Capt.Yorgoz Startet 18.Mai.2015 Del på Facebook Startet 18.Mai.2015 Hei. Trenger litt hjelp av dere Jeg har overtatt en gamme seilbåt med en gammel grinete yanmar. Båten har stått i 3 år siden den ble startet sist. V/ første oppstartsforsøk brukte den god tid til den begynte å tenne, til slutt startet den for så å ruse seg opp på maks turtall i 30 sekunder ca. Før den døde ut. siden har den ikke villet mere. Har byttet ut dieselen på tanken, luftet systemet, byttet dieselfilter og tappet av vann i utskilleren. Har en liten spekulasjon i at fødepumpen ikke leverer høyt nok trykk. det er en manuell hendel i pumpen som fjærer meget lett for så å gi et ørlite dieseldytt helt nederst på hendelen. tanken ligger ca en meter over motoren å hvis jeg åpner på lufteskruvene på filter og inn på pumpen så kommer det diesel rennende. Høytrykkspumpen leverer ikke trykk ut. Det fylles bare opp i endene på høytrykksrørene, (en del mindre en 150bar hvertfall) når jeg kinner på starteren. Kan pumpen ha hengt seg opp? eller leverer fødepumpen alt for lite? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Hadde en perkinson med samme hendel på fødepumpa, kun siste cm som virkelig pumpa. Den lette delen er kun vandring. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Ok. Hadde håpet at det kunne være fødepumpa.. Åpnet opp fødepumpen, membranen ser tilsynelatende hel ut å den pumper luft når den er demontert fra motor. Skal dieselpumpen ha trykk fra fødepumpen eller nøyer den seg med tilgangen på diesel? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Fødepumpa virker slik : Når du trykker håndtaket ned, så trykkes membranen i pumpa også ned, som nå suger drivstoff ut av tanken. Når du slipper håndtaket er det ei fjær som presser membran opp igjen, og drivstoffet blir nå presset mot filter og høytrykkspumpa av fjæra. Når motor ikke er i gang, og lufteskruer er stengt, kommer ikke membran i pumpa opp igjen fordi drivstoffet danner mottrykk når det ikke kommer ut noe sted. Dermed føles hendelen lett fordi membranen med fjæra allerede er nedtrykt. Først når du åpner ei lufteskrue vil pumpa bli tung igjen fordi motrykket og drivstoffet forsvinner ut for hvert pumpeslag i den åpne skrua. Så hvis du kjenner at pumpa er tung mens det kommer drivstoff ut av lufteskrua, men blir lett når lufteskruen stenges så er det et godt tegn. Fødepumpa blir drevet av en kam. Hvis denne kammen peker mot fødepumpa når motor er stoppet vil membranen bli stående nedpresset. Da vil pumpa virke lett og udugelig fordi membran allerede er nedtrykket av drivkammen. Kjør motoren et sekund eller to på starteren slik at kammen dreier bort fra pumpa, og håndpumpa kan igjen kjennes normal ut på håndtaket. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Har du skiftet til ny kobberpakning på filterets lufteskrue? -tenker da på falsk luft... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Du skriver systemet er luftet etter bytte av filter osv. hvor langt frem får du diesel når du lufter? Med andre ord har du luftet både filter/vannutskiller og høytrykks pumpe og videre frem til dyser? Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Aha! :) Det forklarer jo det meste angående fødepumpen. Da anser jeg denne for funksjonibel. Den ser jo også bra ut innvendig mht. membranen og ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 (redigert) Ja jeg har luftet hele systemet frem til høytrykkspumpen. Luftet på inngående rør på pumpen. Demontert rørene ut fra pumpa (på høytrykksiden) der observeres det ikke trykk, men det ligger ren diesel i koblingene. Har ikke skiftet til ny kobberpakning takk for innspill men observerer ikke at det kommer ny luft på høytrykkspumpens lufteskrue. Redigert 19.Mai.2015 av yorgoz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Regner med at regulatoren i pumpa har hengt seg opp når motoren ruset seg opp. Har opplevd det samme selv på en Ford, vi holdt på en hel dag uten hell før vi endelig fikk tak i en kyndig mekaniker som åpnet regulatoren og fikk løst opp et stag som hadde låst seg i stopposisjon. Dette befinner seg inne i høytrykkspumpa, vanligvis bak et deksel på siden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Capt.Yorgoz Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Har så langt funnet ut at pumpen leverer bare til cylinder 2-3 a jeg har en slik motor stående skal jeg flytte over høytrykks pumpe fra denne. Iflg Yanmar i Stokke kunne denne mest sannsynlig bare flyttes rett over så lenge jeg bruker den shimsen som står der fra før av. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Kan også nevne at jeg hadde litt vell store forventninger ifht trykket ut fra pumpen. Så for meg at det ble diesel i taket men det var så absolutt feil å tro :p da det var meget liten mengde som kommer i gangen. Vellvell man lærer etterhvert :D Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Har du fått start? Det er ikkje rare spruten som skal komme ut av pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Den var etter igår kveld, men det var jo bare på 2 sylindere. Så forsøkte jeg å samboeren med startgass (meget forsiktig) da gikk den fint, men dama slapp jo selvsagt ikke startknappen så starteren luktet fis å vil ikke mere. Skal flytte over dieselpumpe i dag å ny starter så blir det nok. :) Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Hei. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noe, men kanskje du kan hjelpe meg. Jeg har en 3hm, med akkurat samme symptomer som deg. Jeg har fått beskjed om å demontere pumpen, men den sitter fast i noe. Den er løs fra pakning osv, men sitter fast i en aksling/kam eller noe. Vet du hva som skal til får å få pumpen løs, og kan gi en grei forklaring? Håper du eller noen andre kan gi noen tips om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Hei du :) Ja jeg kan faktisk det. I dag kom vi ut for nøyaktig samme problemstilling det er en sleide (tannstang) som går langsmed pumpene på innsiden som hadde hengt seg helt opp. Denne har en gaffel som kommer fra gasshendelen runt tappen som dytter sleiden bak/frem når det skal gies gass. På den ene motoren min som sto i båten fikk vi den ut ved å bryte den hardt fremover til den er på det punktet som frigjør pumpen. Dette kommer du til hvis du tar av dekslet som står innom gasshendelen. Det ligger verkstedhåndbok på motoren på nett. Som forklarer dette meget bra. Skal sende deg en link senere. Kan ta bilder av delemotoren og pumpen i morgen da det befinner seg i bagasjerommet nå :D Vi flyttet over pumpen fra delemotoren her gikk sleiden meget lett å det tok 10 minutter å demontere bare. Mot 2 timer spekulasjoner å irritasjon. Men du det var morsomt å få det til :D Legger ut bilder i morgen formiddag ;) Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Her ligger verkstedhåndbok ;) http://www.dieselpartseurope.com/webwinkel/index.php?main_page=page&id=16 Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Hadde vært supert med link til boken. Har skrudd opp deksel så jeg kommer inn til gassregulator og stopparm, på styrbord side på min. Men er jo så knøttlite hull, trangt og må bruke speil, hvis det er der noe skal løsnes. Ah, der så jeg linken. Takk, skal prøve å få lest det iløpet av dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 I utgangspunktet er det så enkelt gasshendelen dytter sleiden til rett punkt. Fører du hendelen at/frem så ser du om sleiden kommer etter. Som nevnt over så gjorde ikke min det :P men hendelen er fjærbelastet så du kan fort bli lurt ;) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Jeg trodde også fødepumpen var helt ok, men byttet den likvel siden det var så mye enklere og billigere enn å gå løs på "hovedpumpen". Bingo! Perfekt. Jeg hørte at VED i Stokke sørger for alltid å ha den på lager, problembarn? Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 I mitt tilfelle så var det ikke fødepumpen. Det står også beskrevet i verkstedhåndboken at så lenge tanken ligger under høytrykks pumpe nivå så er den uunnværlig. Da min tank ligger ca 1m over denne trenger jeg ikke å presse på fødepumpen for å lufte. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 (redigert) Her er sleide/tannstangen på pumpen som sitter dønn fast på denne pumpa. Det samsvarer iflg. Kyndig pers. At pumpe 1 ikke leverer å har satt seg fast. Redigert 25.Mai.2015 av yorgoz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 (redigert) Her skimter du gaffelen som skal bevege sleiden på pumpa. Den er fjærbelastet å beveger seg ikke selv om du har bevegelse i gasshendelen (så fremt den står fast i pumpen) Redigert 25.Mai.2015 av yorgoz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Å her er hullet pumpen skal ut av. Her ser man tydelig hvorfor sleiden MÅ stå i konkret posisjon. ;) Håper dette gjør det enklere å forstå :) Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Hei. Tusen takk for bilder! Det var oppklarende. Den gaffelen har jeg forsøkt å skyve frem og tilbake et par timer i dag, i håp om å treffe riktig posisjon, men kjente ikke noe forskjell eller bevegelse på pumpen, mens jeg holdt på. Det var før jeg så bildene, så nå skjønner jeg litt mer av det som skjer inni der. Jeg har ikke sett/lagt merke til den pinnen som stikker ut fra sliden. Kanskje den har knukket og det er det som er feilen. Da ligger vel den godt inn motoren et sted. Skal gaffelen gå lett? Den går lett fra bakover til ca rett opp. der møter den motstand men går litt lenger frem med litt makt. Samme tilbake. Takk for gode råd så langt. Jeg får prøve mer i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Siden det er fjærbelastet overføring så skal det godt gjøres at den tappen knekker. Den ser meget solid ut å ;) Har du sett i verkstedhåndboka om vi har samme pumpe? Du har vell rundt 30hk mot mine 20 ? :) kan hende det er forskjellige pumper. Ja den skal gå meget lett. Nesten helt uten motstand så det kan hende det er samme feilen som hos meg. Uansett pumpe så står det stegvis forklart hvordan pumpen takes ut. Lykke til :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.