Jump to content

feil farge på bensin?


Jan Åge Bråten

Recommended Posts

Det finnes de her på forumet som mener at bensin ikke endres ved lagring, også har man dem som har tappet av gammel bensin som ser og opplever at bensin er ferskvare! Bruk dette på gressklipper og få i fersk bensin. Dette blir ofte problem for moderne forgassere  (og innsprøytning). Vi har hatt store problem med gassere som ikke vil. Renset og kjørt, renset og kjørt...

Link to post

Ja, eg også er i den oppfatningen at bensin er ferskvare. Min amcar ryker en del etter vinterdvale med den bensinen som der har vært lagret med, helt til eg fyller på ny bensin, men merker ikkje på den at den går dårligere eller er meir tungstartet. Eg kjøpte meg også ny plenklipper for 3 år siden, samtidig så fylte eg opp ei 5-literskanne med bensin. Det er fortsatt samme bensinen eg bruker i dag og plenklipperen startet på første draget i år også, og den ryker det heller ikkje noko ifra.

Link to post

Dette blir mer og mer aktuelt ettersom myndighetene tillater innblanding av ethanol i bensinen.

3 mnd er opp mot maks lagrigstid på bensin med mye innblandet ethanol.

Forbanna svineri.

Rens av forgasseren/innsprøytingssystemet er konsekvensen om dette blir brukt i særlig grad.

 

Vet ikke hvordan det er i Norge, men i USA selges ren bensin på marinaen og noen få bensinstasjoner.

Tror Norge også nærmer seg grensen for innblandingsprosenten, og hvor viktigheten av ren bensin blir viktigere å viktigere. 10% er blitt normalt i USA.

 

Om jeg ikke husker feil tror jeg at separasjonen mellom bensin og ethanol skjer når ethanolen når et metningspunkt i forhold til vann/kondens i tanken. Jeg antar derfor at 3 mnd som vi opplever i Florida nok ikke er helt representativt for Norge hvor luftfuktigheten er lavere.

 

Noen som vet hvordan bensin som selges på marinaen og om det er forskjell fra bensinen på land i Norge?

Redigert av Baatlaus (see edit history)
Link to post

Det er ikke bare etanolinnblanding som skaper problemer. Blyerstatningen skilles også ut over tid, og legger seg som et hvitt pulver i flottørhus og dyser. Samt at de mest lettantennelige komponentene i bensinen fordamper og kan gjøre motoren mer tungstartet. Ikke dermed sagt at du er garantert problemer med gammel bensin, men om du får startvanske rpå vårparten kan det være lurt å prøve med fersk bensin først.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tusen takk for svar folkens! :) Ja, var mye sånn hvitt støv/pulver i gasseren.. Nå har jeg kokt den og satt den i sammen med nye pakninger, så får håpe den er fin nå :) Tapper ut resten av bensinen på snekka senere i dag og fyller på ny bensin. Den bensinen som var på tanken har stått i siden forrige eier parkerte den i fjor!

Link to post

... og opptil 5% i f.eks Statoils 95 om jeg ikke husker helt feil...? 

 

En ting er når bensin lagres på tett kanne, noe annet når den står på ventilert tank.  bensin innblandet etanol blir jo hygroskopisk - dvs tiltrekker seg fuktighet. Ikke det optimale for lagring. 

 

Det jeg har hørt er at Alkylatbensin , slik som selges på små kanner, tåler lagring godt...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Bruker 98 shell v-power på ALT. har en 20 liter med ukjent oljeblanding. den bruker jeg på plenklipperen på fjerde året. rusler så fint att. Har mail ifra Shell att den er helt fri fra etanol. kompresjonen på bilen min er så pass høy 11:1. att jeg er rimelig sikker på att den suger ut litt mere hester enn fra 95 okt. 

95 oktan er stort sett oppført som minste oktantall som anbefalest til en motor.

Link to post

Glalaks: ja, den tåler det fint og blir mye mer fornøyd om du koster på den det.

Anbefaler om du skal koste på 98 v-power, at du kjører ren 98 og ikke blander inn ethanol holdig bensin.

 

Du trenger selvfølgelig ikke tømme ut det du har...

 

Muren: så bra. Da betyr det at forskjellen på V-power og standar bensin strengt talt er m/u ethanol!? :)

De andre lurium stoffene kan vi jo diskutere effekten av til krampaktig tar oss... :)

Link to post

Er 98 verdt prisen? :-)

 

Det er det stort sett bare egne målinger som kan si noe om. Begge har vel etter det jeg har forstått den samme energien. Er bare tenningspunkt som er forskjellig.

Så på de aller fleste biler har det ikke noe å si. Men på mange eldre uten god bankesensor, og prestanda motorer, kan det være fordel med 98.

 

En 2006 "prestanda" motor jeg har står det skal ha RON98. Om jeg kjører på RON95 merker jeg at motoren ikke liker seg. Spesielt opp mot sperren. Mer bensin bruker den også. Så på den koster det meg mindre pr/mil å kjøre 98 kontra 95, spesielt om en også tar med eventuelt problemer motoren kan pådra seg med 95.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Siden jeg har 140 liter tank og brygga bare selger 95 oktan, er det kanskje ikke noe vits i å fylle en 20 liter kanne med 98 iblant? Jeg har en kanne stående som jeg vurderer å fylle hver mandag.. På vei til båten.. 98 oktan er nok billigere da enn 95 bensin på brygga...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Får billig og bra kanne på Europris (!), 20 liter, da kan du fylle 40 liter.. Jeg fyller bare med kanne, anlegget inne i by'n fikk jeg avsmak for dagen jeg kjøpte båten.. Grisete, bensin lekket fra slangetrommelen, og prisen da var ca 1,5 krone mer enn på en bensinstasjon.. Og da sammenligner i 95 oktan! 

Tror egentlig ikke at motoren går bedre på 98, nødvendigvis, men jeg VET at bioetanol er hygroskopisk...

Link to post

Ser her skrives litt om forskjellen på 98 og 95 oktan. Forskjellen er at 98 oktan har en bedre "bankefasthet" enn 95 oktan. Det vil si at motoren ikkje får så lett tenningsbank. Om du har en gammel motor uten elektronikk, så vil du ikkje merke forskell uten videre. For å utnytte oktanen i 98 bensin, så må du øke litt fortenningen i motoren, dette medfører en liten forbedring av effekten og også gi litt bedre fueløkonomi da motoren får en bedre forbrenning. Har du justert tenningen til å gå på 98 oktan, så kan du ikkje fylle på 95 oktan før du har justert ned tenningen igjen, ellers vil du få tenningsbank. Nyere moderne motorer har bankesensorer som føler etter tenningsbank og justerer tenningen automatisk. Har du en gammel totakter som er justert tenningene etter spech og den er beregnet for å gå på 95 oktan (eller 87 oktan som er vanlig i Usa), så er det bortkastet å fylle på 98 oktan.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...