Jump to content

Suzuki 9,9 EFI Sport (lean burn) eller Yamaha 9,9 Sport


kallagtunet

Recommended Posts

Hei

 

Vi er ute etter en ny 9,9 hester som kan etter hvert som ungene blir 16 gjøres om til 15 eller eventuelt 20 hk noe som  etter det jeg forstår er mulig med både Suzuki 9,9 EFI Sport (lean burn ny model) og Yamaha 9,9 Sport.

 

Noen som har erfaring med begge disse som har noen anbefalinger/kommentarer råd mhp motorvalg?

 

Det er lang stamme med fjernkontroll og el start utgave som er aktuelt (skal stå på en Pioner 14 Active).

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post

Heisann! Har desverre ikke erfaring med begge, men Suzukien har jeg blitt veldig glad i.

Kjøpte vår for 2 år siden, har satt inn gitter i luftinntaket, dette er standard på 20 hesteren istedenfor luftstrupingene som er der på 9.9 og 15. Har også elstart, bruker et lite 15 ah agm batteri og den sviver lett i gang, alltid. Veldig fornøyd med støynivået på lavt og høyt turtall, et lite område i mellomregisteret har en litt slitsom hvinelyd. Anbefaler motoren, men har som sagt ikke erfaring med Yamahaen.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
  • 1 år senere...

Du fjerne plombering helt på motor ligge på venstre siden rund blank plate med hull I og så må du skifte hjerne på motor I tillegg må du har rette propell på båt slik at du får maks og at motor ikke fusker på turtall jeg har en 13 for terhi 410 og propell 10 istenfor 8 som stod på først I så er vinkel på stamme viktig å rett også

Link to post

Vi har en Suzuki 9,9 4t 2005-modell på landstedsbåten - som brukes (og mishandles) av hele slekten. 

 

Dette er en eldre utgave av motoren du spør om, og her er våre erfaringer:

 

Som sagt: Den har overlevd dårlig behandling gjennom 11 år. Båten (gammel Askeladden 14) ligger ute hele året, fylles stadig helt med vann, slik at motorhodet bare såvidt ligger over vannlinjen. Den har vært på service kun to ganger, og ser ikke ut. Anoder, plugger, girolje og motorolje har stort sett fått seile sin egen sjø. 

 

Et problem har vært at den et par ganger har stoppet når den har vært varm, og ikke latt seg starte før den ble kald igjen. Det største problemet har vært når man har glemt å fylle tanken full før vinteren - og latt være å bytte til ny bensin om våren. Da har kondensproblematikken gjort at forgasseren må tømmes for vann før vi fikk start på den.

 

Forøvrig synes jeg den er vel momentsvak på den aktuelle båten. Gammel 2-takter har merkbart bedre effekt. 

 

Men alt i alt: Slitesterk motor som tåler mye bank og skjødesløs behandling. Hadde jeg eid den alene hadde jeg tatt mye bedre vare på den ;-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...