Jump to content

Propell Nordkapp 760 Noblesse


Dagsven

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Jeg ville tro at om man våger å bruke en propell det ikke står evinrude på vil dere få ca 2 knop mer og bedre marsfart. Ut fra tester i USA på båter som ligner i skroget til Nordkappen.

 

Mercury Enertia gir ca 150 rpm høyere rpm på maks enn Viper med 1" høyere. Så en Enertia 19" vil kunne gi ca 5850 rpm om tallene for Dagsven er rett. Noe mindre dia men større bladareal. Verdt å teste om noen finner en Enertia?!

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...
  • 6 år senere...

Hei. Vet dette er en gammel tråd, men skulle gjerne hørt litt med dere som har erfaring med denne båten. Jeg har nylig kjøpt en 2007 Noblesse 760 med en 250 e-tec. Av en eller annen grunn er motor montert i det laveste bolthullet, altså høyeste mulige montering på akterspeilet. Det satt en Rebel 19” på den da jeg overtok båten. Klarte med den  37-38 knop og maks 5000rpm. Kunne ikke trimme ut mer enn ca 30% før den ventilerte. Byttet til en Raker 20”. Med den har jeg klart 41 knop en gang, men normalt ligger den på 37-39 knop på topp og ca 5700 rpm, noe som tilsier høy grad av propellslipp. 
Samtidig syns jeg den bruker mye bensin. Siste tur jeg tok, lå jeg mesteparten av turen i 28-30 knop og distansen var 24,8 NM. På den turen gikk det med 47,9 liter bensin, altså tett på 2L/NM. Jeg antar at det høye forbruket delvis skyldes at motor går på et vesentlig høyere turtall enn den skulle i forhold til fart og propelldimensjon. Jeg får heller ikke trimmet motor optimalt, propellen ventilerer for mye til det. Planen er nå å få båten på land og senke motor to bolthull. Hva tenker dere med erfaring? Hva hadde/har dere av forbruk på deres båter? Er Raker 1, 14,5x 20” riktig propell, eller er det andre som er bedre egnet til båten? Inntil jeg får byttet ut motor i noe større og nyere, er nok økonomisk marsjfart i 30-35 knop å foretrekke fremfor høyest mulig toppfart. 

Link to post

Må være galt opsett og propell. Jeg har ikke Nordkapp men Askeladden 75 med styrhus, vil anta samme størrelse men sikkert litt tyngre. df300 bruker vel ikke mere enn 35-40 l/t på masjfart. 91 l/t på max.  har mye større propell 16x21.5 (3blader) kan trimme helt ut og får 42knop på lett båt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...