Jump to content

Har kjøpt Glomex 37 cm TV antenne, får dårlig lyd i radioenh

KAT

Recommended Posts

Når det gjelder signaler via eteren pleier jeg å følge Lars H sine anbefalinger og jeg følger med på hva han installerer selv.

Har denne gangen byttet ut min gamle Glomex med den nye på 37 cm. Det fulgte med amlifier og diverse. Byttet ut den gamle antenneledning med ny hele veien. TV bildene er krystallklare i områder jeg tidligere hadde problemer med signalene.

bilde

Monterte amplifieren

bilde

før tv-radiosplitteren som ses her

bilde

Så oppstår det fenomen at radioen nesten slutter å virke, dvs. det blir mye skurring.

Har sjekket alle ledninger og koblinger og funnet det iorden.

I monteringsanvisningen står det at det kan monteres splitter for radio-TV. Men det står ikke hvor.

Kan det være plasseringen av splitteren som er feil eller passer den ikke til den nye antennen eller amplifieren?

Et annet spørsmål er hva denne amplifieren er god for og hvor mye skal vrideren vrides?

KAT

Jo da, jeg har den samme antennen, men jeg har ikke noen splitter for å fordele signalet mellom radio og TV. Så hvorfor det ikke fungerer, tør jeg ikke si noe om. Men sto det ikke et eller annet sted hos Glomex at en splitter skulle stå før forsterkeren? Jeg synes det høres litt merkelig ut, og den splitteren din kjenner jeg heller ikke. Og det er jo ikke en Glomex sak.

Når det gjelder forsterkeren, er den der nettopp som navnet sier: Å forsterke det svake signalet fra selve antennen som selv ikke har innebygget forsterker. Dreier du den helt moturs til et klikk, kobles signalet forbi selve forsterkeren for bruk der en ligger kloss inntil en sender med kjempesignal. Dreier en medurs får en mer og mer forsterkning. Ikke kjør på med mer en nødvendig forsterkning, men nok til at du får stabilt bilde. Mlir det for mye, kan inngangen i TV'n bli overstyrt med dårlig bilde.

Lagt til: Ser nå at splitteren også er en forsterker. Da kan det fort bli for mye signal både til radio og TV.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den splitteren var montert fra fabrikk og fungerte utmerket med den gamle antennen. Det virket også som forsterker.

Skal prøve å flytte den før amplifieren men det er jo en viss mulighet at jeg bør fjerne den og se om det finnes andre alternativt.

Hvordan har du løst problemet?

Jeg har ikke radio koblet til Glomex-antennen. Jeg har kun en liten løs DAB-radio med uttrekkbar antenne. Til den gamle FM-radioen hadde jeg egen FM-antenne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I manualen på min Glomex Nashira står splitteren (original Glomex) tegnet inn etter forsterken.

Jeg har montert inn radio, men ikke høyttalere ennå, men har en formening om at radiosignalet er dårlig da radioen hopper over de fleste stasjoner jeg vet har god dekning.

Tv signalet er imponerende bra. Får klart bilde uten bruk av forsterker innerst i kroken på Oscarsborg som er kjent som et vanskelig sted. På steder med sterkt signal kan forsterkeren gjøre det vondt verre.

Har en følelse av at Nashiraen ikke er en optimal antenne for de lave frekvense til fm radio (87-108 MHz). Mulig også et 4g/ LTE filter før splitteren hjelper generelt?

http://www.seatronic.no/tv-tv-c-106_464/glomex-tv-filter-4g-p-5096

Mvh. SAP

Hei

Jeg blir overasket om denne antenna ikke har innebygd forsterker i selve antenna.  Boksen er da strømforsyning til og styring av forsterkeren.  Dette vil utligne tap i lange kabler mellom antenne og apparat, noe som ellers ville vært en betydelig faktor ved så høye frekvenser som det er snakk om.

Hva er frekvensområdet for antenna?  Jeg vil tro den vil være særs velfungerende til DAB.  Dette er midt i det gamle TV-bånd 3.  FM-båndet er sannsynligvis for lav i frekvens til at systemet skal bli effektivt.

Jeg ville montert antenne, boksen for forsterker og til sist en splitter.  Da har du antenne, du får strømforsynt forsterker og du får delt signalet til to apparater.

Espen

Jeg blir overasket om denne antenna ikke har innebygd forsterker i selve antenna

Og jeg hadde blitt veldig overrasket om det skulle vært forsterker i denne antennen iom at Glomex selv sier at det ikke er forsterker i den. Triax derimot, har det systemet du nevner med forsterker i antennen og en eventuell mateboks for spenning til denne innebyggede antennen dersom en ikke legger ut spenning fra TV'n direkte.

Moderne tykke coaxkabler har ikke mye tap sammenlignet med vanlig coax en har hjemme mellom TV og vegguttak, og de har gjerne dobbelskjerming for å hindre ytre innstråling på kabelen. Signalet blir noe dempet og S/N også litt dårligere, men praksis tilsier at det fungerer bra som du selv har erfart. Ellers hadde nok ikke Glomex valgt denne løsningen.

Sjekk om chassiset til radioen er jordet. Jeg slet med akkurat samme problemet, skjønte ingenting før jeg oppdaget at forige eier hadde jordet ramma som radioen var montert i. Sikkert for å bli kvitt støy fra et eller annet. Uansett, fjernet jordinga og etter det fungerer glomex'en perfekt. Bruker samme antenne til tv og radio (FM og DAB) og splitter har jeg koplet etter forsterkeren.

Svart (redigert)

Så har jeg endelig fått tilbake den krystallklare lyden i radioen.

Fjernet den "gamle" forsterkeren/splitteren og kjøpte den splitteren som Glomex anbefalte - V9147.

Prøvde først å montere den etter Glomex amplifieren men lyden var ikke bra. Måtte skru av amplifieen helt og da ble det sånn nogenlunde lyd.

Forøvrig så er ikke ramma til radioen jordet.

Gjorde som Lars H nevnte her tidligere og monterte splitteren før amplifieren og fikk krystallklar lyd.

Kan anbefales men det gjenstår jo å teste dette ut i en uthavn.

Redigert av KAT (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei!

Har akkurat det samme problemet som er beskrevet her. Forstår jeg det riktig at toveissplitteren skal stå før forsterkeren? I så fall skal en utgang gå til FM antennen og den andre videre til forsterkeren. Fra forsterkeren skal signalene gå videre til TV. Har man to TV apparater settes en ny splitter her.

I følge spesifikasjonene og frekvensbånd ser det ut til at dette også dekker frekvensene som DAB ligger på. Er det noen som har prøvd dette?

Har montert DAB med trådantenne i vindu. Jeg er ikke veldig imponert over rekkevidde. I Strømstad havn er det eksempelvis null signaler. Sør for Koster fikk jeg inn kun NRK klassisk og NRK P1.

Svart (redigert)

Hei!

Har akkurat det samme problemet som er beskrevet her. Forstår jeg det riktig at toveissplitteren skal stå før forsterkeren? I så fall skal en utgang gå til FM antennen og den andre videre til forsterkeren. Fra forsterkeren skal signalene gå videre til TV. Har man to TV apparater settes en ny splitter her.

Det er slik jeg har det og jeg har både god radiolyd og gode TV bilder.

Jeg vet ikke om jeg får inn DAB radio. Vil vente med det til det er god dekning. Men sålenge ICE virker så fint som det gjør nå etter at jeg installerte ny antenne så kan jeg høre på internett radio istedet.

Redigert av KAT (see edit history)

Da kan jeg informere om at jeg har vært i kontakt med Seatronic. Jeg sendte en mail vedr. dette problemet og det tok ikke lang tid før jeg hadde dem på telefon. Utrolig bra service!

Seatronic syntes det hørtes merkelig ut at man må montere splitter før forsterkeren for å splitte signalene til FM. De skal for øvrig ha Glomex på besøk på mandag.  Er spent på hvilken tilbakemelding Glomex kommer med etter møtet på mandag.  

Vel, på bildet ditt siees det jo ikke at utgangen av forsterkeren skal gå til en TV og en radio. det er vel kanskje tenkt til to stykk TV? Kanskje de den gang ikke tenkte på at en antenne for i utgangspunktet for TV også skulle forsyne en radio?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...