GunR Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Slett ikke alle moderne motorer som har bankesensor, men bilmotorer med turbo har det. Men det er ikke det samme som at de automatisk går bedre på 98.. De kan være mappet for 95 oktan, eller lavere. Derfor kan du få bedre drivstofføkonomi med remapping, om den nye programvaren er optimalisert for 98. Men nå er vi vel heelt off topic? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Dersom man vil la bensinen stå over noe tid så bruk bensin stabilisator. Det hjelper - på både 95 og 98. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Jeg har en V8 bensin som er "ny" med bensin på tanken som er 1 3/4 år, ca halv tank. Holder det med å fylle den opp med ny bensin? Blir jo noe shit å få ut så mye bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Oystein Ny: fordelen med en V8 er gjerne at den er litt mindre fintfølende enn mindre motorer. Jeg ville ha fylt opp tanken full, fyll gjerne 98 på resten. La ikke denne tanken bli gammel igjen så la båten få noen timer å topp tanken noen flere ganger uten å kjøre mot tom. Da sikrer du best mulig kvalitet på suppa. Det er jo kommet frem at 98 ikke har ethanol. Jeg ville derfor vurdert dette på tanken i fremtiden... :) Sitér dette innlegget Link to post
Jan Åge Bråten Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Prøvde å fyre snekka i dag, men det er noe feil... Enten så er det dynastarteren som er ødelagt eller så er det lite strøm selvom den har stått på lading. Klarer så vidt å nesten dra i gang motoren, men orker ikke mere etterhvert å begynner å ryke av dynastarteren (tror jeg) å ledningene til den blir varme. En kompis mente det var for lite strøm til så stor belastning, så han trodde det var for lite strøm. Noen som har vært borti samme problem før? hvis det er dynastarteren så er jeg intr i å kjøpe en ny! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Det er sikkert nevnt tidligere, men hva er negativt med etanol og hva er det? Oppfatter at det er en form for alkohol eller ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 etanol er som nevnt etpar ganger i tråden, hygroskopisk , dvs absorberer vann. Jeg vil heller ha vannet i dråper for seg selv slik at det skilles fra i vannutskilleren... etanol er et alkohol ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Baatlaus Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Tang ampermeter og multimeter så finner du jo ut av det... Var det samme problemet sist du forsøkte å starte eller er dette nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Jan Åge Bråten Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Er nytt Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Det kan være veldig mange ting, men start med å måle batterispenning uten belastning samt når du vrir om nøkkelen og starteren går rundt. Du burde ha over 10v med full belastning. Sjekk jordingspunkter... Dette skaper veldig mange rare feil. Dårlig jord kan forårsake både startproblemene dine, samt tungstartet motor. Ikke kjør starteren så lenge at det blir røykutvikling. Stopp med engang du merker at det er noe galt. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Åge Bråten Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Takker for svar :) Det som skjer, er at det begynner å ryke ganske fort når jeg vrir om tenninga og starteren prøver å kjøre igang motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Du sier kabelene blir varme. Ta multimeteret å sjekk ohm/motstand i kabelene. Det kan være sjekk spenning på batteriet, og i andre enden av kabelen også. Vil sett en liten knapp på starteren. Løs dette først før du går videre med mer feilsøking ang startproblemene. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Kan dere (Jan Åge Bråten og Baatlaus) diskutere deres problem i en annen tråd, dere har kuppet tråden. Denne tråden omhandler feil farge på bensin Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Christensen Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Kan dere (Jan Åge Bråten og Baatlaus) diskutere deres problem i en annen tråd, dere har kuppet tråden. Denne tråden omhandlerfeil farge på bensin Nå er vel dette strengt tatt Jan Åge Bråten sin tråd som omhandler mulig dårlig bensin ifm snekkemotor som ikke starter! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Baatlaus Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 (redigert) John_Kr: jeg er delvis enig med deg, kun fordi det er spennende med hva som hender med bensinen om dagen. Jeg savner noen med oppfatningen om at bensin ikke kan bli gammel for at tråden/diskusjonen skulle blitt virkelig bra... :) Som "Christensen" er inne på, er dette Jan Åge Bråthen sin tråd, og han må få ta den i hvilken retning han vil for å løse problemet han står ovenfor... Min spådom, innen 2år har vi "drivstoff(bensin)dyr" å hanskes med. Her et "kretsløpet" fra helt brukbar mat, til det som er med på å ødelegge bensinen vår... Redigert 21.Mai.2015 av Baatlaus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 ok, oppfattet, beklager, men jeg synes det var en bra diskusjon på gang så plutselig sporet det av... Atter en gang, beklager. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Jan Åge Bråten Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Hehe, det går fint John :) Skal prøve å fyre snekka på nytt igjen i dag, men i går når jeg skulle få ut det som var igjen av gammel bensin i slangen så er det en spak på bensinpumpa jeg pumpa ut resten av bensina på. Når jeg fylte på ny bensin så er det ikke noe motstand i pumpa lenger? men det kommer fortsatt bensin til bensinfilteret? Noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 22.Mai.2015 Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 Fant en 5l kanne med bensin på snaufjellet for x antall år siden. Etter hvor dypt denne lå i mosen, vil jeg tro denne hadde ligget i minst 15 - 20 år. Høyst sannsynlig Røde Kors eller samer som hadde glemt / mistet denne på vinterstid, og snødd ned. Brukte dette på påhengeren uten problemer. Har aldri hatt problemer med noe motorisert når det gjelder "gammel" bensin, ei heller "gammel" olje. På den annen side "plages" jo enkelte med det meste, og derfor flott med en slik side - "problemløser" for de med stadige problemer av ymse slag. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 22.Mai.2015 Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 Herlig Auskar. Helt enig. Jeg har kjøpt bensin fra bilhuggeri mange ganger. Kjøpte engang 400liter og brukte de på båten uten problemer. Dette var en god blanding av 95 og 98 tappet av vrak med uviss kvalitet. Kun filtrert. Det jeg mener her, er at etter ethanolen begynte å bli gjeldende i bensinen over ett par prosent, kommer vi til å merke at langt i fra alt blir bedre med tiden. Liten avsporing men: Tror du noen gang du kan kjøpe en Tesla eller XC90 som veteranbil om 30år? :) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 22.Mai.2015 Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 Har 4/5år gammel bensin på v8ern. Hverken røyk eller fusking. Starter? Jada første tørn på starteren. Nymoderne innsprut med masse elektriske duppedingser eller en pusslette pågengser så ja Sikkert merkbart med gammel bensin. Sluska med 8syl sier ja takk mer av alt samme hvilken alder Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 Fant en 5l kanne med bensin på snaufjellet for x antall år siden. Vi snakker om dagens blyfrie bensin, ikke gammel blybensin. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 Har 4/5år gammel bensin på v8ern. Hverken røyk eller fusking. Starter? Jada første tørn på starteren. Nymoderne innsprut med masse elektriske duppedingser eller en pusslette pågengser så ja Sikkert merkbart med gammel bensin. Sluska med 8syl sier ja takk mer av alt samme hvilken alder En gammal V8'er går på nesten hva som helst. Men når først ting begynner å fuske, er tenning, forgasser og drivstoffkvalitet enkle og rimelige ting å sjekke. Jeg har drevet med gamle biler mm i over tredve år, og vet at dårlig bensin noen ganger kan forårsake mye krøll. Selv om enkelte motorer tåler rimelig dårlig brennstoff, gjelder det ikke alle. Særlig eldre småmotorer, med gjerne litt redusert gnist , kompresjon mm er veldig følsomme for dårlig bensin. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FM 8-12 Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 Leser du hva jeg skrev anbefalte jeg det ikke og at små motorer osv får krøll med eldre bensin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.