Piotr Startet 15.Mai.2015 Del på Facebook Startet 15.Mai.2015 Jeg har oppdaget en liten søl på gulvet i motorrommet helt bakkerst under torboen på min Kad 42. Jeg strammet etter klemmene og skal se om det kommer mer. Lurer på hva er problemet og hva evt. skal byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Ser ut som det bendet ditt trenger en sjekk, mine begynte sånn og da var klemkanten på tur vekk, men det kommer ikke derfra kansje Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Garantert tæring eller sprekk.. relativt lett å ta vekk og inspisere.. 4slangeklemmer og klemflensen.. om slanger og muffe sitter så gå på med litt wd40.. Akkurat byttet et av 2pga det samme, kostet 3000kr for et uorginalt, pluss ny slange fra veksler til baksiden av kneet.. da nytt kne har tilkobling som er større for å øke flow.. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Hadde samme fra mitt. Pga gravrust tettet det ikke skikkelig. Sandblåste det grundig og fikk vekk alt drit. Nå er det tett. Måtte bytte turbo også, den var mye gravrust i også så fikk ikke nok ladetrykk. Merket dette først da relet til komprewsor røk, siden turbo da måtte gjøre jobben alene. Det klarte den ikke. Fikk ikke mer enn 2000 rpm. Så skru av eksosbend, få det rengjort eller kjøp nytt... Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Et velmeinande tips: Skift klemma som held eksosbendet fast på turboen samtidig. Dette er ein "slitedel" som har si levetid. ( spesielt sidan du har ein del rust på undersida der.. ) Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Da er eksosbenden tatt av og fjernet gravrust.Pirket med skruetrekker og til synet kom det et hull desverre. Ny er nesten bestillt hos Marinedeler.no samt ny,tjukere slange til varmeveksler,pakning osv. 4000 totalt. Ikke så verst siden jeg pratet med en venn i sted som har en Perkins motor ,og der koster det samme 3 ganger så mye... https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17143/img_1592.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 AMA trading har det bendet til 3000kr ligger i tønsberg.. Slangen kostet 400kr på penta mener jeg.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Har du tatt bilde av mitt kne? så nesten helt identisk ut, den rust skaden :D Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Det ble bare større når jeg pirket mer. Helt utrulig :-/ Hos marinedeler.no koster den 2750,- så jeg bestilte der. Kommer om et par dager. Skal bytte også slangen ti varmevekselern og den 4" .. Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Har du tatt bilde av mitt kne? så nesten helt identisk ut, den rust skaden :D Da du satte på ny bend brukte du litt eksospaste mellom flensene? På den til turboen er litt porete hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Man skal ikke benytte eksospasta! Men bruk smergelpapir på en plate og planslip flatene både på turbo og eksosbend. Dermed forsikrer du deg mot eksoslekkasje, Husk også å stramme til klemma skikkelig! Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 (redigert) Hei, Jeg byttet både eksosbend og likegodt også turbo for noen dager siden, Hadde samme problem som deg Piotr. Et spørsmål til dere på forumet her. Jeg har aksel og ikke drev. På bildet nedenfor har jeg markert et rør, dette har ikke jeg, Går dette røret fra eksosbendet og ned til eksosutslippet på drev- eller eksospotte for aksel- installasjon? Jeg har nemlig ikke dette røret, som tydeligvis er en bypass av kjølevæsken. Er dette røret nødvendig? Redigert 18.Mai.2015 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Denne slangen går ned til eksosutslippet på drev hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Liknet ganske så mye på hvordan mitt bend var i fjor. Måtte bytte det samtidig som turbo på en av mine KAD43. Må kanskje ta det andre bendet i år... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Higre Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Glassplate med fint smergelpapir brukte jeg for å få det tett, også på turbo, -280 så 400 korn se også at klemma er gullende rein, om ikke så får du ta patenten vi brukte på toppene på luftkjølt vw, klippe til ei syltynn kobber plate :) Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Glassplate med fint smergelpapir brukte jeg for å få det tett, også på turbo, -280 så 400 korn se også at klemma er gullende rein, om ikke så får du ta patenten vi brukte på toppene på luftkjølt vw, klippe til ei syltynn kobber plate :) Jeg skal prøve å slipe flensen til turboen med plansliper ,uten altså å demontere den. Håper det går... Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 (redigert) Er det noen som vet om dette røret er nødvendig? Redigert 18.Mai.2015 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Jeg har ikke drev, og derfor heller ikke det ekstra røret. På mitt bend er det bare blendet av der. Så nei, det er ikke nødvendig med rør der. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 (redigert) Hei, eriklepe Da er vi 2 som har aksel og ikke har dette røret. Muligens de som har drev trenger å gjennbruke den varme kjølevæsken til noe mystisk. På sprengskissen hos volvo penta, så er det nemlig litt forvirrende. Da de har tegnet inn dette bypass-røret både på drev og fast aksel installasjonen. Det er derfor jeg er litt usikker. Redigert 19.Mai.2015 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 (redigert) Løfter den litt opp igjen... må nesten vite om det er flere installasjoner, med fast aksel som ikke har dette røret. Skjønner fortsatt ikke hvorfor drev båter trenger dette røret, mens fast aksel båter kan klare seg uten dette bypass røret. Redigert 20.Mai.2015 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 (redigert) Tre dager etter er det fikset...Bestilte deler på mandag og kom onsdag.(mandag hadde dem stengt) så pakken kom egentlig dagen etter. I tilleg hadde jeg noen spørsmål til han som driver Marinedeler.no via epost og svarene kom etter noen minutter. Dette var en skikkelig servis https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17143/img_1604.jpg Redigert 20.Mai.2015 av Piotr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Så bra! Ser at Marinedeler.no ligger en del under f.eks. LaSa i Oslo, som er Volvo Penta forhandler. Men så har man frakt utgifter også da... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 (redigert) Alltid kjekt med god service. En liten kommentar. Det nye eksos bendet ser ubehandlet ut, du burde overflatebehandle dette snarest, det blir fort brunt. Redigert 21.Mai.2015 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Piotr Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Alltid kjekt med god service. En liten kommentar. Det nye eksos bendet ser ubehandlet ut, du burde overflatebehandle dette snarest, det blir fort brunt. Har ikke tenkt på det,men det skal jeg gjøre. Takk for tippset Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.