Jump to content

Wesling 16HT - Prosjekt

Wesling70

Recommended Posts

Hallo! Da begynner jeg på galskapen.

Kjøpte en Wesling tidlig denna vinteren/våren, med en 70 hk Yamaha 2t, som begge var.. ja - i dårlig stand.

Planen i første omgang har vært å få båten grei innvendig, da jeg helt ærlig syntes det er viktigst. Er jo der man skal sitte å pilse  :lol:

Båten så forøvrig ikke ut innvendig, med helt råtne seter, innredning osv. Bunnstoffet var en saga blott som jeg har gruet meg til

og lagt våken til uendelige netter.. Grøss og gru. Alt av det elektriske var koblet av en som tilsynelatende har gått i barnehagen og

valgt fargene på ledningene etter tilfeldige fargestifter som lå rundt? Jeg vet ikke. Trist var det iallfall å se på. 

Utvendig er det skrammer her og der og småsår rundtom, og er langt ifra det fineste eksemplaret jeg har sett. Om og når jeg kommer til å gjøre noe med dette er uvisst, men i år går den iallfall rett på vannet. Skal dog hjelpe godt å få polert, da.

Er helt ny på den driten her, jobber 2 skritt fram og 3 tilbake hver gang jeg prøver; men det går som regel helt greit tilslutt.

Har allerede fått gjort en hel del og selv om jeg ikke har vært såå god på bilder (og de jeg har tatt er ikke særlig gode), så skal jeg prøve å få en slags kontinuitet i det.

Grunnen til at jeg kjøpte denne er fordi jeg syntes linjene er fantastisk fine også passer den bruksområdet mitt perfekt. Som er; ungdomsbåt/pilsebalje m/ mulighet for å slenge seg inn under en bit med tak skulle det bli litt for "fuktig" en kveld, samt å kunne komme seg relativt kjapt til og fra.

Sleng drit eller ros, - så lenge det er konstruktivt! :thumbsup:  

Først ut var innredninga, har vel bare et bilde her som representerer standaren det var - men tror det snakker for seg selv.

20150225_161858.jpg

Plate kjøpte jeg på maritim. Teakfiner 2 sidig 12mm. Fikk prøvd meg litt med rotterumpe og etter mye flisete kapp og banning, så gikk det seg til. Her ligger platene til "konsollene" foran stolene.

snapchat-1205982979752539597.jpg

Og her et bilde av platene til sturomma framme + ny plate i midten montert i båten.

20150516_162645.jpg

Disse platene har ikke vært stort olja enda, da jeg vil ha en annen type på disse da jeg ikke ble helt fornøyd med de andre..

20150516_162700.jpg

Det var det for denna gang; neste ut blir oppfriskning av lakken på Yamaha'n :)

Så var det styrekonsollen for tur. Skal dog ikke vise frem det elektriske enda, da ingenting er ferdig lagt opp da jeg skal ha i spiller, høyttalere osv.

Denne var det borra mange hull i og var ikke fin i det hele tatt. Det elektriske var også en trist vise, legger ut bilde av dette og. ANYWAYS; Da gikk jeg til naboen min som eier SUNTEC, som driver veldig mye med syrefaste rekker, beslag og andre ting til båt, men også verandarekker i syrefast osv osv. Han kom da og tok mål av styrekonsollen, og noen uker senere kom det sammen med et beslag over det hele så det skulle se litt finere ut. Kjøpte også et mellomstykke til ultraflexstyringa så jeg kunne få brukt trerattet fra min første Mercedes Benz 190.

bilde

bilde

Alle de ledningene her... for FIRE JÆVLA LANTERNER? Absolutt alle ledninger var koblet til noe  :lol:

bilde

bilde

bilde

Ja, jeg klødde meg lenge i hodet mens jeg demonterte det..

Jeg trodde også først at det måtte være til tidligere utstyr, men etterhvert som jeg demonterte det så var det tydelig at alle ledningene var koblet til en plass.

Originalt er definitivt ikke. Snakket med min bestefar som hadde Wesling i sine glansdager, som forklarte at det helt enkelt var en liten bryter som man dro ut - og trykket inn igjen for å slå av og på alle lanternene - og at alle ledningene var doble hvite.

Jeg har selv koblet slik at jeg har retningslanterner + akter på en egen, og topplanterne på egen. Dette fordi det ofte blir sene kvelder der kan bli litt mørkt inn elva

og når jeg står oppe å kjører - da er det utrolig greit å slippe og bli blenda av den topplanterna. Men samtidig er det jo veldig viktig å bli sett, så da ble det sånn :)

Imorgen tenker jeg det kommer en post på bunnstoffet!  :thumbsup:

Da var det duket for den største drittjobben av dem alle; bunnstoffet. Her var det bare klaska på år etter år. Litt forskjellige farger og godt grodd, så det var en skikkelig fryd og skrape av det løse.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Var godt å se det hvitt og fint - også håper jeg det skal gi meg det siste halve knopet for å kjøre ifra min bror sin båt  :lol: (den hvite ved siden av min)

fjordling ser det ut til?  hvor stor motor på den da? 

gjorde seg med ny lakk, mangler bare et dekalkit , feks http://www.ebay.com/itm/1989-YAMAHA-70-HP-OUTBOARD-DECAL-SET-Precision-Blend-/310397821915?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item484526e3db&vxp=mtr

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tror ikke det blir dekaler i år, men neste år er det mye mulig :)

Bror min sin båt er en "blandet rase". Skroget er fra en Selco 18, og hardtoppen m/ruter fra en Draco 20 HT. Veldig god mix!

Det er faktisk samme mann som ordnet det syrefaste beslaget til styringa som har bygd denne. Han hadde denne i flere år, før han solgte den til min far som hadde den i enda flere, og etter mins fars bortgang gikk den til min bror. 

Nå går den med en 90 Yamaha og gjør ca 34-35 knop, men i sine glansdager hadde denne 200hk (Mulig XR2, usikker) og gikk 50+ knop.

så bare overbygget på den, samme stil som fjordling 18.  Bra skrog på selcoen også.  Om den gjør 34-35, så bør det jo være innen rekkevidde å kjøre fra.  Husker ikke hva slags stålprop du hadde? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Da har det skjedd litt sia sist.. Båten ble sjøsatt idag, etter å ha stått på fra kl 8 på morran, samt med god hjelp fra bror m/kjæreste + litt fra min mor.

Det som har blitt gjort er: 

- Felt inn 6x9 høyttalere bak - dette glemte jeg å ta bilde av, kommer senere.

- Koblet opp mediespiller. Trådløs, altså med Bluetooth audio, men kan også bruke AUX eller USB om ønskelig. Her lagde jeg til et oppheng av en metallplate

på jobb og skrudde opp en "radiokonsoll" fra biltema oppunder. Ble veldig fornøyd med resultatet.

- Stripset opp og skjult alt av kabler som har hengt og slengt.

- Støvsugd båten innvendig + vask innvendig og utvendig + polering.

- Skrudd ned et par beslag som jeg tok en stropp igjennom for å feste batteriet.

- Skiftet girolje på motoren.

- Montert koppholdere og fått oljet disse sammen med "konsollene" ved kapteinstoler. 

- Ellers bare lagd til tauverk og fått lagt oppi diverse utstyr som dregg, fendere, puter osv.

- Lagt i teppe og montert splitter nye westermoen stoler på nylakka stolrammer, de gamle stolene tror jeg ikke det er vits å legge

ut bilde av engang da disse bare var en eneste stor klump med gaffateip.

- Satt i en lydplanke foran. Dette fordi den var gratis og sparte meg bry og penger, og samtidig fordi jeg var veldig kritisk til å kappe i "hattehylla" slik

jeg har sett mange andre har gjort. Ble en grei løsning, med bra lyd.

Senere vil det bli lagt opp litt skjult ledbelysning samt montert en aktiv SUB, skjult under midtplate for sprite opp fyldigheten på lyden littegrann. + litt anna småting. Slenger med noen bilder fra dagen under  :smiley:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Og til de som måtte lure; den gikk 35 GPS knop med 13x19 standar ALU propell. Min bror sin gikk som forventa litt tregere med stålpropellen, så kanskje jeg kan få låne den av han til han får fiksa powertrimmen sin. Satt tilten på nest ytterste hakk på min, og da spratt den rett opp i plan. Syntes det ser ut som jeg har passelig løft på baugen også. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...