Jump to content

Hjelp til kobling av 3 bat. banker med vsr og forskjellige batteri

Kaptein Z

Recommended Posts

Hei (båt)folkens. Sommeren begynner å nærme seg  :smiley: , og jeg skulle ha gjort om litt på det elektriske i båten. Jeg skal ha en forbruksbank, som består av 2x140 Ah AGM og start bat. som består av 2x120 "vanlige" blybatteri. I tillegg har jeg ett batteri til baugpropell som er 1x140 Ah AGM. Har tegnet opp 2 forskjellige varianter og lurer på hvilken som virker best, eller om det bør gjøres på en helt annen måte... Alle innspill er hjertelig velkommen.

Alternativ 1:

bilde

Alternativ 2:

bilde

Må bare beklage de noe rotete og dårlige tegningene :rolleyes: , men håper dere skjønner opplegget.

Batteriet foran må også kobles til minus(motor) ja. Ellers blir det ikke ladet. Det blir som å prøve å gi en bil med flatt batteri starthjelp med bare en startkabel. Det går ikke, du må bruke begge startkablene. Ellers er det vel ikke så mye forskjell på alt. 1 og alt. 2. Det som kan være en utfordring er at du har både AGM og vanlige syrebatteri. Det har versert en del tråder om dette da AGM ikke skal ha fullt så høy ladespenning som vanlige, men det må du nesten lese på batterienes datablad.

Hvis ladekabel til baugpropellbatteri er 8 m hver vei ville jeg lagt litt feitere kabel. Sjekk kabelkalkulator her: https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm

16 eller 20 mm2 burde holde.

Du sier ikke hvorfor du vil dele inn i 3 kretser. Hvis målet er at du aldri skal få spenningsdropp på en annen krets ved feks start eller bruk av baugpropell ville jeg brukt et FET-basert ladeskille med 3 utganger i stedet for 2 VSR. Releer leder strøm begge veier frem til det kutter, og avhengig av hvor det senser spenning kan du oppleve at de blir stående å summe feks ved veldig utladet forbruksbank (fordi ladespenning fra dynamisk dras ned under grensa i det forbruksbank koples inn).

Egentlig er det litt tynt grunnlag å gi noe sikkert svar på. Vi vet ikke om det er vsr som kjenner på spenningen på bare ett batteri eller på begge batteri det er tilkoblet.

Hvis de to VS releene bare føler spenning på et batteri hver vil du lade kun forbruk i alt.1. Releet mellom forbruk og start kobler ikke til da det ikke kjenner spenning på forbruksbatteri.

Ved alt.2 vil du lade forbruk + baugpropell da releet mellom forbruk og baug nødvendigvis må sense mot forbruk og kobler de to sammen når spenning blir høy nok. Start forblir uladet også i dette tilfellet.

Men det finnes releer som føler spenning på begge batteri, og med et slikt mellom start og forbruk vil alle batteri lades.

Men det gjør det jo hos deg også om du setter laderen på startbatteriene.

Det er VSR fra Biltema, og jeg mener det bare senser på ene batteriet. Jeg tenker helst at jeg kun lader forbruk evt. også batteriet til baugpropellen med laderen siden den er en smart lader og da blir det vel ikke veldig bra å blande agm og syrebatteri. Har vel heller ikke noe behov for lading av startpakken, siden den består av 2x120 Ah... Har også vurdert om jeg skal koble dynamoen til forbruket istedenfor start...

Jeg ville gått for alt 2 (gjerne med fetere kabel mellom forbruk og baugproppbatteri), men droppet VSR til baugproppbatteri et slik at denne blir endel av forbruksbanken.

Så bare satt VSR mellom forbruksbanken og startbanken.

Omtrent slik jeg har det på min båt nå.

Baugproppbatteriet på 200ah var opprinnelig en 3. Krets som kun fikk lading fra 220v laderen (3-krets lader), noe som var en dårlig løsning synes jeg.

Mvh. SAP

Om du kjører forbruksbanken til null, så ja. Men det skal man ikke gjøre. Ideelt sett skal man aldri under 50%.

Poenget er å øke kapasiteten på forbruksbanken samtidig som man får flere CCA til thrusteren (lurt med grovere kabler). Da får man bedre kapasitet og slipper å kjøre forbruksbanken så lavt ned også.

Dessuten kobler VSR inn rett etter start av motor og du har en full startbatteribank som er med på kretsen og starter med å supplere forbruksbanken.

Merker aldri noe forskjell på thrusteren min selv etter 2-3 dager i uthavn.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg tenker det i prinsippet stort sett bare er forbruk som trenger lading over tid. Derfor er det logisk å sette batteriladeren der. Hvis en tom forbruksbank får mat før startbank koples inn så unngår du unødvendig overlading av startbanken.

Var også inne på tanken å kutte ut VSR til baugpropell. Det vil muligens stå og klapre under thrusterkjøring uansett, avhengig av hvor langt ned den tynne ladeledningen klarer å trekke spenningen.

Baugpropellbatteriet ville jeg koplet til startbanken, enten via ladeledningen direkte evt med VSR mellom. Dette spesielt siden forbruksbank er AGM. Da har du en 'bank' som trenger svært få Ah på andre prioritet, og forer forbruk først. Og alle bankene vil jo bli ladet av batterilader uansett når spenning blir høy nok.

Har ikke tid for å diskutere her nå.
Men bare som henvisning at det ikke er lurt å kjøre svære elektromotorer med halvtomme batterier.
Lite spenning = høy temperatur, fordi motorene henter seg strømmen de trenger uansett.

=> Høy temperatur pga. lav spenning er "myrder nr. 1"  for vinsj- og trustermotorer.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Et annet alternativ er å bare legge tykke nok kabler frem til truster og bruke startbatteriene bak. Dyre kabler ja, men du slipper et ekstra batteri, Hovedbryter til truster kan da som regel plasseres rett i nærheten av førerplass, noe som er en sikkerhet om releet på trustermotor skulle brenne seg fast. Når batteri står foran må+ kabel gå frem og tilbake til førerplass, noe som ofte blir like langt. Alternativet er fjernstyrt ( men prisen stiger jo da)eller en vanskelig tilgjengelig hovedbryter,

Husk at korteste vei gjelder når kabler legges. Det kan være fra startbatteriets hovedbryter på + siden, og ett eller annet sted på motorfester på minus siden. Du trenger nødvendigvis ikke gå til batteriene hvis det er lenger.

Er selvfølgelig enig med både Fantino og sap_2000, men forslaget er ment som et alternativ som går greit på mindre trustere og båtlengder. Synes også det er unødvendig med lader på noe annet enn forbruksbatteri. 

Har allerede batteri og kabler koblet opp til baugproppelen, så det er ikke aktuelt å begynne å legge nye kabler osv til den. :nonod: 

Takker for mange gode innspill, og skjønner ut ifra dere at det er ikke så voldsom forskjell på mine alternativer, og at det nærmest blir litt "smak og behag" for hvilken løsning man bør velge... :smiley:  Tror jeg kommer til å gå for alternativ 1 med vsr til forbruk og baugprpell som begge senser på startbanken slik at den lader forbruk og baugpropell når spenningen øker. Kobler batterilader (smartlader) på forbruksbanken, og den vil da ikke lade hverken start eller baugpropellbatteri noe jeg ikke tror det vil bli behov for da disse ikke tappes noe voldsomt. Kommer også til å følge mye med på når vsr slår inn og ut osv, for å sjekke at det fungerer som tenkt..... :pray:

Katein Z :  Kommer også til å følge mye med på når vsr slår inn og ut osv, for å sjekke at det fungerer som tenkt..... :pray:

Og da kan jeg gjenta noe jeg har skrevet mange ganger før, så de som har lest det stopper å lese nå.

Har du voltmeter er dette som regel på start og dermed har du ladekontroll der sammen med ladelampe.

Mange har også kartplotter, gps,ekkolodd osv. tilkoblet til forbruk. Nesten alle disse har ofte en skjermvisning som viser spenningen i ett hjørne om du blar litt i menyen på dem. Og vips så har du kontroll med lading av forbruk også. Da vet du at det er noe galt om ikke spenningen stiger også her etter litt motorkjøring. Som regel skjer det jo nesten med en gang.

Det er jo et lys på selve releene også, men det er sjelden disse er plassert i synsfeltet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...