Jenny Startet 9.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2005 Hei! Har lekkasje på kjølevannspumpen på KAD42P og er interessert i noen opplysninger, dersom noen vil dele de med meg. Kjenner dere til betegnelsen på tetningsringene (simmeringer?) og lager for ferskvannspumpen for en KAD42P. Er det flere av hver sort? Simmering med rustfri fjær? Etter hva jeg har hørt så lar disse seg skaffe hos en assortert lagerforhandler, stemmer det? Er det pakning mot blokken som må byttes? Kronglete jobb, dersom en har noenlunde fri tilgang til motorfronten? Behov for spesialverktøy av noen art? Presse, terseverktøy, evt. spesialverktøy av noe slag? Annet å tenke på? Mange spørsmål kanskje, men veldig greit å vite hva som trengs av deler og verktøy og hvor mye tid jeg må påregne for jobben. Håper på gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 9.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2005 Det er mye enklere å skifte heile ferskvannspumpen, det er kun en skrujobb. Bestill deg en ny så ser du hvordan den skal monteres. Kan ikke tenke meg at du tjener noe penger på å skifte lager og tetninger i pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 9.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2005 Ta med de du har av pakninger og ta turen til E. Lund maskin på Midthun. Har ikke eller kan de ikke skaffe det du spør om, følg rådene deres eller kjøp orginalt. http://www.elund.no/ Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Jenny Svart 11.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 Bytte av pumpe vs. reparasjon. Ny pumpe (innbytte) koster kr. 3.400,- Ny tetning, lager og pakning koster i overkant av kr. 500,-. Virker mao. som om det er god butikk å gjøre jobben sjøl. Håper ikke det kreves mye spesialverktøy, utenom vanlig terseverktøy. Når jeg planlegger å bytte på begge motorene, så kan prisen dobles. Lite å tjene på å gå til lastebilforhandleren og bytte pumpa der. Prisforskjellen er ikke stor. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 11.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 Bytte av pumpe vs. reparasjon. Ny pumpe (innbytte) koster kr. 3.400,- Ny tetning, lager og pakning koster i overkant av kr. 500,-. Virker mao. som om det er god butikk å gjøre jobben sjøl. Håper ikke det kreves mye spesialverktøy, utenom vanlig terseverktøy. Når jeg planlegger å bytte på begge motorene, så kan prisen dobles. Lite å tjene på å gå til lastebilforhandleren og bytte pumpa der. Prisforskjellen er ikke stor. <{POST_SNAPBACK}> Det spesialverktøyet du eventuelt måtte ha behov for, er jeg sikker på at du får kjøpt hos Biltema for en slikk og ingenting Sitér dette innlegget Link to post
LarsB Svart 16.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2005 Dersom det er sirkulasjonspumpen du snakker om så har denne mekanisk tetning og ikke simmerringer. Ingen problem å skifte dette dersom du har tilgang på en presse og litt "vanlig" verktøy. Dersom du snakker om sjøvannspumpen så har denne simmerringer med rustfri fjær og vanlige kulelagre. Heller ikke noe problem å skifte dette selv, med bittelitt kunnskap ! Lykke til!!!!! Ps,, lastebil versjon av 41 (42 finnes ikke som last)har ikke samme sirkulasjonspumpe som marineversjon og kan ikke benyttes. og de fleste lastebilmotorer har heller ikke sjøvannspumpe !!! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2005 de fleste lastebilmotorer har heller ikke sjøvannspumpe !!! <{POST_SNAPBACK}> Takk for den! Dagens humoristiske høydepunkt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.