Jump to content

Støy fra girhus Yamaha F80

Svein Kaasa

Recommended Posts

Hei, håper noe kan hjelpe meg. Jeg kjøpte en brukt båt med Yamaha F80 2006 modell som var gått 145 timer i vinter. Når jeg setter båten på vannet hører jeg en irriterende lyd som jeg tror ikke skal være der. Det høres ut som en bil kompressor eller dynamo som lader hard og øker med turtallet. Summende lyd. Det gjelder i alle gir/fri. Jeg har skiftet impeller og smørt hele akslingen. Om lyden var der før kjenner jeg ikke til. Fjerner jeg undervannshuset er lyden borte. Når jeg bruker stetoskop er det en del drevstøy i huset. Noen som har en teori?? Begynner å bli fortvilet nå.

Har jeg fylt på for lite/mye girolje? Ser rett ut i nivåplugg og det var ikke spon på bånnpluggen. Brukte jeg for mye makt når jeg satt på ny impeller da den var litt vanskelig å få ned? Jeg har gått tom for ideer. 

Svein

Redigert av Svein Kaasa (see edit history)

Jeg har ikke justert girvelger, denne har splines slik at justering ikke skal være påkrevd. Strålen er bra og originale deler er montert. Problemet er at Yamaha sier pr telefon at enkelte motorer har litt drevstøy i girhuset, men kunne ikke pr telefon si at dette var normalt. Ingen som kjenner til problemet med støy fra girhuset?

Du har ikke åpnet selve undervannshuset? Bare byttet impelleren? Og det var ikke sånn før? Kan noe ligge borti drivakselen ? Eksosrør ? Vannrør? Hvis du er sikker på at det ikke er girvelger (, og lite trolig at det er impelleren,) må det være noe som roterer/ beveger seg når motoren går, uavhengig av girvelgermekanisme.. 

Prøvd å lytte på stammen? Står motoren i vann, eller bruker du muffe over vanninntaket?

Ang. maktbruk for å få på ny impeller; Vi snakker håndmakt her, ikke slegge?

Tusen takk for svar, setter stor pris på forslag. Nei jeg har ikke åpnet girhuset og jeg har ikke brukt slegge :smiley:  Når jeg lyttet på stammen hører jeg lavere lyd og jeg hører helt tydelig støyen på selve girhuset/undervannshuset. Det hører ut drevene som går mot hverandre.  Båten er tatt opp på land, men lyden var der når båten var på vann også. Den forplanter seg opp med drivakslingen opp i selve motoren. Girvelger har jeg tenkt på, så jeg koblet bort vaier til denne uten forandring. Nå er det på denne motoren kun stag/splines som går i hverandre i undervannshuset, så de glir lett fra hverandre uten noen festeskruer osv. Tror ikke det er girvelger, skulle gjerne ha prøvd et annet undervannhus/girhus for å se om lyden ble borte. Men kjenner ingen med en slik motor. 

Svein 

Har hørt lyden på denne motoren selv. Som TS sier så høres det ut som en kompressor på bilmotor. Akkurat som en kraftig gnisselyd som følger turtallet slavisk. Veldig irriterende. Til sammenligning så låt min Suzuki DF50 som en drøm i forhold. Lyden er liksom todelt, man hører 4-takterens myke brumming så har man denne slitsomme lyden i tillegg.

Ikke det at dette har så stor betydning når man er formann i Norsk Hagebåts Forening:-)

Er det noen mulighet for at splinesene ( dårlig norsk ord..) kan treffe ett spor feil ved sammensetning? Eller er de assymetriske, sånn at de kun kan settes sammen som de stod?  HVIS  lyden ikke var der før, må det være som har skjedd ved impellerbytte. Virker som du er rimelig god på det mekaniske, så jeg ville tatt opp igjen hele jobben, steg for steg, og sett etter mulige kilder, med et mistenksomt øye.

Takk for rådet men støyen sitter nok i girhuset. Fjerner jeg girhuset er støyen borte. Riktignok driver akslingen også oljepumpa(kun kort start:)), men det er merkbart at støyen kommer fra girhuset. Jeg har også kjørt motoren med girhus, men uten impeller og huset uten merkbar endring. Når jeg vrir forsiktig på akslingen er det en liten dørgang så drevene sitter ikke for tett sammen vil jeg tro. Selvsagt kan lageret være en årsak. Men nå gir jeg opp. Er det noen som kjenner til noen flinke folk på girhus i Oslo området eller kjenner noen som har et komplett girhus til F80? Har sjekket Finn, men har ikke fått noen positiv respons enda. 

Vi oppdaget det når båten ble lagt ut på vannet. Vi har tatt opp båten igjen og all feilsøkning har foregått på land. Det er nok forskjell i lydnivået når båter ligger på land, men den var i mine ører ikke hyggelig lyd under bruk på vann. Men nå har jeg et HT båt som forsterker lyden i cabinen. Så det er ikke sikkert en med åpen båt hadde reagert. Og teknisk ansvarlig på Yamaha kunne fortelle at det kunne forekomme at enkelte motorer hadde litt støy fra girhuset. Men han kunne selvsagt ikke si om min var innenfor det normale eller utenfor. Men jeg har ikke hørt noe slikt fra andre motorer eller egne motorer før. Men jeg er rådvill, er dette noe jeg må leve med, er det innenfor det normale eller vil en service/lett overhalling fikse det. 

• 2 uker senere...

Se der, dette var interessant. Er dette innenfor det normale? Yamaha Norge sier at enkelte støyer litt fra drevet uten at det er noen problem. Er det bare meg som er litt overfølsom på dette? Det er også klart at jeg med en HT båt (Yamarin 56 HT)hvor taket går over førerplassen merker dette bedre enn andre. Det mente Yamaha Norge. Er det flere som har samme erfaring?

Er dette en unormal lyd da?
Har hørt samme lyden på flere Yamaha'er. Er samme lyden i min F80 og naboens F115.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...