Sequoia Startet 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2015 Har en liten case her. Driver å rydder opp i elsystemet og har gjort noe provisoriske koblinger pga en kranglete dynamo. Har koblet all last over på den ene dynamoen jeg vet er frisk. Den andre koblet jeg fra D+ (magnetisering), B+ (strøm ut) er frakoblet, sense er isolert. W er tilkoblet. Får da ikke opp turteller på den maskinen. Har koblet litt forskjellig, og for at turtelleren skal fungere må sense kobles til B+, og D+ må være tilkoblet. Er det da greit å kjøre slik uten batteri tilkoblet. Jeg tenker at dynamoen er jo magnetisert, men vil ikke ruse opp i spenning da sense ligger på B+, og at dette er kurant. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Nei, turteller skal ikkje komma opp, når dynamoen ikkje gir strøm ut til lading. Og sense skal til w - som er ein vekselstrømsutgang. Om det er greit å kjøra ein slik dynamo uten batteri :confused: Overhode ikkje!! Det er adskillig nærare til begrepet kardinalsynd. Det som skjer er at om den får turtall nok til å begynna å produsera spenning, so skjer dette so fort at innen regulatoren har fått tid til å reagera, so har der vore ein sopass høg spenningsspiss at samtlige dioder dør. Dermed er heile dynamoen i praksis død. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Sense skal i utgangspunktet til batteripolen for å korrigere for eventuelt spenningsfall. Sense har jo ingenting på W å gjøre? Det er kun turteller som skal hit? På den ene av dynamoene mine var sense fra før lasket rett til B+ og det var ferdig kontakt for dette. Fikk tak i firmaet Dynamax i Halden og fikk verifisert at koblingen var ok. Har kjørt båten slik en time og ser også at dynamoen som da er på "tomgang" ligger på ca 13,5-14,0 V. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Interessant. Googlet dette og leste litt på amerikanske forum at god gammel metode for å sjekke at dynamo virker er å kople fra batteriet mens motoren går. Det blir dog ikke helt det samme som å kjøre dynamoen helt uten last. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Interessant. Googlet dette og leste litt på amerikanske forum at god gammel metode for å sjekke at dynamo virker er å kople fra batteriet mens motoren går. Det blir dog ikke helt det samme som å kjøre dynamoen helt uten last. Forsøkte google litt selv, og det jeg fant var at det å koble til/fra last under drift var den sikre død for likeretrer/spenningsregulator. Men å ha frakoblet last fra start var det kun mye synsing om og lite holdfast. Nå har jeg kjørt ytterligere 3-4 timer siden i går, og dynamoen uten last fungerer tilsynelatende fremdeles. Spenning rundt 13,7 på analogt voltmeter på dashen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Men hvorfor kjører du dette "eksperimentet"? Ikke for å være frekk, men tester du for å se hvor lenge du kan holde på med dette før dynamoen tar kvelden? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sequoia Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Det er ikke noe eksperiment, men ref. en annen tråd hadde jeg et lite motsetningsforhold med den aktuelle dynamoen da denne ønsket å tilby 16,7V ladespenning. Det er den jeg nå har koblet bort og flyttet all last over til den andre frem til jeg får ordnet dette permanent. Hektiske dager på jobb så har ambisjoner om å få ordnet det i løpet av juni. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 (redigert) Er det noe som kan frakobles på en dynamo, for å hindre at den begynner å lade etter oppstart, f.eks. koble fra ledningen som kommer fra ladelyset? Eller andre løsninger på en veldig lang tur, hentetur uten noe som regulerer ned spenningen ? Redigert 24.Oktober.2017 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 (redigert) På en to-polet dynamo så kan du bryte minustilførselen. Da vil rotorviklingene også miste magnetiseringsstrømmen og dynamoen vil da i realiteten være død og inaktiv uten at du skader noen komponenter. På en en-polet dynamo så er jo minus koblet rett til gods. Å fjerne regulatoren, eller børstene, vil jo også bryte forbindelsen til magnetiseringsviklingene. Redigert 24.Oktober.2017 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dinamo Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 mateco skrev 18 minutter siden: På en to-polet dynamo så kan du bryte minustilførselen. Da vil rotorviklingene også miste magnetiseringsstrømmen og dynamoen vil da i realiteten være død og inaktiv uten at du skader noen komponenter. På en en-polet dynamo så er jo minus koblet rett til gods. Å fjerne regulatoren, eller børstene, vil jo også bryte forbindelsen til magnetiseringsviklingene. Å stola på at ein dynamo er "død", og so spinna den opp i hastighet, kan vera eit farlig eksperiment. Eksperiment, ja. Der er alltid litt restmagnetisme i rotoren, og hvis / når den vaknar til liv, er det for seint å seia at jamen eg skulle berre - - - Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Jonas skrev for 1 time siden: ... Eller andre løsninger på en veldig lang tur, hentetur uten noe som regulerer ned spenningen ? Vet jo ikke noe om båten din, men om ladesystemet har en s.k. "gammeldags skillediode" og dynamoen har ekstern "sense", så kan du flytte sensekabelen fra batteriene til B+ på dynamoen. Skilledioder er forskjellige, men på min båt (Bavaria 39CR, VP D2-40 med 115A dynamo og originalt opplegg) vil det resultere i fra rundt 0.7V spenningsfall ift. hva det er ellers. Om du har tid og anledning så kan du lage deg en "lask" av en ledningsstump så du kan bytte mellom sense på batterier og sense på B+ (byttes dog ikke "i fart"). Men om dette er lurt, avhenger jo også av deg. Du bør være komfortabel med å fikle med dette, gjøre det litt skikkelig, sørge for å isolere kontaktpunkter og at ledninger ikke blir liggende og slenge osv. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Dinamo; Nå må du ikke male fanden på veggen. På de fleste små motorer så er drivreimen til dynamo også drivreimen til Sirkulasjonspumpen. Om selve dynamoen ryker av elektriske årsaker, så må en båteier ha en mulighet til å kjøre motoren med dynamoen svivende for å holde sirkulasjon i kjølekretsen. Prosedyren over er den eneste fornuftige løsningen, slik jeg ser det. Remanensen vil ikke utgjøre noen trussel for diodene. Magnetiseringskretsen til rotorviklingene er da brudt når du bryter dynamoens minustilkobling. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jonas Svart 25.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2017 Takk for gode svar. Jeg vet også lite om ladespenning på denne båten, men synes det er kjekt å kunne gjøre tiltak hvis feks batteriene er slitte og begynner å bli varme eller andre problemer som dukker opp. Er meningen å ta med et nytt batteri uansett. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2017 Det er helt klart ødeleggende og koble fra batteriet mens motoren går. Problemet er at om det går en stor strøm ut av dynamoen og du bryter denne, så stopper ikke strømmen momentant. Denne strømmen fortsetter inne i feltviklingen og genererer en altfor høy spenning til likeretteren og du overskrider sperrespenningen på denne og den ryker. Om du starter med frakoblet kabel til batteriet oppstår normalt ikke denne problemstillingen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.