Sverre--- Startet 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2015 Bakgrunnen for denne tråden er at mitt hjemsted - Sætre i Hurum - står foran store utbyggingsplaner som blant annet vil endre måten stedet oppleves på fra sjøen. For de uinnvidde: Sætre er et lite tettsted i indre Oslofjord. Etter to branner fremstår store deler av sentrum per i dag som en parkeringsplass. Stedet har en veldrevet båtforening, marina, gjestebrygge, noen spisesteder og et lite butikksenter av nyere dato. Store deler av sentrumsområdet ned mot sjøen er planlagt utbygd og det er store uenigheter lokalt vedrørende utbyggingens omfang, arkitektur osv. Jeg skal ikke her ta stilling til utbyggingsplanene, men synes det hadde vært interessant å få båtfolkets perspektiv på hvordan Sætre kan gjøre seg attraktiv for båtfolket. Det er svært mange fritidsbåter i Oslofjorden og Sætre har et stort potensial med tanke på å tiltrekke seg båtturister. Jeg stiller derfor følgende spørsmål (jeg forutsetter at man forholder seg til gjestehavner og ikke uthavner); Hva slags sted ønsker du å komme til? Hvilke fasiliteter setter du pris på i en gjestehavn? Hva får deg til å bli en dag ekstra? Er det hyggelig med mange leiligheter helt ut på bryggekanten, eller bør disse være tilbaketrukket i forhold til havna? Hva skal til for å gjøre Sætre til båtfolkets drømmehavn i indre Oslofjord? Sætre sentrum ser i dag slik ut (marina og gjestebrygge skimtes i høyre billedkant): http://www.fossco.no/Modules/RealEstate/Property/3025604_184863/Images/main/3090739.jpg Fra havna.com: http://www.havna.com/wip4/saetre/d.epl?id=186851 Fotomontasjer av hvordan utbygger ser for seg at sentrum skal bli: http://www.bratlie.no/suas/fotomontasjer.html Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Tja, det viktig at de tekniske fasiliteten fungere. Vann og strøm nær båt på brygga. Gjerne wifi. Helst ut/inn fortøyning med gangbar bom. WC og dusj på land. Matbutikk og spisested i nærheten. Det bør skje noe på stedet. Jeg søker ikke gjestehavner for naturen. Noen få leiligheter som i forslaget på Sætre er ikke noe problem. Legg de faste plassene ved land og gjesteplasser lenger ut. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
bliss X Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Tja.. Sætre er vel kanskje et sted man først og fremst er innom for overnatting/bunkring eller for å spise? Har ikke helt fått taket på hva stedet har å tilby ut over det å ha et sted å fortøye. Har ligget der flere ganger. Greit nok, men ikke spesielt spennende for "turister". Tror ikke det spiller noen rolle for dem som er innom med båt hvordan Sætre bygges ut. Det er nok mye viktigere å tenke på dem som bor der og hvordan de ønsker at Sætre skal være. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Vi har båt i samme havn, uten å være boende. Personlig synes jeg hele stedet trenger en skikkelig oppdramming, men når det gjelder selve havnen er det jo hyggelig med litt ekstra liv. Bunkringen bør ha åpent lengre, kanskje er det liv laga med en restaurant til? det må være alle fasiliteter lett tilgjengelig med god kapasitet dersom stedet skal være ønskelig for tilreisende. Skjærgården rundt er jo attraktiv, ser derfor positivt på en utbygging av område. Spørsmålet går vel mye på hva dere som bor der vil, ønsker dere masse gjester må det legges til rette for det, ønsker dere ikke kan dere bygge leiligheter, men spare inn på fasiliteter og restaurant? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.