KS80 Startet 16.Mai.2015 Del på Facebook Startet 16.Mai.2015 Hei. Skal gå til innkjøp av kartplotter,men har ingen erfaring med hva jeg bør se etter. Den skal monteres i en Marex 770 holiday og skal brukes i indre oslofjord,sørlandskysten og svenskekysten. Alle tips motas med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 velkommen til baatplassen. Mitt beste tips er at du bør ta deg en tur til en forhandler som har flere modeller i utstilling, og der du kan teste dem med kart i maskina. Så kan du se hvor enkelt det er å zoome inn og ut, finne dybder osv. Størrelse på skjerm har alt å si for prisen. Men det kan være bedre å kjøpe en liten og rimelig, fremfor en stor og svindyr. I hvertfall om du ikke har råd til å skifte fra tid til annen. Det har vært så stor utvikling på området at en 5 år gammel plotter nå snart er moden for museum... Selv synes jeg Garmin gir mye for pengene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kaskazi Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Det går et skille i pris på skjermstørrelse over og under 7 tommer. Store skjermer er som sagt over , svinedyre. Vurder også om du har behov for ekkolodd eller ikke, samt radar og autopilot. Jeg ville valgt en plotter av kjent merke, ikke kinaprodukter. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 (redigert) Har tidligere sverget til Garmin grunnet brukervennlighet, men etter å ha kjøpt ny Raymarine plotter med radar, kan jeg varmt anbefale Raymarine. Jeg kjøpte 9" skjerm, a95 og ny radar. Måtte også ha en seatalk dings slik at min gamle autopilot og ekkolodd ville snakke med den nye plotteren. Alt var plug and play og med enkle menyer er det en lek å bruke. Dyrt ble det egentlig heller ikke. Kom under 30 lappper med plotter, kart, radar og seatalk dings. Skal du bare ha plotter, blir det jo vesentlig mye billigere... Redigert 16.Mai.2015 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
KS80 Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Takker for gode tilbakemeldinger. Tenkte i grunn å kjøpe en ren kartplotter som jeg evnt kan koble opp med autopiloten som står i båten. Ekkolodd har jeg så derfor tenkte jeg å droppe de som er kombi ekkolodd/kartplotter. Noen firmaer i nordre Vestfold som forhandler dette? Har sett litt på maritim.no ,men er de komplette eller må man kjøpe tilleggs utstyr på disse? Sikkert dumme spørsmål,men har dessverre null erfaring og peiling på dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Kjøp Garmin så finner du sikkerhetskopi av kartet du kjøper på thepiratebay.se Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Kjøp Garmin så finner du sikkerhetskopi av kartet du kjøper på thepiratebay.se Med all respekt så synes jeg å anbefale et nettsted som formidler ulovlig programvare (dvs piratkopier; per def kriminelt) ikke hører hjemme på et nettsted som Båtplassen. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kaskazi Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Med all respekt så synes jeg å anbefale et nettsted som formidler ulovlig programvare (dvs piratkopier; per def kriminelt) ikke hører hjemme på et nettsted som Båtplassen. Støttes 100 %! Et viktig moment ved valg av plotter er god lysstyrke på skjermen slik at den er god å lese i fullt solskinn. For øvrig mener jeg at brukergrensesnittet på Raymarine/Simrad/Lowrance er minst like bra som Garmin. Jeg ville oppsøkt en forhandler og brukt litt tid på de ulike plotterne. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Finn gjerne en spesialisert forhandler. Da får du bedre hjelp hvis det er noe du lurer på. Det gjorde jeg og fikk gode svar på spørsmål jeg hadde ang oppkobling av ekkolodd og autopilot til ny plotter. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Framtia Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Har byttet fra Garmin 720s til Raymarine E9 nå i år, og og synes sistnevnte er dårligere på følgende vis: - Synlighet av grunner og dybdekoter i kartet. Er ikke så lett å se detaljene, samt å sjekke info på loddskudd osv. - presisjon når man trykker på skjermen for å få mer info om et objekt. Synes det er vanskeligere å treffe det jeg ønsker med fingeren i touch mode. - antall trykk man trenger for å nå vanlig brukte funsjoner er større. F.eks, for å vise andre AIS-fartøy må jeg på Raymarinen trykke minst 4 ganger på skjermen (eller var det 3?). Om jeg panorerer i kartet er det et trykk ekstra for å igjen ha fått båten posisjonert nederst i kartet. Raymarine har noen fordeler jeg setter stor pris på, f.eks at man kan sette AIS-alarmen av permanent, og at man kan merke kompisbåter. Er også en fordel med både skruknott og touch. Poenget med dette er som nevnt over at du bør prøve alternativene slik at du finner ut hvordan kandidatene er å bruke. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gtir_man Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Kjøpte meg Garmin 71sv nå, kombiplotter da, men du og flott... Valgte Garmin fordi jeg hadde kart til det og slapp da utgifter til nye kart. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 jeg skal også ha meg en liten ekstra plotter (frittstående utenfor nettverk, og med innebygd GPS-mottaker). To kandidater er disse: O.Chart 7X: http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/gps-kartplotter-multi-skjerm/kartplottermultifunkssjonsskjerm/hoecom-radio-ocean/hoecom-radio-ocean-ochart-7x.aspx Garmin 70s: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42231626&searchclickthrough=true&searchQuery=kartplotter Noen har prøvd denne fra O-Chart?. Garminplotteren vet jeg omtrent hva har å by på siden jeg hadde en 720 i forrige båt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.