Jump to content

feil farge på bensin?


Jan Åge Bråten

Recommended Posts

Slett ikke alle moderne motorer som har bankesensor, men bilmotorer med turbo har det. Men det er  ikke  det samme som at de automatisk går bedre på 98.. De kan være mappet for 95 oktan, eller lavere.  Derfor kan du få bedre drivstofføkonomi med remapping, om den nye programvaren er optimalisert for 98. Men nå er vi vel heelt off topic?

Link to post

Oystein Ny: fordelen med en V8 er gjerne at den er litt mindre fintfølende enn mindre motorer.

Jeg ville ha fylt opp tanken full, fyll gjerne 98 på resten.

La ikke denne tanken bli gammel igjen så la båten få noen timer å topp tanken noen flere ganger uten å kjøre mot tom. Da sikrer du best mulig kvalitet på suppa.

 

Det er jo kommet frem at 98 ikke har ethanol. Jeg ville derfor vurdert dette på tanken i fremtiden... :)

Link to post

Prøvde å fyre snekka i dag, men det er noe feil... Enten så er det dynastarteren som er ødelagt eller så er det lite strøm selvom den har stått på lading. Klarer så vidt å nesten dra i gang motoren, men orker ikke mere etterhvert å begynner å ryke av dynastarteren (tror jeg) å ledningene til den blir varme. En kompis mente det var for lite strøm til så stor belastning, så han trodde det var for lite strøm. Noen som har vært borti samme problem før? hvis det er dynastarteren så er jeg intr i å kjøpe en ny! 

Link to post

etanol er som nevnt etpar ganger i tråden, hygroskopisk , dvs absorberer vann.  Jeg vil heller ha vannet i dråper for seg selv slik at det skilles fra i vannutskilleren...

 

etanol er et alkohol ja 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det kan være veldig mange ting, men start med å måle batterispenning uten belastning samt når du vrir om nøkkelen og starteren går rundt. Du burde ha over 10v med full belastning.

 

Sjekk jordingspunkter... Dette skaper veldig mange rare feil. Dårlig jord kan forårsake både startproblemene dine, samt tungstartet motor.

Ikke kjør starteren så lenge at det blir røykutvikling. Stopp med engang du merker at det er noe galt.

Link to post

 

Kan dere (Jan Åge Bråten og Baatlaus) diskutere deres problem i en annen tråd, dere har kuppet tråden. 

 

Denne tråden omhandler

feil farge på bensin

 

Nå er vel dette strengt tatt Jan Åge Bråten sin tråd som omhandler mulig dårlig bensin ifm snekkemotor som ikke starter!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

John_Kr: jeg er delvis enig med deg, kun fordi det er spennende med hva som hender med bensinen om dagen.

Jeg savner noen med oppfatningen om at bensin ikke kan bli gammel for at tråden/diskusjonen skulle blitt virkelig bra... :)

 

Som "Christensen" er inne på, er dette Jan Åge Bråthen sin tråd, og han må få ta den i hvilken retning han vil for å løse problemet han står ovenfor...

 

Min spådom, innen 2år har vi "drivstoff(bensin)dyr" å hanskes med.

 

Her et "kretsløpet" fra helt brukbar mat, til det som er med på å ødelegge bensinen vår...

bilde

Redigert av Baatlaus (see edit history)
Link to post

Hehe, det går fint John :) Skal prøve å fyre snekka på nytt igjen i dag, men i går når jeg skulle få ut det som var igjen av gammel bensin i slangen så er det en spak på bensinpumpa jeg pumpa ut resten av bensina på. Når jeg fylte på ny bensin så er det ikke noe motstand i pumpa lenger? men det kommer fortsatt bensin til bensinfilteret? Noen som har peiling?

Link to post

Fant en 5l kanne med bensin på snaufjellet for x antall år siden.

Etter hvor dypt denne lå i mosen, vil jeg tro denne hadde ligget i minst 15 - 20 år.

Høyst sannsynlig Røde Kors eller samer som hadde glemt / mistet denne på vinterstid, og snødd ned.

 

Brukte dette på påhengeren uten problemer.

Har aldri hatt problemer med noe motorisert når det gjelder "gammel" bensin, ei heller "gammel" olje.

 

På den annen side "plages" jo enkelte med det meste, og derfor flott med en slik side - "problemløser" for de med stadige problemer av ymse slag.

Link to post

Herlig Auskar. Helt enig. Jeg har kjøpt bensin fra bilhuggeri mange ganger. Kjøpte engang 400liter og brukte de på båten uten problemer. Dette var en god blanding av 95 og 98 tappet av vrak med uviss kvalitet. Kun filtrert.

 

Det jeg mener her, er at etter ethanolen begynte å bli gjeldende i bensinen over ett par prosent, kommer vi til å merke at langt i fra alt blir bedre med tiden.

Liten avsporing men: Tror du noen gang du kan kjøpe en Tesla eller XC90 som veteranbil om 30år? :)

Link to post

Har 4/5år gammel bensin på v8ern. Hverken røyk eller fusking. Starter? Jada første tørn på starteren. Nymoderne innsprut med masse elektriske duppedingser eller en pusslette pågengser så ja Sikkert merkbart med gammel bensin. Sluska med 8syl sier ja takk mer av alt samme hvilken alder

En gammal V8'er går på nesten hva som helst. Men når først ting begynner å fuske, er tenning, forgasser og drivstoffkvalitet enkle og rimelige ting å sjekke. Jeg har drevet med gamle biler mm i over tredve år, og vet at dårlig bensin noen ganger kan forårsake mye krøll. Selv om enkelte motorer tåler rimelig dårlig brennstoff, gjelder det ikke alle. Særlig eldre småmotorer, med gjerne litt redusert gnist , kompresjon mm er veldig følsomme for dårlig bensin.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...