Andrine II Startet 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2015 Hei. Vi har nettopp investert i Navionics Europe HD, men... vi får det ikke til å virke som det skal.... Pilen som skal vise hvor vi er befinner seg på land. Uansett hva jeg gjør så forblir den der når vi er i båten. Men når vi prøvde den i bilen å da fulgte den riktig. Hva har jeg gjort galt ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Hvilket device kører du på? Ipad? Har den GPS? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Trykk på pilen nederst i venstre hjørne. Høres ut som du har deaktivert GPS-lokaliseringen. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Andrine II Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Den fungerer på land, men ikke i båten... så GPS må stå på da... vi har en Ipad Air Sitér dette innlegget Link to post
Andrine II Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Hvordan setter jeg på GPS da? Er ikke en appel bruker så jeg er helt blank Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Har du iPad med SIM kort åpning eller bare med WiFi? Sistnevnte har ikke GPS antenne da den og SIM modulen sitter på samme printplata inne i padden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Innstillinger>Personvern>Stedstjenester. Sett slider til grønt. Nå er GPS, aGPS, iBeacon og røkla slått på. Hvis iPad ikke har 3g/4g har den heller ikke GPS mottaker. Sitér dette innlegget Link to post
Andrine II Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Nå har jeg slått på alt dette. Som sagt fungerer den når jeg har den med i bilen, da viser den riktig. Men ikke i båten! Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 .... Som sagt fungerer den når jeg har den med i bilen, da viser den riktig. Men ikke i båten! Vil det si at den fungerer i bilen helt til du parkerer ved båten? Når du tar den med fra bilen til båten (mens den står på), stopper den da å fungere i det du går ombord i båten eller skjer det på et tidligere tidspunkt? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Har du mulighet til å sette sim-kort i iPad'en? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Men har ipaden din 3/4G/ SIMkort slot? Redigert 19.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Andrine II Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Det er mulig å sette i simkort.. men ble fortalt at det ikke var nødvendig Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Du trenger ikke sette inn et SIM-kort, men GPSen er integrert i samme chip som mobilfunksjonen, så hvis du har en iPad som ikke har mulighet for eget SIM-kort (dvs ikke mobildata-funksjon) så har den heller ikke integrert GPS. Det er derfor de spør. Redigert 19.Mai.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
MajorAndy Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Hvis du har en iPad uden GPS vil den vise din omtrentlige position ud fra hvilke WiFi-netværk, den kan "se". Men når den ikke længere kan "se" et netværk - som fx når du er i båden - så mister den forbindelsen. Eller er din båd lavet af metal som hindrer forbindelse til GPS-satelitterne? Virker den på kajen? Udenfor på båden? Hvornår er det præcist at den ikke længere viser din position? Og når du ser en position på kortet, er det så en HELT præcis position eller er den +- 50-100 meter? Sitér dette innlegget Link to post
Andrine II Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Det er nettverk der båten ligger, har prøvd og prøvd alt mulig. Den er presis når jeg har den på land å forflytter meg der. Når jeg kommer i båten å jeg trykker på den pila nederst i venstre hjørne, plasserer den seg dit vi bor. ca 5 km fra der båten ligger Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Høres ut som den baserer possisjon utifra nettverk og ikke GPS. Når du har Navionics appen oppe, ser du den lille trekanten (GPS aktiv) ved siden av batteriprosenten øverst til høyre i skjermen? Og under innstillinger - privacy - Location services - Navionics. Står det "always", og får du den lille trekanten ved siden av slik som på bildet under når appen nylig er brukt? Om det over er i orden, blir neste spørsmål hvordan båt du har. De fleste båter får ok GPS signal innendørs, om man ikke har Ubåt med cockpiten omgitt av 20mm stålplater, da ;-) Redigert 19.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Andrine II Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Hos deg står det boating HD her står det Europe HD. Men det står pil på alltid Sitér dette innlegget Link to post
Andrine II Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Men, pila mi er grå din er lilla Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Har både Europe HD og Boating appen. Tilfeldig at jeg tok screenshot av Boating. Og pila hos deg kommer opp ved siden av batterisymbolet og blir der så lenge appen er åpen? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Grå pil betyr at den har vært aktiv siste døgn sånn ca. Lilla pil betyr at den er eller nylig har vært aktiv. Typisk innenfor 15-20 min. Det viktige er at du har pila oppe til høyre i skjermen ved batteriprosenten hele tiden når appen er aktiv. Redigert 19.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Hvis du sidder i båden og åbner iPads indbyggede kort (eller downloader Google Maps) viser den så din korrekte position? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Prøv å last ned en GPS-test app.(Regner med det finnes til Ipad, bruker selv Android) Sitér dette innlegget Link to post
Andrine II Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Den står oppe i høyre hjørnet Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Den står oppe i høyre hjørnet Hva står i høyre hjørne? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Hvis du lurer på om du har integrert GPS kan du som nevnt av mange se om du har luken for å sette inn SIM-kort. Er iPaden klar for mobildata har den også GPS fordi mobiltjenesten og GPS ligger i samme chip. En annen måte å sjekke det på er å åpne f.eks. Google Maps eller http://kart.finn.nopå iPaden og se om plasseringen din dukker opp på kartet. Du må akseptere at appen (eller nettstedet) skal få tilgang til posisjonstjenestene på mobilen for at det skal fungere. Det samme må du gjøre med Navionics-appen for at den skal kunne lese din posisjon via integrert GPS. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.