Maika Startet 19.Mai.2015 Del på Facebook Startet 19.Mai.2015 Strømopplegget i båten er overmodent for oppgradering, men det prosjektet må vente til neste år pga årets nytt bad-prosjekt.) Landstrøm bruker jeg nesten aldri, så det som er ombord har jeg tenkt å gjenbruke. Inntil videre vil jeg i hvert fall sørge for at det er forsvarlig kablet, noe jeg har mine tvil om. Så vidt jeg har forstått skal 220V inn i båten først inn i en el-sentral, og deretter videre til batterilader og evt andre 220V-konsumenter. (Jeg ser bort i fra galvaniske skiller etc.) Hos meg er det følgende fasinerende opplegg, sannsynligvis modifisert flere ganger av tidligere eiere: 220V inn i et vegguttak som forgrener seg ut til diverse andre uttak der også batterilader og varmtvannsbereder kobles til. Fra en koblingsbok går det en ledning til el-sentralen, men ledningen ut er klippet av. Selv om den lyser så vakkert, har den vel da nøyaktig null funksjon? Ettersom jeg allikevel skal bytte ut det meste neste år, er den midlertidige planen min å røske ut hele det gamle ledningsnettet (med unntak av ett vegguttak som brukes til å koble 220V inn i el-sentralen), og så bruke uttaket på sentralen til å få strøm til batteriladeren. (Varmtvannsberederen vet jeg ikke om jeg gidder å sette inn i båten igjen, i hvert fall ikke i år.) Spørsmålet er egentlig hvilken av koblingene på undersiden av sentralen er inn? De er ikke merket, (men jeg gjetter på at det er den som er klippet.) Eller er det likegyldig, ettersom det er snakk om vekselstrøm og kretsen kuttes uansett med sikringene ved overbelastning/jordingsfeil? Bilde (hypermoderne elsentral som jeg ikke finner noe info om på nettet, samt lader): Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Dette har du uansett ikke lov å røre selv, så det beste er nok å få en erfaren elektriker til å rydde opp slik det skal være. Da er du sikker på at alt er iht forskriftene og du slipper avkortning på forsikring etc. om noe skulle gå galt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DieselDahl Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 EL-centralen som det så flott heter er en godkjent plastboks som er vanntett iht IP67? Inni den sitter det en vanlig C10 automat og en jordfeilbryter. Du bør absolutt ha en galvanisk isolator på jordledningen fra landstrømkontakten til denne sentralen. Skal du bruke større forbrukere om bord anbefales en balansert skilletrafo. Den ledningen som er klippet av kan godt være jordlederen. Da kan du atså få deg en karamell siden jord er kuttet men du unngår galvanisk tæring..... Anlegget kan godt være installert av en autorisert elektriker men det er sannsynligvis tuklet med senere. Du trenger altså å vite hva som skal være der og hvordan det virker. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Ah, litt googling og jeg ser at det bare er disse "gjør-det-selv"-pakkene til Ladix etc. som man har lov til å skru på. Det visste jeg ikke. Å demontere hele rakkelet derimot burde jeg vel ha lov til (forutsatt at jeg husker å ikke ha strøm koblet til:). Spørsmålet blir da batteriladeren: Den har vanlig stikkontakt for å koble til strøm. Å bare bruke den må jo være lov, akkurat som man kan koble til en batterilader i en bil? Men er det risikabelt uten el-sentral? (Og dersom det ikke strider mot reglene her tar jeg av nyskjerrighet gjerne et svar på inn/utganger på den elsentralen også, selv om jeg kommer til å overlate arbeidet til fagmenn.) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 El.sentralen (sikring og jordfeilbryter) er greit å beholde hvis du skal bruke 230V ombord. Jordfeilbryteren er en god forsikring mot utilsiktet strømgjennomgang, husk å teste den minst en gang i året. Batteriladeren duger sikkert den også, den ser kraftig ut, sjekk ladespenning opp mot spec på dine batterier. Den har nok ikke noe smartness i seg så lading bør nok overvåkes daglig. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.