Davidsen Startet 18.Mai.2015 Del på Facebook Startet 18.Mai.2015 Trenger og bytte knutebelg på mitt volvo penta 280 drev. drevet er 10 - 20 år gammelt. er det noe tegninger/video om hvordan man gjør dette trinn for trinn noe sted. har prøvd å google men finner ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Husker ikke detaljene (er nok over 10 år siden jeg gjorde det sist), men det er ihvertfall fint mulig å få til uten å ta av drevet helt ihvertfall. Tror du løsner skjoldet, og så kan du løsne belgen så du kommer til knute leddet inni, og så kan du løsne i ene enden, trekke den ut av festet (den er ganske fleksibel), og så kan du lirke av gammel belg og på med ny, før du fester knuten igjen før du starmmer slangeklemmene på belgen. Mener og å huske at det er noen nipler i knuten som skal smøres opp med fettpresse når du har det åpent. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SvartRøyk Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Med all respekt, jeg synes ikke man bør svare hvis man ikke vet. I verste fall kan noe gå riktig galt og bli dyrt. Erik sine instruksjoner vil ikke fungere. Du må enten ta av drevet eller øvre gearhus. Det første er å anbefale om du ikke har gjort det før. Sjekk dokumentarkivet. Manualer for 270 - 290 er ganske like når det gjelder bytte av belg. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 (redigert) Eg byttet på mitt 290 drev i år, du må løsne skjoldet fra drevet, men kan og bekrefte det SvartRøyk sier, drevet må av båten. Eg har laget meg et stativ der eg løsner for trimsylindrene på drevet og fester stavivet til drevet hvor sylindrene var festet. Etter dette løsner eg drevet fra båten. Da får eg mulighet til å vippe ut drevet og komme til belgen. Belgen på mitt drev er bare festet med en slangeklemme på skuteside og en slangeklemme på drevet. Smal sak å bytte, men det er trangt og knotete. Redigert 18.Mai.2015 av k1mbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Du vil sannsynligvis trenge en trekkhammer for å få ut boltene på hver side av drevet. Selv bruker jeg en fra Biltema som er beregnet for å trekke bremseklosser. På mitt 290 kan jeg bruke mutter på innsiden, men fra den gangen jeg hadde 280 mener jeg å huske at du må ha stang med riktige gjenger. Du kan lage deg noe selv basert på en lang bolt eller gjengestang. Ellers finnes det mange filmer på YouTube om montering og demontering av drev. Husk at slangeklemmene settes akkurat slik de var. Hvis ikke kan du risikere at de gnager hull på noe. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Boltene kan fint slås innover. Løsne styrehjelmen først. Så kan man vri drevet maks Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Erik Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Jeg byttet belg på 280 drev 4-5 ganger. Hadde aldri drevet av. Mulig det finnes flere versjoner, men gikk fint på mitt ihvertall. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Båtsjef Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Her har vi en trollmann i blandt oss.Bytte knutebelg uten å demontere drevet eller øvre gearhus.Her er det penger å tjene. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Aner ett snev av ironi her, men det var nå sånn jeg gjorde det, og ikke var det spesielt vanskelig heller så vidt jeg husker.. Lettere enn å demontere drevet ihvertfall (vil jeg tro, jeg har tross alt aldri prøvd) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Fyr i Fyllinga Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Eksosbelgen går fint å bytte uten å ta av drevet. Men knutebelgen er det nok værre med. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Eksosbelgen byttet jeg aldri, jeg snakker om knutebelgen, den som skal byttes annenhvert år. Jeg ser noen nevner øvre gearhus. Mulig det er der det skurrer. Hadde av boltene på siden, de som låses med umbrakoskruer, hvis det er det som menes med å demontere øvre gearhus. Og mener drevet ble støttet opp under før boltenegikk av, for å holde det i posisjon. Uansett, 10 år siden nå, mulig jeg har fortrengt noen detaljer, men en rimelig enkel operasjon er det! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Maruma Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Ser at det kan bli litt forvirrende for trådstarter her. Bare for å slå det helt fast en gang for alle, drevet må av båten for å få byttet knutebelg. Start med å skru av dekselet bak på drevet, en skrue i bånn og løft opp. Her finner du gearwiren, løsne splinten til mutteren som holder wiren og mål med et skyvelær fra enden på wiren til mutteren for å få det på samme sted ved montering,skru skru så mutteren av wiren. Foran på drevet ser du hvor wiren går inn i drevet, her finner du en 11mm skruehode som holder et stykke metall som er låsing for wiren. Løsne skruen og vri metallbiten unna wiren, nå skal wiren være løs. Styrehjelmen finner du rett foran drevet i topp, der ser du to unbrakoskruer som er i tommer (husker ikke str) skru disse ut. De holder en sylindrisk mettallbit som også skal ut. Jeg bruker en vannpumpetang og stikker da kjeftene ned i skruehullene og lirker den ut. Skyv så styrehjelmen fram og helt inn, nå ser du knutebelgen. Løsne splinter og bolter til tiltsylindre, de finner du litt nede på det som kalles H-braketten. Nå kan du løfte drevet opp, her bruker jeg en 2tom4 på ca 30 cm og støtter opp mellom bakken og finna nederst på drevet. Skru av slangeklemmen til eksosbelgen, den som sitter på drevet og løsne belgen fra drevet. Midt inni alt foran drevet finner du en slange som som sitter med en klemme, dette er skjølevannslangen som også må av. Nå kan du slippe ned drevet igjen og sett under en trebit mellom finna og bakken sånn at drevet hviler på den i nedre stilling, og løsne slangeklemmen til knutebelgen og løsne belgen fra drevet. På hver side av transomen (delen som drevet sitter på som er fast i båten) finner du en unbrakoskrue på hver side, skru ut disse. Vri drevet over til venstre og slå inn den høyre bolten som går på tvers fra transomen og inn i H-braketten, pass på at den får fritt rom på innersiden når du slår den inn. Vri så drevet til høyre og slå inn venstre bolt. Nå er drevet løst, husk at dette er tunge greier..... Dra drevet bakover og pass på at gearwiren får fritt leide på vei ut. Anleggsflatene til belgen er det veldig viktig å rengjøre skikkelig, ved montering legger jeg på et tynt lag med marinefett på anleggsflatene for at belgen skal skli seg skikkelig på plass når slangeklemmene skrus til. Drivknuten har kanskje noen smørenipler innerst i senter som det er lurt å presse inn litt fett, før du gjør det kan du skjekke om det er noe slakk ved å holde i indre del mot drevet og ytre del og vri litt motsatt veg med hver hånd. Kjenner du slakk her må kryssene byttes, og beveg leddene for å kjenne etter om det lugger, lugger det må kryssene byttes. Skal du bytte belg hvert år kan du kjøpe belg på Biltema eller jula, om ikke ville jeg kjøpt originalt. Husk, den har merking på hva som er opp og ned og vær nøye med å få slangeklemmer på rett sted, klumpen (om jeg kan kalle det) på klemma kan gnage istykker ting om den sitter på feil sted, derfor lurt å ta bilder underveis om man ikke har veldig god hukommelse da. Håper dette kan hjelpe deg på veg Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Et kjapt søk på Youtube finner jeg denne ;) https://www.youtube.com/watch?v=9PHWOZY0UVM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.