Jump to content

Noen som lodder VHF kontakter i Bergen?

ferskvannspiraten

Recommended Posts

Etter et par mindre heldige forsøk (vswr nær 30... :thumbsdown: ) på å lodde VHF kontakter på den nye antennekabelen min - sannsynligvis med kaldlodding som resultat med min 40W loddebolt - har har jeg kommet til at det må mer kyndige folk på banen.

Er det noen som vet om noen i Bergensområdet som utfører slikt?

Jobben må gjøres ombord i båten (ligger hos Bergen seilforening på Hjellestad), da kabelen er trukket og festet, og dertil er mulighetene for å lage store nok hull til å trekke PL259 kontakter er heller små pr i dag.

For å gjøre det hele litt verre haster det dessuten - planen er å seile båten herfra Torsdag 21 mai - etter det har jeg ikke båtplass her lenger.

Men det avhenger av at jeg får fikset disse kontaktene - ikke tale om at jeg seiler herfra til østlandet uten fungerende VHF og AIS.

Noen som kan hjelpe eller peke meg i riktig retning?

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

40 w er mer enn nok til å lodde de pluggene. Sørg for at ledningene (kordellene) er 

fortinnet før du begynner å lodde de på, da unngår du kaldloddinger.

Varm godt på godset der jord eller skjerm ledningen skal på, så får du bra kontakt med loddetinnet.

La tinnet flyte litt ut før du fjerner loddebolten og avkjøler loddestedet.

.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...