked i dag: http://www.hooked.no/artikler/test-lowrance-elite-5-cirp Som det hintes om nederst i den artikkelen, så kommer det en sak om litt mer avanserte greier, inkludert TM150M, etterhvert. Redigert 17.Mai.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Team Colibri Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 (redigert) I dag kom siste del av CHIRP-artiklene fra meg på Hooked: http://www.hooked.no/hooked-tester/airmar-tm150m-langtidstest-lowrance-simrad Denne gangen om litt mer kostbart utstyr, i praksis begynner prislappen rundt 10.000,- for slike ting som dette. Jeg skulle gjerne kjørt en siste artikkel med den øverste prisklassen også, men det har vist seg litt værre å få lånt utstyr til det. :) Redigert 26.Mai.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Hvorfor gir chirp mer effekt enn burst? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Burst sender en gang på feks 50 kHz før den stopper og lytter, CHIRP i Medium sender en gang på 85, en gang på 86, en gang på 87 etc etterhvert som den jobber seg gjennom sveipet. Total energi fra hele sveipet blir større. Ulempen er at giveren jobber mye hardere også, så hvordan levetiden blir på CHIRP-givere kontra låst frekvens gjenstår å se. Min har overlevd ett år nå, og skal jeg spekulere litt har jeg nok ganske mange timers bruk hvert år kontra gjennomsnittet av fritidsbåtførere. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Tja. Det kommer an på pulslengden. Effekt er RMS x tid uansett. Noen ganger må man fylle i pulsen hvis en skal langt. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Sant nok, men øker du pulslengden har det negative effekter også. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Jepp. Det går hardt utover målseparasjonen. Ellers tenker jeg at en svinger med 3 dB punkter på 45 grader er en elendig svinger i min bok. Det hjelper ikke med verdens beste målseparasjon når du ikke vet hvor målet er. Jeg synes min på 28 grader er for dårlig og leter etter en bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 (redigert) Alt til sitt bruk. :) Fordelen med P66 er at den har begge deler, både ganske smal og ganske vid konevinkel. Ulempen ligger i at der du virkelig trenger lave frekvenser, blir 50 kHz ubrukelig på grunn av sin vide konevinkel.Til kombinasjonsbruk som ikke er ekstremt i noen retning, har den fungert meget bra, siden den brede konevinkel gjør det enkelt å se om det er mye agnfisk i området, mens når jeg skal fiske vertikalt på litt dypere vann har jeg brukt den smale. Med SideScan falt mye av poenget med veldig bred kone bort, så min P66 har primært vært brukt med 200 kHz de siste årene. (Jeg fisker sjelden på fisk som står dypere enn 100 meter uansett, i hvertfall fra min egen båt.) P66 er fortsatt en veldig vanlig ekkoloddgiver der ute, og er derfor nyttig som referansepunkt. På virkelig dypt vann blir P66 helt klart for simpel, i likhet med TM150M forsåvidt. Jeg er helt enig i at hvis man skal lete etter noe spesifikt, feks et vrak man skal fiske på, så bør konevinkelen være omtrent så smal som mulig. For noen år siden var jeg med noen andre på vrakfiske utenfor vestkysten av Sverige med TM260, og presisjonen man fikk ut av den var helt ekstrem. Jeg har også sett den innvendige varianten (M260) i bruk i Lofoten på jakt etter sei, en fisk som ellers ikke er så lett å se på de fleste ekkolodd pga sitt svake returekko. Så hadde jeg fisket mye på dypere vann hadde jeg også sett på givere ala disse, eventuelt tilsvarende med CHIRP. Men skal man både ha CHIRP og skikkelig smal kone for ekstreme dybder er prislappen for øyeblikket helt sinnsvak. R599 hadde vært morsomt å prøvd, men å kjøpe noe i prisklasse "brukbar bruktbil" bare for å prøve det blir litt overkill for min del. :) Summa summarum ender man opp med mer enn en giver når man fisker variert og vil ha maks utbytte uansett situasjon. Redigert 26.Mai.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Fordelen med P66 er at den har begge deler, både ganske smal og ganske vid konevinkel. For alle svingere gjelder det at åpningsvinkelen er en funksjon av frekvensen og formen. Høyere frekvens, smalere lobe. Noen ganger er det formålstjenlig å ha en smal lobe i ett plan og en bred lobe i et annet. Side-scan transducerne mine har en åpning på 1.8 grader horisontalt og 60 grader vertikalt på 330 kHz. Det er gunstig for at de skal sveipe bunnen sideveis men ha høy oppløsning i lengderetningen. Øker jeg frekvensen til 800 kHz er åpningen 0.7 x 30 grader. Da blir transduceren seende ut som en smal stripe. En ekkoloddtransducer med en sirkulær åpning på 45 grader er etter min mening komplett ubrukelig. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Og det er en mening du må få lov til å ha, min mening er altså noe annet, litt avhengig av hva man ellers har av alternativer og hva slags fiske det er snakk om. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
wutech Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Fikk hjem båten til forrige helg, dårlig vær og en kone som jobber turnus har gjort at det ikke har blitt mer enn den halvtimes turen hjem fra hvor båten ble sjøsatt. Men i dag fikk jeg et par timer utpå, en skikkelig "bli kjent tur" for å lære meg båtens sterke og svake sider. I bukta hvor jeg har båtplass var det såpass rolig at jeg fikk testet maks, og litt utpå fikk jeg testet den i litt motsjø! Ikke minst fått prøvd både innvendig og utvendig styreposisjon. Utvendig har gasshåndtaket for venstrehanda og det krever litt tilvenning! Nok om det, tok med meg Ipad'n som har en 9.7" skjerm og satte den på hylla ved siden av instrumentbordet med sjøkartet fra gulesider, for å få litt følelse av hva slags skjermstørrelse en bør ha. Det jeg ser er at når jeg står ute, så er det ikke noe godt å se på denne skjermen. Avstanden blir for stor, slik at det er helt umulig å lese detaljer uten å gå inn til den. Jeg begynner å tenke i retning av om jeg skulle hatt en 7" inne og enten en 5" eller en 7" ute.... På mange vis hadde vel egentlig en 5" ute vært like god plassert under uttrekket av taket bak hytta. Men da bør de to kunne bruke samme kartbrikke. Mitt ønske om Navionics er først og fremst for å få bedre kartdata hvis og når jeg tar med meg båten på Snåsavannet, men det spørs om jeg må gå en runde med meg selv ift hvor ofte det vil bli praktisert. De få gangene de skjer KAN jeg jo bruke appen til Navionics på iPad'n.... Siden jeg skal kjøpe nytt nå syns jeg nesten det blir for dumt å ikke kjøpe Chrip, men står begge instrumentene i nettverk så er det nok med Chrip på det ene om jeg har forstått det riktig. Så hvis jeg kjøper en HDS7 Gen3 eller en Simrad HSS7 Evo2 (som faktisk er billigere enn HDS7) og setter disse i nettverk med en HDS-5 om jeg fant noen som fremdeles hadde dette på lager, kunne kanskje ha fungert? Ville jeg da kunnet lest CHRIP data på HDS-5 skjermen? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 (redigert) Svaret er ja på begge spørsmålene, forutsatt at begge enhetene står på og at ekkoloddgiveren er plugget i NSSen. Simrad og Lowrance deler over ethernet, det eneste jeg har opplevd som tyder på litt forskjeller er at et waypoint satt på HDS med feks et gitt fiskesymbol dukker opp på Simraden med ankersymbol. Ellers deler de ekkoloddbilde, kartbilde, synkroniserer waypoints seg i mellom etc. Og finner du noen med en HDS 5 Gen 2 på lager til ok pris, så gi meg gjerne et hint for jeg vil også ha en til. :) En svensk nettbutikk solgte de ut til 4000 og jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte en til. Redigert 27.Mai.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
wutech Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Så om jeg heller går for en Lowrance HDS7 Gen3 så vil jeg få riktige symboler på waypoints, er det det du sier? Har funnet en svensk en som har de til 5000,- Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Plukket akkurat opp en Furuno GP1870F og en B60, som nok er gammeldags og uten hverken chirp eller nettverk..OG -3dB på 45grader konvinkel (usj! :) ) men tror det skal gå bra likevel, fisker da med agn og ikke harpun. Skal kun brukes som ekkolodd, selv om nye Cmap 4D Max+ kartene til Jeppesen ser interresante ut. Trenger nå bare en Nmea2000-0183 adapter..noen som har en til overs? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.