Jump to content

Ombygging Sollux 24ac fra diesel til elbåt

D66

Recommended Posts

Hei,

jeg har kommet til at jeg vil prøve å bygge om min Sollux 24AC fra den gamle dieselmotoren som står der til el-drift. Jeg prøvde el-snekke i Amsterdam om det var fantastisk. Ingen vibrasjoner, støy eller eksos. Jeg har i dag en 45hk diesel Peugot/Indenor maskin. Den klarer å få båten opp i 13 knop, men da bråker og rister det for mye.

Det finnes ferdige kit man kan få kjøpt for å bygge dette, men jeg tenker å gjøre det enkelt ved å kjøpe en Think Elbil som fortsatt fungerer. Ta ut motor, motorkontroller, lader og batteri. Tenker å kjøpe en ekstra batteripakke slik at jeg kan ha en "reservetank" med bryter. Må se hva jeg kan bruke av instrumentpanel. Minimum tenker jeg å ha visning av batterikapasitet og varsellampe for overoppheting. 

Det er delebiler å få tak i, men jeg tenker at om jeg kjøper en bil som fungerer så slipper jeg mye plunder også ser jeg hvordan alt er koblet da det er begrenset med informasjon om hvordan dette skal gjøres :)

Alt ser egentlig ganske greit ut og det er god plass til både motor og batteri.

Lading skal skje i havn. Eventuelt at jeg tar med et lit aggregat for nødlading.

Think kommer med rundt 40HK og jeg er fornøyd om jeg klarer 8knop i båten. 

Noen som har erfaring med dette?

Interessant prosjekt, men har du regnet på hvor lang rekkevidde du får?

En el.bil mister nok en del rekkevidde hvis den skal kjøre i oppoverbakke hele tiden, slik som en båtmotor opplever.

Hvor mye strøm trekker laderen?

Er ofte begrensinger på hvor mye du kan ut i gjestehavner.

Mener ikke å være negativ, men slike ting er greit å ha en plan på før man putter penger og tid inn i ett slik prosjekt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...