Jump to content

Kjøp av kartplotter

KS80

Recommended Posts

velkommen til baatplassen. Mitt beste tips er at du bør ta deg en tur til en forhandler som har flere modeller i utstilling, og der du kan teste dem med kart i maskina. Så kan du se hvor enkelt det er å zoome inn og ut, finne dybder osv. Størrelse på skjerm har alt å si for prisen. Men det kan være bedre å kjøpe en liten og rimelig, fremfor en stor og svindyr. I hvertfall om du ikke har råd til å skifte fra tid til annen. Det har vært så stor utvikling på området at en 5 år gammel plotter nå snart er moden for museum... Selv synes jeg Garmin gir mye for pengene.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har tidligere sverget til Garmin grunnet brukervennlighet, men etter å ha kjøpt ny Raymarine plotter med radar, kan jeg varmt anbefale Raymarine. Jeg kjøpte 9" skjerm, a95 og ny radar. Måtte også ha en seatalk dings slik at min gamle autopilot og ekkolodd ville snakke med den nye plotteren. Alt var plug and play og med enkle menyer er det en lek å bruke. Dyrt ble det egentlig heller ikke. Kom under 30 lappper med plotter, kart, radar og seatalk dings. Skal du bare ha plotter, blir det jo vesentlig mye billigere...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Takker for gode tilbakemeldinger. Tenkte i grunn å kjøpe en ren kartplotter som jeg evnt kan koble opp med autopiloten som står i båten.

Ekkolodd har jeg så derfor tenkte jeg å droppe de som er kombi ekkolodd/kartplotter.

Noen firmaer i nordre Vestfold som forhandler dette?

Har sett litt på maritim.no ,men er de komplette eller må man kjøpe tilleggs utstyr på disse?

Sikkert dumme spørsmål,men har dessverre null erfaring og peiling på dette området.

Med all respekt så synes jeg å anbefale et nettsted som formidler ulovlig programvare (dvs piratkopier; per def kriminelt) ikke hører hjemme på et nettsted som Båtplassen.

Støttes 100 %!

Et viktig moment ved valg av plotter er god lysstyrke på skjermen slik at den er god å lese i fullt solskinn. For øvrig mener jeg at brukergrensesnittet på Raymarine/Simrad/Lowrance er minst like bra som Garmin. Jeg ville oppsøkt en forhandler og brukt litt tid på de ulike plotterne.

Har byttet fra Garmin 720s til Raymarine E9 nå i år, og og synes sistnevnte er dårligere på følgende vis:

- Synlighet av grunner og dybdekoter i kartet. Er ikke så lett å se detaljene, samt å sjekke info på loddskudd osv.

- presisjon når man trykker på skjermen for å få mer info om et objekt. Synes det er vanskeligere å treffe det jeg ønsker med fingeren i touch mode.

- antall trykk man trenger for å nå vanlig brukte funsjoner er større. F.eks, for å vise andre AIS-fartøy må jeg på Raymarinen trykke minst 4 ganger på skjermen (eller var det 3?). Om jeg panorerer i kartet er det et trykk ekstra for å igjen ha fått båten posisjonert nederst i kartet. 

Raymarine har noen fordeler jeg setter stor pris på, f.eks at man kan sette AIS-alarmen av permanent, og at man kan merke kompisbåter. Er også en fordel med både skruknott og touch.

Poenget med dette er som nevnt over at du bør prøve alternativene slik at du finner ut hvordan kandidatene er å bruke. 

Framtia på AIS

jeg skal også ha meg en liten ekstra plotter (frittstående utenfor nettverk, og med innebygd GPS-mottaker).

To kandidater er disse:

O.Chart 7X: http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/gps-kartplotter-multi-skjerm/kartplottermultifunkssjonsskjerm/hoecom-radio-ocean/hoecom-radio-ocean-ochart-7x.aspx

Garmin 70s: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42231626&searchclickthrough=true&searchQuery=kartplotter

Noen har prøvd denne fra O-Chart?. Garminplotteren vet jeg omtrent hva har å by på siden jeg hadde en 720 i forrige båt.

Framtia på AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...