Jump to content

Noe å tjene på å endre propell fra 17X19 til 20x17?

nomen

Recommended Posts

På min Skarpnes 30 med 105 hk VP motor sitter det en 4-bladet propell 17X19.

Jeg har fått en anbefaling fra Winrace om å endre til 20X17.

Jeg lurer på om det er "bryet" verd? ny propell koster mange tusen, og jeg gidder ikke

"kaste" bort pengene på noe som gir liten eller ingen forbedring.

Mitt ønske er å senke turtallet ved masjfart, ikke nødvendigvis få så mye mer toppfart.

Jeg har i dag 2400o/min ved ca 7 knop.

Jeg leser at en tommelfingeregel er ca 200 o/min pr tomme i stigning, men økt diameter må vel ha noe å si det også?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Du kan jo prøve å selge den du har så kanskje byttet ikke blir så dyrt. Jeg har kjøpt endel brukte propellere på eBay og finn for å ha litt å teste med. Det hender de trenger litt småfiks men til riktig pris er det greit for meg.

Til en sånn båt bør du ha størst mulig diameter uten at klaringen til skroget blir for liten. Tommelfingerregelen sier at propellens areal skal være 1/4 av største spant under vannlinjen.....

Heisann! Har en 4 bladers Radice med 20" diameter liggende vet ikke stigning på denne, men den ga 15 knop på vår Skarpnes 30. hadde da 1450 rpm på propellakselen (2800 rpm /1.93:1 utv) . Denne er borret for 35 mm. aksel med vanlig iso kon. Hvis den passer hos deg så kan du gjerne få prøve den og er du fornøyd så er den til salgs. Hva har du i motorturtall og hvilken gearutveksling har du??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...