Jump to content

Ønsker å ligge mer på svai, men har ankervinsjen bak - løsning?

Gew77

Recommended Posts

Hei,

Når vi hadde Nidelv 24 lå vi ofte med baug mot land og anker feste akter.

Synes det ligger mye mer vind i Balticen, derfor er jeg litt mer skeptisk til å overnatte på denne måten nå. Samtidig ønsker vi å ligge mer på svai, og heller bruke jolle til landkjenning.

På Balticen har jeg en Engbo vinsj akter med blytau. Vil det være greit å slippe ankeret akter for så å ta med tauet i baugen og feste det gjennom halegattet foran?

Å ankre opp kun akter ser jeg ikke som et alternativ på svai, da noe av fordelen med svai, er å ligge riktig mot vinden.

Noen med erfaring på dette?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Hvorfor er Engboankeret dårlig?

Nei, si det....men på vår Baltic var det Engbo-anker og det satt ikke i det hele tatt. Byttet til 15kg Bruce og sover godt om natta.

Det å ligge med anker ute og snuta mot land i Balticen har jeg gjort mye. Ikke noe problem, så lenge jeg har Bruce anker og daumann. Fortøyer også i tillegg vanligvis med 2stk tau fra kryssholt akter og skrått inn på land, slik at det avhjelper mot sidevind.

Jeg har også tenkt å prøve å føre ankertauet foran og prøve å ligge litt på svai. Har ikke prøvd før men er klar for å teste i sommer!

Engbos patentanker ("best i test", "laget av båtfolk, for båtfolk") har fått mye pepper her på Båtplassen, mange eiere som har dregget med et slikt.

Etter hva jeg forstår er det en variant av Danforth. Det jeg har lest er at man må være veldig selektiv med hva slags grunnforhold man velger å ankre opp på (myk leire er anbefalt). Jeg har også lest at man ikke skal slippe ut ukritisk med tau og håpe at ankeret setter seg - man må passe på å ha ca tre ganger dybden ute når man kjører ankeret fast - hverken mer eller mindre. Når ankeret først sitter kan man legge ut mer tau.

Lykke til, men jeg ville nok ha vurdert å oppgradere til Rocna, Mantus e.l.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nei, si det....men på vår Baltic var det Engbo-anker og det satt ikke i det hele tatt. Byttet til 15kg Bruce og sover godt om natta.

Det å ligge med anker ute og snuta mot land i Balticen har jeg gjort mye. Ikke noe problem, så lenge jeg har Bruce anker og daumann.

Har tidligere hatt Baltic med 21 kg Engbo anker med blytau. Kan i det hele tatt ikke erindre å ha hatt flere problemer med dette ankeret sammenlignet med andre båter med andre anker som vi gikk sammen med.

Har nå en 35 foter på ca. 6 t. med samme anker og blytau og har ikke opplevd noen flere problemer med dette enn andre.

Jeg mener alfa og omega er å legge ut godt med tau. Å sette ut spring med god visning på begge sider er også en god sak. Ved sidevind vil det avlaste ankeret med opp til 50%

Redigert av KAT (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...