Kronidiot Startet 16.Mai.2015 Del på Facebook Startet 16.Mai.2015 Tomgang på min motor blir ikke stående på innstilt rpm. Etter kort tid går turtallet helt ned. Jeg har en kontrollboks av denne typen: http://webshop.nettbaat.no/products/kontrollboks-b103 Er det noe å stramme på denne, eller er det på gasshendel på motor problemer ligger? Motoren er forresten en perkins 4.108 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Tomgangsturtallet justeres på hendelen som er på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Tomgangsturtallet justeres på hendelen som er på pumpa. Det skjønner jeg, men når turtallet ikke holder seg på innstilt verdi? Turtallet synker forresten kun når firet står i fri. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Om den forandrer turtall selv når gassbraketten står mot justeringsskruen høres det ikke ut som det er noe med kontrollboksel o.l. Er det luft i systemet? Dårlig brennstoff? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Trampeklapp : Turtallet synker forresten kun når firet står i fri. Da høres det ut som dette gjelder kontrollboksen og ikke har noe med dieselpumpa å gjøre. Typisk for de som har gass og gir på en spak er at de blir slarkete når friknappen trykkes inn. Men hvordan dette justeres på kontrollboksen vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Som flere andre sier her: Koble av overføringen til manøverboksen der den er tilkoblet motoren. Begynn der. Finn frem boken for motoren din og les hvordan du justerer tomgangsturtallet. Normalt vil ikke dette turtallet endre seg brått over natten, da er det gjerne noe feil en plass. Aner ikke hvor lenge du har hatt motoren, kan kanskje være en grunn til det lave tomgansturtallet? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 (redigert) Som sagt, kontrollboksen har absolutt ingenting med at turtallett synker etter mann har satt motoren i fri!! Når kontrollboksen står i fri så skal hendelen på pumpa ligge inn mot justeringsskruen. Det skal den fortsatt gjøre etter at du har satt hendelen i gear, men ikkje skyvd den så langt fram at den begynder å gi turtall. Juster på stoppskruen til hendelen på pumpa til motoren har 7-800 rpm i fri. Synker fortsatt turtallet, så har du ett problem en plass. Redigert 17.Mai.2015 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Ja, vi har nok litt ulike oppfatninger hva som er trådstarters problem. Er det slik at tomgangen i fri synker så mye at motor stopper, så må det justeres på skrua på pumpa, enig i det. Men jeg oppfatter det slik at det er kontrollhendelen som glir ned til tomgang av seg selv når friknapp trykkes inn, og dermed ikke låses. Altså du ønsker 1000 omd i fri for å, for eksempel, lade batterier ei lita stund. Da er det kontrollhendel som må ha ei skrue som gjør denne tregere slik at den ikke vandrer av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Forstår spørsmålet som at hendelen glir tilbake til tomgang når den er i fri. Var inne på ultraflex sine sider for å finne manual, fant ikke..... uansett skal det være en strammeskrue et eller annet sted på kontrolleren. Skru ut festeskruene og løft ut kontrolleren eller lokket og ta bilder og legg ut her, da blir vi klokere Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Hendelen glir tilbake når den står i fri, det er riktig oppfattet. Får ta en tur og sjekke ut litt ved første anledning... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Aha.. Litt missvisning mellom overskrift og det trådstarter spør om. Eg oppfattet det som at turtallet fortsatte å synke etter at hendelen blei satt i 0-posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Aha.. Litt missvisning mellom overskrift og det trådstarter spør om. Eg oppfattet det som at turtallet fortsatte å synke etter at hendelen blei satt i 0-posisjon. Litt klønete, jeg ser den... ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.