Dagsven Startet 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2015 Ikke fått den nye skuta på vannet enda. Som topic sier er det en 760 Noblesse med 250 HO. Propellen som sitter på er en Viper 15-1/4-22. Er ikke det for stort?? Hva kjører dere andre Nordkapp eiere med?? Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Har en 15x20 (Rx4 propell). Økonomisk, og rask i plan, men ikke helt maks på toppfart og får heller ikke helt topp rpm (kommer til 5550). Sitér dette innlegget Link to post
Trond.kj Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Jeg har en Viper 19' Får turtall på 5900 og en fart ca 46 knop Kjapp akselerasjon Motoren er en 300 hk Vurderer en rebel 21'eller 22 Noen som har erfaring med disse? Sitér dette innlegget Link to post
Trond.kj Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Jeg har en Viper 20' Får turtall på 5900 og en fart ca 46 knop Kjapp akselerasjon Motoren er en 300 hk Vurderer en rebel 21'eller 22 Noen som har erfaring med disse? Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Trond: Viper 20" burde vel være optimalt? Da detter den ca. 200 rpm og du får 5,700 på topp. Max anbefalt er vel 5850? Skal teste en Raker 20" og en Viper 19" så snart skuta er på vannet Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Jeg ville tro at om man våger å bruke en propell det ikke står evinrude på vil dere få ca 2 knop mer og bedre marsfart. Ut fra tester i USA på båter som ligner i skroget til Nordkappen. Mercury Enertia gir ca 150 rpm høyere rpm på maks enn Viper med 1" høyere. Så en Enertia 19" vil kunne gi ca 5850 rpm om tallene for Dagsven er rett. Noe mindre dia men større bladareal. Verdt å teste om noen finner en Enertia?! Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Noen som har prøvd Raker propoellen på en Noblesse 760 enda ? Interessant å hørt størrelser og andre data som funker der. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 250 HO Raker 1. 5900 rpm ca 47 knop på lett båt. Ca 45 knop på normal last. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 250 HO Raker 1. 5900 rpm ca 47 knop på lett båt. Ca 45 knop på normal last. 19" eller 20"? Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 20" er nok ørlite for lett til min båt. Er faretruende nærme 6000 rpm til tider. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Kjører på RX4 (15x18"), har noe lav hastighet over hele turtallsområde. Egentlig forøyd med propellen, meget god akselerasjon, sitter godt i vannet. Bråker noe rundt 4000 omdr. Bytter til RX4 15x20" eller RAKER HO/ 22" etter sesongen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
aneckh Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Hei. Vet dette er en gammel tråd, men skulle gjerne hørt litt med dere som har erfaring med denne båten. Jeg har nylig kjøpt en 2007 Noblesse 760 med en 250 e-tec. Av en eller annen grunn er motor montert i det laveste bolthullet, altså høyeste mulige montering på akterspeilet. Det satt en Rebel 19” på den da jeg overtok båten. Klarte med den 37-38 knop og maks 5000rpm. Kunne ikke trimme ut mer enn ca 30% før den ventilerte. Byttet til en Raker 20”. Med den har jeg klart 41 knop en gang, men normalt ligger den på 37-39 knop på topp og ca 5700 rpm, noe som tilsier høy grad av propellslipp. Samtidig syns jeg den bruker mye bensin. Siste tur jeg tok, lå jeg mesteparten av turen i 28-30 knop og distansen var 24,8 NM. På den turen gikk det med 47,9 liter bensin, altså tett på 2L/NM. Jeg antar at det høye forbruket delvis skyldes at motor går på et vesentlig høyere turtall enn den skulle i forhold til fart og propelldimensjon. Jeg får heller ikke trimmet motor optimalt, propellen ventilerer for mye til det. Planen er nå å få båten på land og senke motor to bolthull. Hva tenker dere med erfaring? Hva hadde/har dere av forbruk på deres båter? Er Raker 1, 14,5x 20” riktig propell, eller er det andre som er bedre egnet til båten? Inntil jeg får byttet ut motor i noe større og nyere, er nok økonomisk marsjfart i 30-35 knop å foretrekke fremfor høyest mulig toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni aneckh skrev for 4 timer siden: Samtidig syns jeg den bruker mye bensin. Ikke undervurder at det gror unormalt mye i Oslofjorden/Skagerak, dersom du sjøsatte tidlig er den trolig teppelagt... Når du tar den opp så rigg for spyling 👍 Sitér dette innlegget Link to post
aneckh Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Hei. Den har vært sånn siden dagen den ble sjøsatt, så det er nok ikke det som er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Må være galt opsett og propell. Jeg har ikke Nordkapp men Askeladden 75 med styrhus, vil anta samme størrelse men sikkert litt tyngre. df300 bruker vel ikke mere enn 35-40 l/t på masjfart. 91 l/t på max. har mye større propell 16x21.5 (3blader) kan trimme helt ut og får 42knop på lett båt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.