Jump to content

Dieselpumpe har vondt i villikke`n yanmar 3gmd


Capt.Yorgoz

Recommended Posts

Hei.

Trenger litt hjelp av dere

Jeg har overtatt en gamme seilbåt med en gammel grinete yanmar.

Båten har stått i 3 år siden den ble startet sist.

V/ første oppstartsforsøk brukte den god tid til den begynte å tenne, til slutt startet den for så å ruse seg opp på maks turtall

i 30 sekunder ca. Før den døde ut. siden har den ikke villet mere.

Har byttet ut dieselen på tanken, luftet systemet, byttet dieselfilter og tappet av vann i utskilleren.

 

Har en liten spekulasjon i at fødepumpen ikke leverer høyt nok trykk. det er en manuell hendel i pumpen som fjærer meget lett for så å gi et ørlite dieseldytt helt nederst på hendelen.  

tanken ligger ca en meter over motoren å hvis jeg åpner på lufteskruvene på filter og inn på pumpen så kommer det diesel rennende.

 

Høytrykkspumpen leverer ikke trykk ut. Det fylles bare opp i endene på høytrykksrørene, (en del mindre en 150bar hvertfall) når jeg kinner på starteren.

 

Kan pumpen ha hengt seg opp? eller leverer fødepumpen alt for lite?  

Link to post

Fødepumpa virker slik : Når du trykker håndtaket ned, så trykkes membranen i pumpa også ned, som nå suger drivstoff ut av tanken.

Når du slipper håndtaket er det ei fjær som presser membran opp igjen, og drivstoffet blir nå presset mot filter og høytrykkspumpa av fjæra.

Når motor ikke er i gang, og lufteskruer er stengt, kommer ikke membran i pumpa opp igjen fordi drivstoffet danner mottrykk når det ikke kommer ut noe sted. Dermed føles hendelen lett fordi membranen med fjæra allerede er nedtrykt. Først når du åpner ei lufteskrue vil pumpa bli tung igjen fordi motrykket og drivstoffet forsvinner ut for hvert pumpeslag i den åpne skrua.

Så hvis du kjenner at pumpa er tung mens det kommer drivstoff ut av lufteskrua, men blir lett når lufteskruen stenges så er det et godt tegn.

 

Fødepumpa blir drevet av en kam. Hvis denne kammen peker mot fødepumpa når motor er stoppet vil membranen bli stående nedpresset. Da vil pumpa virke lett og udugelig fordi membran allerede er nedtrykket av drivkammen. Kjør motoren et sekund eller to på starteren slik at kammen dreier bort fra pumpa, og håndpumpa kan igjen kjennes normal ut på håndtaket.

Link to post
Svart (redigert)

Ja jeg har luftet hele systemet frem til høytrykkspumpen. Luftet på inngående rør på pumpen.

Demontert rørene ut fra pumpa (på høytrykksiden) der observeres det ikke trykk, men det ligger ren diesel i koblingene.

 

Har ikke skiftet til ny kobberpakning takk for innspill men observerer ikke at det kommer ny luft på høytrykkspumpens lufteskrue.

Redigert av yorgoz (see edit history)
Link to post

Regner med at regulatoren i pumpa har hengt seg opp når motoren ruset seg opp. Har opplevd det samme selv på en Ford, vi holdt på en hel dag uten hell før vi endelig fikk tak i en kyndig mekaniker som åpnet regulatoren og fikk løst opp et stag som hadde låst seg i stopposisjon. Dette befinner seg inne i høytrykkspumpa, vanligvis bak et deksel på siden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har så langt funnet ut at pumpen leverer bare til cylinder 2-3 a jeg har en slik motor stående skal jeg flytte over høytrykks pumpe fra denne.

Iflg Yanmar i Stokke kunne denne mest sannsynlig bare flyttes rett over så lenge jeg bruker den shimsen som står der fra før av.

Link to post

Den var etter igår kveld, men det var jo bare på 2 sylindere. Så forsøkte jeg å samboeren med startgass (meget forsiktig) da gikk den fint, men dama slapp jo selvsagt ikke startknappen så starteren luktet fis å vil ikke mere. Skal flytte over dieselpumpe i dag å ny starter så blir det nok. :)

Link to post

Hei.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noe, men kanskje du kan hjelpe meg.

Jeg har en 3hm, med akkurat samme symptomer som deg.

Jeg har fått beskjed om å demontere pumpen, men den sitter fast i noe.

Den er løs fra pakning osv, men sitter fast i en aksling/kam eller noe.

Vet du hva som skal til får å få pumpen løs, og kan gi en grei forklaring?

Håper du eller noen andre kan gi noen tips om dette.

Link to post

Hei du :)

Ja jeg kan faktisk det. I dag kom vi ut for nøyaktig samme problemstilling det er en sleide (tannstang) som går langsmed pumpene på innsiden som hadde hengt seg helt opp. Denne har en gaffel som kommer fra gasshendelen runt tappen som dytter sleiden bak/frem når det skal gies gass.

På den ene motoren min som sto i båten fikk vi den ut ved å bryte den hardt fremover til den er på det punktet som frigjør pumpen. Dette kommer du til hvis du tar av dekslet som står innom gasshendelen. Det ligger verkstedhåndbok på motoren på nett. Som forklarer dette meget bra. Skal sende deg en link senere. Kan ta bilder av delemotoren og pumpen i morgen da det befinner seg i bagasjerommet nå :D

Vi flyttet over pumpen fra delemotoren her gikk sleiden meget lett å det tok 10 minutter å demontere bare. Mot 2 timer spekulasjoner å irritasjon.

Men du det var morsomt å få det til :D

Legger ut bilder i morgen formiddag ;)

Link to post

Hadde vært supert med link til boken.

Har skrudd opp deksel så jeg kommer inn til gassregulator og stopparm, på styrbord side på min.

Men er jo så knøttlite hull, trangt og må bruke speil, hvis det er der noe skal løsnes.

 

Ah, der så jeg linken. Takk, skal prøve å få lest det iløpet av dagen.

Link to post

Hei. Tusen takk for bilder! Det var oppklarende.

Den gaffelen har jeg forsøkt å skyve frem og tilbake et par timer i dag, i håp om å treffe riktig posisjon, men kjente ikke noe forskjell eller bevegelse på pumpen, mens jeg holdt på.

Det var før jeg så bildene, så nå skjønner jeg litt mer av det som skjer inni der.

 

Jeg har ikke sett/lagt merke til den pinnen som stikker ut fra sliden. Kanskje den har knukket og det er det som er feilen. Da ligger vel den godt inn motoren et sted.

 

Skal gaffelen gå lett? Den går lett fra bakover til ca rett opp. der møter den motstand men går litt lenger frem med litt makt. Samme tilbake.

Takk for gode råd så langt. Jeg får prøve mer i morgen.

Link to post

Siden det er fjærbelastet overføring så skal det godt gjøres at den tappen knekker. Den ser meget solid ut å ;)

 

Har du sett i verkstedhåndboka om vi har samme pumpe? Du har vell rundt 30hk mot mine 20 ? :) kan hende det er forskjellige pumper.

 

Ja den skal gå meget lett. Nesten helt uten motstand så det kan hende det er samme feilen som hos meg.

 

Uansett pumpe så står det stegvis forklart hvordan pumpen takes ut.

Lykke til :D

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...