nomen Startet 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2015 På min Skarpnes 30 med 105 hk VP motor sitter det en 4-bladet propell 17X19. Jeg har fått en anbefaling fra Winrace om å endre til 20X17. Jeg lurer på om det er "bryet" verd? ny propell koster mange tusen, og jeg gidder ikke "kaste" bort pengene på noe som gir liten eller ingen forbedring. Mitt ønske er å senke turtallet ved masjfart, ikke nødvendigvis få så mye mer toppfart. Jeg har i dag 2400o/min ved ca 7 knop. Jeg leser at en tommelfingeregel er ca 200 o/min pr tomme i stigning, men økt diameter må vel ha noe å si det også? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Du kan jo prøve å selge den du har så kanskje byttet ikke blir så dyrt. Jeg har kjøpt endel brukte propellere på eBay og finn for å ha litt å teste med. Det hender de trenger litt småfiks men til riktig pris er det greit for meg. Til en sånn båt bør du ha størst mulig diameter uten at klaringen til skroget blir for liten. Tommelfingerregelen sier at propellens areal skal være 1/4 av største spant under vannlinjen..... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Den jeg jeg bruker nå har en liten bulk/skade, så den er neppe verd mange kronene. Den kommer til å tjene som reservepropell, når/hvis jeg får tak i en annen. Når det gjelder regelen din, skjønner eg ikke helt hva du mener, kan jeg få det inn med teskje? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Jo altså: hvis tverrsnittet av båten, der hun er feitest (vi regner altså det som er under vann) måler 1600 kvadrattommer (morsom målestokk, ikke sant?) skal arealet av propellen være omtrent 400 kvadrattommer. Så regner du ut diameteren. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Har du regnet ut hvor mye slipp du har i dag? Slippkalkulator finner du her på baatplassen. Har du mye slipp, vil jeg tro det er noe å tjene på å gå for Winrace sin anbefaling De fikser også bulken i den gamle, så har du en strøken reservepropell, event. får bedre betalt, om du bestemmer deg for å selge den.. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Heisann! Har en 4 bladers Radice med 20" diameter liggende vet ikke stigning på denne, men den ga 15 knop på vår Skarpnes 30. hadde da 1450 rpm på propellakselen (2800 rpm /1.93:1 utv) . Denne er borret for 35 mm. aksel med vanlig iso kon. Hvis den passer hos deg så kan du gjerne få prøve den og er du fornøyd så er den til salgs. Hva har du i motorturtall og hvilken gearutveksling har du?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.