Gew77 Startet 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2015 Da har vi hatt nytte av RS medlemskapet vårt. Startet dagen fra hjemmehavna på Storsand, Hurum og dro til Sætre for å fylle diesel. Deretter tøffet vi rundt i forskjellig fart fra 3 - 15 knop og endte til slutt longside inntil et berg i Sandspollen. Der ble det noen timer med sol og kos før vi bestemte oss for å dra den korte turen hjemover. Etter en liten stund ser jeg at vi ikke har kjølevann ut av eksosen og stopper for å sjekke, ser også at motor har blitt fort veldig varm. Tar en titt i motorrommet og kan ikke se noe utenom at det er varmt der. Vurderer å kjøre hjem på lavt turtall, og forsøker dette litt. Finner fort ut at tempen stiger uansett. Hadde det vært langt til nærmeste skøyte så hadde jeg nok kjørt hjem, men siden RS Bergesen lå på Oscarsborg og vi kunne se den, valgte vi å ringe dem. De kom på noen få minutter og, maskinisten vurderte at det mest sannsynlig var impeller som var gåen. De bukserte oss på en veldig profesjonell måte hjem i båsen vår på Storsand. Må applaudere hvor kjapt og profesjonelt de utførte dette! Vel fortøyd begynte jeg å skru og fant fort ut at impeller ikke er gåen, skiftet den likevel, men trodde ikke mye på det som årsak. Det stemte dessverre. En teori nå er at sjøvannsinntaket er kilden, jeg har vanskelig for å tro at varmeveklser oljekjøler, og eksosbend går fra full fres til null på noen timer i Sandspollen? Jeg fikk ikke testet ordentlig da jeg hadde bare en bøtte på 5 liter i båten nå. Men når jeg koblet fra inntaksslangen på kjølevannsinntaket og puttet denne i bøtta med vann ble denne tømt med engang. Testet også med å koble til sjøvannsinntaket igjen og løsne slangen som er festet på toppen av sjøvannspumpa for å se om det kom vann ut med motor i gang noen sekunder - det kom ikke vann ut.. Fysikk er ikke min sterke side. Når jeg hadde av slangen på sjøvannsinntaket, testet jeg ved å åpne ventilen på inntaket, det kom ikke noe vann, kjente med fingeren nedi, at kuleventilen var i orden. Spm er - skal det komme vann inn når den åpnes eller er det noen fysiske lover jeg har glemt som hindrer dette? Ser også at det kommer litt vann når jeg drar på litt turtall.. Sånn gikk denne himmelspretten, tare gjerne imot kloke innspill fra dere. Tenkte å teste med en 20 liters vanndunk i morgen for se om det kan være hold i teorien om sjøvannsinntaket som feilkilde. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
VannTro Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Normalt sett ligger inntaket så langt under vannspeilet at det skal komme inn ganske mye vann ja..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Ahhh. Da var det dere jeg så på siden av Bergesen DY rett syd for porten i jeteen i sted. Godt å ha RS gutta i nærheten :-) Suger den fra bøtta men ikke fra inntaket tenker jeg falsk luft... Har du sjekket slangene på sugesiden samt lokket på sjøvannsfilteret om dette står over vannlinja? Evt at impelleren har dårlig sugeevne så den ikke greier å dra vannet frem til pumpa i tørr tilstand. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
FM 8-12 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 grodd eksosbend. Det var prob mitt ihvertfall. Ellers har du 2stk termostater i venstre fremkant av motor sett bakfra. Venstre side finner du også en kjøler under aftercooleren. Følg den til fremkant av motor, der er 2slanger som går inn på termostathuset. Med motor avslått klemmer du på den øverste slangestumpen. Start så motor å kjenn igjen. Blir den steinhard er det enten kjøler eller eksosbend som er tett Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Om du kan ta av slangen på inntaket og åpne ventilen uten å få inn vann, så er det noe galt. Er noe som blokkerer. Et du heldig får du det åpnet med litt trykk fra innsiden, men det beste er nok å få den på land for å være sikker på at alt et åpent. Redigert 14.Mai.2015 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Beklager, leste ikke det med inntaket. Selvfølgelig er prob der Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Gew77. Navnet på denne dagen vet du, den heter ikke det du skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Du har nok tett sjøvannsinntak. Kan være så enkelt som en plastpose eller noe som har sugd seg inni. Om du har slik som jeg har en sil utvendig med 10-12cm lange riller kan en plastpose effektivt tilstoppe tilførselen så det ikke kommer en dråpe i gjennom. Store tangblader kan resultere i det samme. Om du ikke har sil, men hul rett ut ville jeg tatt av slangen, åpnet kuleventilen og staket den opp med noa langt noe.....Om du har silvarianten, så kan det hende det billigste er å kjøpe en billig våtdrakt og teste badevannet :-) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Gew77 Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Blir å sjekke sjøvannsinntaket i morgen tidlig, det går kanskje an å pirke litt fra innsiden selv om jeg har inntak med sil? Ballard, jeg tok ikke helt det med feil dag - er det ikke himmelspretten i dag da? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
SveinHa Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Jeg fikk en svimanet inn silen på sjøvannsinntaket en gang. Sleit fælt for å få den ut igjen men klarte det etter en lang økt med blåsing og spyleslange fra innsiden. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Eureka Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Stemmer i at det er noe med selve gjennomføringen/ sila. Hopp uti med maske, og du vil forhåpentligvis se noe som har sugd seg fast. Ellers så kan det jo være et blåskjell som har vokst seg stort innenfor sila. Så har det løsnet og kilt seg i gjennomføringen før selve kula. Om du skal prøve å stake opp fra innsiden, så bare vær obs på at det kan fort strømme inn noen liter i sekundet... Jeg kan i nødstilfelle flytte sjøvannsinntaket/ slangen over på ventilen for drenering av byssevasken, om sila går tett. -en god sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Skal forske litt i morgen. Håper det er en billig løsning på det:) Tror på teorien om sjøvannsfilteret enda, det skal vel komme vann inn når slangen er tatt av og ventilen åpnes? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Baard Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Det kommer jo an på hvor du har inntaket, men på de fleste båter er det jo plassert godt under vannlinja, og jeg har ikke sett mange med rør opp over linja, så ja - det skal komme bra mengder vann inn der når du åpner kuleventilen.... Og det burde muligens gå å pirke med noe tynt noe om du har sil, men her må det jo være full åpning, så det er muligens bedre å prøve å spyle motsatt vei eller prøve med trykkluft innenfra og utover. Redigert 14.Mai.2015 av Baard (see edit history) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
VannTro Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Prøv å stikke noe gjennom fra innsiden og ha slangen klar i tilfelle vannet kommer fort. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Gew, du sier " sjøvannsfilter" i siste innlegg. Mener du selve filterboksen, mellom inntaksventil og impellerpumpe, eller sikter du til utvendig sil på selve gjennomføringen ? Jeg går litt i surr... Oppfattet det slik at du hadde koblet slangen av stengeventilen og at vann heller ikke da kom inn. -tross at du mener kula åpner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Eureka, mener sjøvannsinntaket:) Beklager, lang dag og iPhone ordliste;) Kommer ikke vann når jeg åpner inntaket uten slange. Redigert 14.Mai.2015 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Popeye70 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Ta en visuell sjekk av utsiden av sjøvannsinntaket. Har du hatt uflaks har du sugd fast en plastpose, manet eller noe annet som blokkerer. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
snekko880 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Dette har jeg opplevd også engang, da var det en plastpose som hadde sugd seg fast til inntaksilen. Det jeg gjorde var å løsne slangen fra inntaket, båten fortøyd fremme, satt gearet i revers og motor på tomgang. Blåste så det jeg maktet inn i kuleventilen på innsiden, da klarte jeg å få posen til og slippe taket, strømmen fra propellvannet skjøv posen vekk fra inntaket, og jeg fikk kjeften full av sjø... Så var det bare å stenge kuleventilen, montere på slangen og tut og kjør.. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Testet med stor vanndunk på inntaksslangen og da fungerer det som det skal:) da er det nok 95% sikkert inntaket som er synderen. Keep working:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Efre Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Jeg fikk en svimanet inn silen på sjøvannsinntaket en gang.Forbanna svimaneter. Der skal de i hvert fall ikke være Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Da er det fikset:) fikk pirket nedi inntaket og brukt teleskopkost på utsiden, og da slapp det:)) Nå spruter det vann ut som før? Er litt flau over å ha brukt RS for en slik filleting rett ved hjemmehavn, men tok ikke sjansen på varmgang med de følgene det kunne fått.. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
FM 8-12 Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Det er slikt man SKAL bruke rs til, godt det ordnet seg Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 De er der for å brukes, og du er nok hverken den første eller den siste som i ettertid oppdager at feilen var noe man kunne ordne selv. Og så har du jo berget motoren på at du oppdaget at den manglet kjøling :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.