Jump to content

Fortøyningsregler - Ny til sjøs - jaget.....

komfort

Recommended Posts

Hva sier loven og hvordan tolker men den for hva som er greit og ikke?

Vi var utpå i helgen og fant brått ut at vi skulle spise lunch i nærheten av Bjerkøy ved Nøtterøy. Tenkte å ankre, men fant en stokk som var banket i bunn og hang oss på den. Stokken var en av seks stokker som så ut som hekk-fortøyingspunkter til en brygge like ved.

Ca 10min ut i lunchen kommer en person i motorbåt og spør om vi er i havsnød, og sier at hvis vi ikke er i havsnød MÅ vi fjerne fortøyningen. Jeg svarer at vi bare skulle spise lunch og deretter kjøre videre. Personen insisterer på at vi skal fjerne fortøyningen. Sjokkert over at det kommer en person i ærend av å jage oss vekk fra stokken, kaster jeg bare ut ankeret og henger på det på akkurat samme plassen til vi er ferdig med lunchen.

Har han rett til å jage oss? Har jeg rett til å henge der?

Hvordan praktiserer båtfolket denne situasjonen? 

He he, jeg skjønner at vedkommende følte det sånn! Men det var ikke det jeg lurte på! Folk føler og mener så mye, derfor har vi lover og regler ;-) Min ambisjon er å følge disse til sjøs.

Synes heller ikke du har en relevant sammenlining, pacuare! Spørsmålet er hvorvidt noen kan bygge seg ting i offentlig utmark (sjøen) og nekte andre å bruke det selv om man ikke er i veien eller til sjenanse for noen?   

Friluftsloven § 7 fastsetter at det er lov for alle å fortøye til land i utmark, og benytte ringer og bolter som er på stedet. Grunneieren kan forby at andre bruker slike fortøyningsinnretninger. Kortvarig fortøyning som ikke hindrer eierens egen bruk kan ikke forbys. Det står imidlertid at dersom det er privat brygge, så gjelder ikke allemannsretten (hentet i fra allemannsretten.no).

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Pålene er nok båtfeste til brygga. Dette er gjort i stedet for å montere uteriggere. Eg skjønner godt at eieren av brygga ikkje er intressert i at uvedkommende kommer å fortøye seg til desse. Dette kan sammenlignes med at du parkerer bilen din i innkjørselen til en person, og dermed sperrer personen til å komme seg inn/ut av innkjørselen, tror ingen setter pris på det.

Det var ca 4m dypt

Da vil du normalt være utenfor privat grunn. Det kan allikevel være et lovlig oppsatt privat bryggeanlegg. Da har du ingen rett til å fortøye. Strengt tatt har du vel ingen større rett til å fortøye om det er ulovlig oppsatt, men da burde eieren gå litt mer stille i dørene.  

Selv pleier jeg ikke å gidde og krangle, med mindre jeg vet jeg har rett og er i humør :)

mvh Knut Erik

Folk føler og mener så mye, derfor har vi lover og regler ;-) Min ambisjon er å følge disse til sjøs.

Synes heller ikke du har en relevant sammenlining, pacuare! Spørsmålet er hvorvidt noen kan bygge seg ting i offentlig utmark (sjøen) og nekte andre å bruke det selv om man ikke er i veien eller til sjenanse for noen?   

Jeg reagerer på at du er fersk på sjøen, og at du ønsker å være en paragrafrytter uten å ha det ringeste peiling på lover og regler. I tillegg til lover og regler håper jeg du også kan følge sedvane og sunn fornuft. Gjør som alle andre. Privat er privat, utmark er greit å legge seg til på.

Mulig det er ulovlig oppsatt brygge, men hvordan kan du vurdere det? Ut fra innlegg over kan det være at han som kastet deg ut gjorde feil, men overlat til kommunen å krangle på dette. De har lovhjemlene. Jeg prøver å ikke provosere på noen som helst måte når jeg er på fjorden. Krangling er ikke kvalitetstid.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...