Jump to content

Kjøre en av dynamoene uten batteri


Sequoia

Recommended Posts

Har en liten case her. Driver å rydder opp i elsystemet og har gjort noe provisoriske koblinger pga en kranglete dynamo. Har koblet all last over på den ene dynamoen jeg vet er frisk.

 

Den andre koblet jeg fra D+ (magnetisering), B+ (strøm ut) er frakoblet, sense er isolert. W er tilkoblet.

 

Får da ikke opp turteller på den maskinen. Har koblet litt forskjellig, og for at turtelleren skal fungere må sense kobles til B+, og D+ må være tilkoblet. Er det da greit å kjøre slik uten batteri tilkoblet. Jeg tenker at dynamoen er jo magnetisert, men vil ikke ruse opp i spenning da sense ligger på B+, og at dette er kurant.

Link to post

Nei, turteller skal ikkje komma opp, når dynamoen ikkje gir strøm ut til lading. Og sense skal til w - som er ein vekselstrømsutgang.

Om det er greit å kjøra ein slik dynamo uten batteri :confused: :confused:

Overhode ikkje!! Det er adskillig nærare til begrepet kardinalsynd. Det som skjer er at om den får turtall nok til å begynna å produsera spenning, so skjer dette so fort at innen regulatoren har fått tid til å reagera, so har der vore ein sopass høg spenningsspiss at samtlige dioder dør. Dermed er heile dynamoen i praksis død.

Link to post

Sense skal i utgangspunktet til batteripolen for å korrigere for eventuelt spenningsfall. Sense har jo ingenting på W å gjøre? Det er kun turteller som skal hit? På den ene av dynamoene mine var sense fra før lasket rett til B+ og det var ferdig kontakt for dette.

 

Fikk tak i firmaet Dynamax i Halden og fikk verifisert at koblingen var ok. Har kjørt båten slik en time og ser også at dynamoen som da er på "tomgang" ligger på ca 13,5-14,0 V.

Link to post

Interessant. Googlet dette og leste litt på amerikanske forum at god gammel metode for å sjekke at dynamo virker er å kople fra batteriet mens motoren går. Det blir dog ikke helt det samme som å kjøre dynamoen helt uten last.

Forsøkte google litt selv, og det jeg fant var at det å koble til/fra last under drift var den sikre død for likeretrer/spenningsregulator. Men å ha frakoblet last fra start var det kun mye synsing om og lite holdfast.

 

Nå har jeg kjørt ytterligere 3-4 timer siden i går, og dynamoen uten last fungerer tilsynelatende fremdeles. Spenning rundt 13,7 på analogt voltmeter på dashen.

Link to post

Men hvorfor kjører du dette "eksperimentet"? Ikke for å være frekk, men tester du for å se hvor lenge du kan holde på med dette før dynamoen tar kvelden?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er ikke noe eksperiment, men ref. en annen tråd hadde jeg et lite motsetningsforhold med den aktuelle dynamoen da denne ønsket å tilby 16,7V ladespenning.

Det er den jeg nå har koblet bort og flyttet all last over til den andre frem til jeg får ordnet dette permanent. Hektiske dager på jobb så har ambisjoner om å få ordnet det i løpet av juni.

Link to post
  • 2 år senere...

På en to-polet dynamo så kan du bryte minustilførselen. Da vil rotorviklingene også miste magnetiseringsstrømmen og dynamoen vil da i realiteten være død og inaktiv uten at du skader noen komponenter.

 

På en en-polet dynamo så er jo minus koblet rett til gods. Å fjerne regulatoren, eller børstene,  vil jo også bryte forbindelsen til magnetiseringsviklingene.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
mateco skrev 18 minutter siden:

På en to-polet dynamo så kan du bryte minustilførselen. Da vil rotorviklingene også miste magnetiseringsstrømmen og dynamoen vil da i realiteten være død og inaktiv uten at du skader noen komponenter.

 

På en en-polet dynamo så er jo minus koblet rett til gods. Å fjerne regulatoren, eller børstene,  vil jo også bryte forbindelsen til magnetiseringsviklingene.

Å stola på at ein dynamo er "død", og so spinna den opp i hastighet, kan vera eit farlig eksperiment. Eksperiment, ja. Der er alltid litt restmagnetisme i rotoren, og hvis / når den vaknar til liv, er det for seint å seia at jamen eg skulle berre - - -

Link to post
Jonas skrev for 1 time siden:

... Eller andre løsninger på en veldig lang tur, hentetur uten noe som regulerer ned spenningen ?

Vet jo ikke noe om båten din, men om ladesystemet har en s.k. "gammeldags skillediode" og dynamoen har ekstern "sense", så kan du flytte sensekabelen fra batteriene til B+ på dynamoen.  Skilledioder er forskjellige, men på min båt (Bavaria 39CR, VP D2-40 med 115A dynamo og originalt opplegg) vil det resultere i fra rundt 0.7V spenningsfall ift. hva det er ellers.  Om du har tid og anledning så kan du lage deg en "lask" av en ledningsstump så du kan bytte mellom sense på batterier og sense på B+ (byttes dog ikke "i fart"). 

 

Men om dette er lurt, avhenger jo også av deg.  Du bør være komfortabel med å fikle med dette, gjøre det litt skikkelig, sørge for å isolere kontaktpunkter og at ledninger ikke blir liggende og slenge osv.

Link to post

Dinamo; Nå må du ikke male fanden på veggen.

På de fleste små motorer så er drivreimen til dynamo også drivreimen til Sirkulasjonspumpen. Om selve dynamoen ryker av elektriske årsaker, så må en båteier ha en mulighet til å kjøre motoren med dynamoen svivende for å holde sirkulasjon i kjølekretsen.

Prosedyren over er den eneste fornuftige løsningen, slik jeg ser det.

 

Remanensen vil ikke utgjøre noen trussel for diodene. Magnetiseringskretsen til rotorviklingene er da brudt når du bryter dynamoens minustilkobling.

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det er helt klart ødeleggende og koble fra batteriet mens motoren går. Problemet er at om det går en stor strøm ut av dynamoen og du bryter denne, så stopper ikke strømmen momentant. Denne strømmen fortsetter inne i feltviklingen og genererer en altfor høy spenning til likeretteren og du overskrider sperrespenningen på denne og den ryker.

Om du starter med frakoblet kabel til batteriet oppstår normalt ikke denne problemstillingen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...