Gew77 Startet 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2015 Hei, Når vi hadde Nidelv 24 lå vi ofte med baug mot land og anker feste akter. Synes det ligger mye mer vind i Balticen, derfor er jeg litt mer skeptisk til å overnatte på denne måten nå. Samtidig ønsker vi å ligge mer på svai, og heller bruke jolle til landkjenning. På Balticen har jeg en Engbo vinsj akter med blytau. Vil det være greit å slippe ankeret akter for så å ta med tauet i baugen og feste det gjennom halegattet foran? Å ankre opp kun akter ser jeg ikke som et alternativ på svai, da noe av fordelen med svai, er å ligge riktig mot vinden. Noen med erfaring på dette? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Lazyjack Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Det går helt fint. Legg gjerne på et stikk på kryssholtet forut så ligger du godt selv om tauet skulle glippe ut av halegattet forut. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Takker Lazyjack:) Skal forsøkes, bare greit å høre om det er noe som noen har testet tidligere:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Mille II Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 (redigert) Hei. Hadde en Baltic tidligere. Fungerte helt perfekt det. Lag deg en liten lengde med tau og låsesjakkel (rustfri) i enden og fest det til tauet ditt. På vår hadde vi landgangspiss forut med hull til dreggtauet. Fest bare kjettingen (som vi hadde) til denne og sov på svai. God sommer :-) Redigert 18.Mai.2015 av Mille II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 det går nok fint, men husk at om du våkner av at det har blåst skikkelig opp så må du klare å få tatt tauet av kryssholtet. Så før ankertauet over dekk forut, slik at du ikke har noe i sjøen akter om du må starte motor for å gå opp mot vinden. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
fluefiskeren Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Du trenger heller ikke være redd for å ligge med bauen inn, vi hadde mange overnattinger i Balticen vi slik, og det var helt problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Tror du kan få problemer med dette hvis det blåser en del. Prøv i så fall å hjelpe til med motoren og kjøre opp mot vinden når du hekter tauet på baugen. pass på å ikke få tauet i propellen da... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Du kan også anskaffe deg en ekstra dregg som brukes manuelt i baugen. Man må ikke ha winch. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Har 10kg Bruce-anker og har lagt mye med baug mot land. Har også prøvd å ta tauet fram for å ligge på svai. Går greit det også, men skal prøve tipset fra Mille II neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 (redigert) Det skal blåse rimelig hardt før du får problemer med å holde igjen ankertauet mens du fører det fremover mot baugen. Har du Engbo anker til Engbo vinsjen din ville jeg vært mer betenkt med å ligge på svai om natten. Redigert 18.Mai.2015 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Trodde dette var en relativt større båt med en del vindfang? Jeg prøvde noe tilsarende en gang med en 45 fot seilbåt i relativt moderat vind. Det var mye værre enn jeg trodde. Vel, det eg bare å prøve seg frem Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Jeg har gjort det trådstarter beskriver med alle mine tre båter. Både agderen og nordwesten og prinsessa. Går like greit med alle.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gew77 Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Har Engbo anker også, er ikke det greit? Har hørt at man må legge ut godt med tau men eller er de gode. Eller?? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Legg ut minst tre ganger dybde. Gjerne mer. Men pass på radius I tilfelle vinden snur. Jeg hadde skålanker på agder 840. Det hang litt dårlig. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nordan family 27 Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Ville nok bytta ut Engboankeret som svai anker. Hadde en svært kort periode 21 kg Engbo på 4 tonns båt. Det er det dårligste jeg har hatt. Gikk over til 15 kg Bruce på 4 tonn - det var bra. Det sies vel 3-5 ganger dybden med kjetting, og 5-7 ganger dybden med tau? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Hvorfor er Engboankeret dårlig? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Tjorven III Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Anchorwatch app på tlf sikrer nattesøvn på svai. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Hvorfor er Engboankeret dårlig? Nei, si det....men på vår Baltic var det Engbo-anker og det satt ikke i det hele tatt. Byttet til 15kg Bruce og sover godt om natta. Det å ligge med anker ute og snuta mot land i Balticen har jeg gjort mye. Ikke noe problem, så lenge jeg har Bruce anker og daumann. Fortøyer også i tillegg vanligvis med 2stk tau fra kryssholt akter og skrått inn på land, slik at det avhjelper mot sidevind. Jeg har også tenkt å prøve å føre ankertauet foran og prøve å ligge litt på svai. Har ikke prøvd før men er klar for å teste i sommer! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Hvis du har et gammelt Engbo anbefaler de selv å file større vinkelutslag til vingene - dette er visst endret senere Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Engbos patentanker ("best i test", "laget av båtfolk, for båtfolk") har fått mye pepper her på Båtplassen, mange eiere som har dregget med et slikt. Etter hva jeg forstår er det en variant av Danforth. Det jeg har lest er at man må være veldig selektiv med hva slags grunnforhold man velger å ankre opp på (myk leire er anbefalt). Jeg har også lest at man ikke skal slippe ut ukritisk med tau og håpe at ankeret setter seg - man må passe på å ha ca tre ganger dybden ute når man kjører ankeret fast - hverken mer eller mindre. Når ankeret først sitter kan man legge ut mer tau. Lykke til, men jeg ville nok ha vurdert å oppgradere til Rocna, Mantus e.l. Redigert 19.Mai.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gew77 Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Får gi Engbo ankeret en sjanse denne sesongen, så får vi gjort oss noen erfaringer med det. Hadde bruce kopi på Nidelven, der var det aldri noe trøbbel med feste når vi lå med anker akter. Satt heller litt for godt enkelte steder - spesielt i Strømstad... Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
KAT Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 (redigert) Nei, si det....men på vår Baltic var det Engbo-anker og det satt ikke i det hele tatt. Byttet til 15kg Bruce og sover godt om natta. Det å ligge med anker ute og snuta mot land i Balticen har jeg gjort mye. Ikke noe problem, så lenge jeg har Bruce anker og daumann. Har tidligere hatt Baltic med 21 kg Engbo anker med blytau. Kan i det hele tatt ikke erindre å ha hatt flere problemer med dette ankeret sammenlignet med andre båter med andre anker som vi gikk sammen med. Har nå en 35 foter på ca. 6 t. med samme anker og blytau og har ikke opplevd noen flere problemer med dette enn andre. Jeg mener alfa og omega er å legge ut godt med tau. Å sette ut spring med god visning på begge sider er også en god sak. Ved sidevind vil det avlaste ankeret med opp til 50% Redigert 21.Mai.2015 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.