Jump to content

Biltema 2komp maling

Kain

Recommended Posts

Da blir det på tide med å male båten min, men skal jeg vente? Har ikke varm garasje eller oppholdssted, har låve (vanntett og vindtett). Har hørt at 2 komp fra biltema herder veldig raskt, tenkte det kan være idee å gjøre det i 8 - 10 pluss grader? Eller hva trur dere?

Alle tips mottas, har biltema sin 2 komp maling. 

Et lite søk gir deg mye informasjon f.eks. denne tråden.

https://baatplassen.no/i/topic/118093-erfaringer-med-biltemas-2-komponent-maling/ 

At den skulle tørke spesielt fort har jeg ikke opplevd. Og under 10 grader er ikke mye....

Ja

Et lite søk gir deg mye informasjon f.eks. denne tråden.

https://baatplassen.no/i/topic/118093-erfaringer-med-biltemas-2-komponent-maling/ 

At den skulle tørke spesielt fort har jeg ikke opplevd. Og under 10 grader er ikke mye....

Søkt noen hundre ganger både med google og søkefunksjon på forumet, vil ha erfaring med BT sin 2 komp i 5 - 10 pluss grader. Har som nevnt stor låve som er vind og vanntett, men ikke isolasjon. 

La oss si det er 4 - 5 pluss grader imorgen, anbefaler dere at jeg koster maling på båten? Herder prosessen blir vel også tregere, så kan gjøre arbeidet alene før den klumper seg. 

Er snakk om fritidsbåt, er ikke nøye med glans og perfekt resultat, bare det fungere. :) 

Min erfaring er at Biltema sine produkter fungerer greit ved temperaturer over 15 grader. Viktig å sjekke bruksanvisningen. Har du behov for maling/liming med epoksy/polyester under 15 grader, anbefaler jeg andre leverandører. Men tror neppe at du finner 2k- produkter som tåler under 5 + grader. Har du vurdert oppvarmet plasttelt rundt båten, eller rundt området som skal behandles?

I mitt tilfelle, der jeg epoxy behandlet en stålkjøl reduserte det tiden mellom påføring og slipning fra 3 til 1 dag.

Dette er kjemisk herdende maling og den vil i hvert fall fungere best når du kommer opp på 15+. Teknisk sett vil disse 2K-malingene ofte herde på veldig lav temperatur men da tar det forferdelig lang tid. Finnes enkelte typer for industri som kan påføres ned i minus 5. Et oppvarmet telt kan være en strålende løsning. Pass på å unngå støv og for store temp-forskjeller. NB: Husk at godstemperaturen også er meget viktig. HVis godset er kaldt og rommet varmt så kan du lett få porer og bobler.

Har brukt mye tokomp polyurethan skipsmaling. Den fungerte greit i pluss 5 og pluss 30. Herdetiden går opp dess kaldere det er, men tokomp maling herder relativt raskt uansett. Lurer litt på spesifikasjonene til biltema, "Brukstid (potlife): 4 timer ved +20 °C / 2 timer ved +10 °C.". Etter 4 timer i 20 grader er nok malingen i spannet blitt temmelig seig. Prøv deg fram med skikkelig pensel eller skumrulle. Så snart malingen er på skroget, vil den starte herdingen, så du må glatte over hele feltet relativt raskt. Vil anbefale minst 10-15+. Helst sprøytemaling for perfekt resultat. Husk å kjøpe tilhørende tynner om du må ha malingen tynnere eller skal rengjøre.

Redigert av Ttor (see edit history)

Jeg også synes spesifikasjonene til Biltema var litt vel generøse med tanke på brukstid. Har brukt den malingen på en del prosjekter de siste årene og erfarer at malingens åpningstid oppi blandekaret forsåvidt er en stund, men som Ttor skriver, når malinga kommer på en flate så begynner den raskt å bli seig. Såpass raskt at når jeg bruker rulle for å male et område må jeg passe på å holde området der jeg skal male videre "ferskt" slik at det ikke blir tydelige skiller mellom hver gang jeg dypper rulla i blandekaret. Har brukt malinga fra kjølige vårtemperaturer til inne på en sommervarm sløydsal i med store vinduer og direkte sol. Min erfaring er at det trengtes mindre arbeid med å glatte over mellom rulledyppene ved kalde temperaturer enn inne i varmen der herdinga startet veldig kjapt med en gang malinga kom på flaten. Ved maling utendørs i kjølig vær har jeg som regel brukt romtemperert maling, altså hatt den lagret innendørs på forhånd så den ikke skal bli så kald og seig. Kan også være en fordel å lese bruksanvisningen med tanke på at man bør male neste strøk innen en viss tid for å slippe å vaske med cellulosetynner mellom strøkene.

Sånn utenom at større flater kan være hektiske å få fine synes jeg malinga er topp :thumbsup: Noen dekkende strøk og man får en hard og slitesterk overflate etter herding. En kamerat brukte den svarte varianten i steden for pulverlakkering av forstillinga på Amazonen som han pusset opp, ser like bra ut den dag i dag som da han malte (den har blitt kjørt en god del de siste årene).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...