Jump to content

Lekkasje i turboen KAD42 ?

Piotr

Recommended Posts

Garantert tæring eller sprekk.. relativt lett å ta vekk og inspisere.. 4slangeklemmer og klemflensen..  om slanger og muffe sitter så gå på med litt wd40.. 

Akkurat byttet et av 2pga det samme, kostet 3000kr for et uorginalt, pluss ny slange fra veksler til baksiden av kneet.. da nytt kne har tilkobling som er større for å øke flow.. 

Hadde samme fra mitt. Pga gravrust tettet det ikke skikkelig. Sandblåste det grundig og fikk vekk alt drit. Nå er det tett. Måtte bytte turbo også, den var mye gravrust i også så fikk ikke nok ladetrykk. Merket dette først da relet til komprewsor røk, siden turbo da måtte gjøre jobben alene. Det klarte den ikke. Fikk ikke mer enn 2000 rpm.

Så skru av eksosbend, få det rengjort eller kjøp nytt...

Da er eksosbenden tatt av og fjernet gravrust.Pirket med skruetrekker og til synet kom det et hull desverre.

Ny er nesten bestillt hos Marinedeler.no samt ny,tjukere slange til varmeveksler,pakning osv. 4000 totalt. Ikke så verst siden jeg pratet med en venn i sted som har en Perkins motor ,og der koster det samme 3 ganger så mye...

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17143/img_1592.jpg

Hei,

Jeg byttet både eksosbend og likegodt også turbo for noen dager siden, Hadde samme problem som deg Piotr.

Et spørsmål til dere på forumet her.

Jeg har aksel og ikke drev.

På bildet nedenfor har jeg markert et rør, dette har ikke jeg, Går dette røret fra eksosbendet og ned til eksosutslippet på drev- eller eksospotte for aksel- installasjon?

Jeg har nemlig ikke dette røret, som tydeligvis er en bypass av kjølevæsken.

Er dette røret nødvendig?

bilde

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)

Glassplate med fint smergelpapir brukte jeg for å få det tett, også på turbo, -280 så 400 korn se også at klemma er gullende rein, om ikke så får du ta patenten vi brukte på toppene på luftkjølt vw, klippe til ei syltynn kobber plate :)

Jeg skal prøve å slipe flensen til turboen med plansliper ,uten altså å demontere den. Håper det går...

Hei, eriklepe

Da er vi 2 som har aksel og ikke har dette røret. Muligens de som har drev trenger å gjennbruke den varme kjølevæsken til noe mystisk.

På sprengskissen hos volvo penta, så er det nemlig litt forvirrende. Da de har tegnet inn dette bypass-røret både på drev og fast aksel installasjonen.

Det er derfor jeg er litt usikker.

bilde

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)
Svart (redigert)

Tre dager etter er det fikset...Bestilte deler på mandag og kom onsdag.(mandag hadde dem stengt) så pakken kom egentlig dagen etter. I tilleg hadde jeg noen spørsmål til han som driver Marinedeler.no via epost og svarene kom etter noen minutter. 

Dette var en skikkelig servis  :thumbsup:

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17143/img_1604.jpg

Redigert av Piotr (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...