Jump to content

KAD42. Kjølev.pumpe. Tetningsringer og lager

Jenny

Recommended Posts

Hei!

Har lekkasje på kjølevannspumpen på KAD42P og er interessert i noen opplysninger, dersom noen vil dele de med meg.

Kjenner dere til betegnelsen på tetningsringene (simmeringer?) og lager for ferskvannspumpen for en KAD42P.

Er det flere av hver sort?

Simmering med rustfri fjær?

Etter hva jeg har hørt så lar disse seg skaffe hos en assortert lagerforhandler, stemmer det?

Er det pakning mot blokken som må byttes?

Kronglete jobb, dersom en har noenlunde fri tilgang til motorfronten?

Behov for spesialverktøy av noen art? Presse, terseverktøy, evt. spesialverktøy av noe slag?

Annet å tenke på?

Mange spørsmål kanskje, men veldig greit å vite hva som trengs av deler og verktøy og hvor mye tid jeg må påregne for jobben. :confused:

Håper på gode tips!

Ta med de du har av pakninger og ta turen til E. Lund maskin på Midthun. Har ikke eller kan de ikke skaffe det du spør om, følg rådene deres eller kjøp orginalt.

http://www.elund.no/

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Bytte av pumpe vs. reparasjon.

Ny pumpe (innbytte) koster kr. 3.400,-

Ny tetning, lager og pakning koster i overkant av kr. 500,-.

Virker mao. som om det er god butikk å gjøre jobben sjøl. Håper ikke det kreves mye spesialverktøy, utenom vanlig terseverktøy.

Når jeg planlegger å bytte på begge motorene, så kan prisen dobles.

Lite å tjene på å gå til lastebilforhandleren og bytte pumpa der. Prisforskjellen er ikke stor.

Bytte av pumpe vs. reparasjon.

Ny pumpe (innbytte) koster kr. 3.400,-

Ny tetning, lager og pakning koster i overkant av kr. 500,-.

Virker mao. som om det er god butikk å gjøre jobben sjøl. Håper ikke det kreves mye spesialverktøy,  utenom vanlig terseverktøy.

Når jeg planlegger å bytte på begge motorene, så kan prisen dobles.

Lite å tjene på å gå til lastebilforhandleren og bytte pumpa der. Prisforskjellen er ikke stor.

<{POST_SNAPBACK}>

Det spesialverktøyet du eventuelt måtte ha behov for, er jeg sikker på at du får kjøpt hos Biltema for en slikk og ingenting :yesnod::yesnod::flag:

Dersom det er sirkulasjonspumpen du snakker om så har denne mekanisk tetning og ikke simmerringer.

Ingen problem å skifte dette dersom du har tilgang på en presse og litt "vanlig" verktøy.

Dersom du snakker om sjøvannspumpen så har denne simmerringer med rustfri fjær og vanlige kulelagre.

Heller ikke noe problem å skifte dette selv, med bittelitt kunnskap ! Lykke til!!!!!

Ps,, lastebil versjon av 41 (42 finnes ikke som last)har ikke samme sirkulasjonspumpe som marineversjon og kan ikke benyttes. og de fleste lastebilmotorer har heller ikke sjøvannspumpe !!! :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...