komfort Startet 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2015 Hva sier loven og hvordan tolker men den for hva som er greit og ikke? Vi var utpå i helgen og fant brått ut at vi skulle spise lunch i nærheten av Bjerkøy ved Nøtterøy. Tenkte å ankre, men fant en stokk som var banket i bunn og hang oss på den. Stokken var en av seks stokker som så ut som hekk-fortøyingspunkter til en brygge like ved. Ca 10min ut i lunchen kommer en person i motorbåt og spør om vi er i havsnød, og sier at hvis vi ikke er i havsnød MÅ vi fjerne fortøyningen. Jeg svarer at vi bare skulle spise lunch og deretter kjøre videre. Personen insisterer på at vi skal fjerne fortøyningen. Sjokkert over at det kommer en person i ærend av å jage oss vekk fra stokken, kaster jeg bare ut ankeret og henger på det på akkurat samme plassen til vi er ferdig med lunchen. Har han rett til å jage oss? Har jeg rett til å henge der? Hvordan praktiserer båtfolket denne situasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Ville du blitt like overrasket hvis du fikk beskjed om å flytte deg hvis du parkerte i innkjørselen til ett hus, og hadde picknikk i hagen til noen? Sitér dette innlegget Link to post
komfort Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 He he, jeg skjønner at vedkommende følte det sånn! Men det var ikke det jeg lurte på! Folk føler og mener så mye, derfor har vi lover og regler ;-) Min ambisjon er å følge disse til sjøs. Synes heller ikke du har en relevant sammenlining, pacuare! Spørsmålet er hvorvidt noen kan bygge seg ting i offentlig utmark (sjøen) og nekte andre å bruke det selv om man ikke er i veien eller til sjenanse for noen? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Tja, du sier "offentlig utmark". Hvor dypt var det? Det kan hende du befant deg på privat grunn. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
bellen Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Eg tror du missforstår, komfort. Har du sjekket at du ikkje fortøyde båten din til ei privat brygge? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Private brygger og fortøyningsanordninger holder man seg borte fra så lenge man ikke er i havsnød. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Det kan hende du befant deg på privat grunn. Privat grunn? En påle som stikker opp av sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Vis oss posisjonen på et kartutsnitt, så er det mulig noen kan fortelle deg om det er et privat anlegg eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Vet ikke hvordan dette er nå. Men i gamledager eude man "så langt en hest kan vasse" eller noe sånt. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Windy37GM Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Det er privat grunn så langt ut som en hest kan "gå". Redigert 19.Mai.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Det er ingen almenningskai, kommunebrygge e.l. på den øya. Det nærmeste er ei kai i sør som tilhører Viken Skog. Sitér dette innlegget Link to post
komfort Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Tja, du sier "offentlig utmark". Hvor dypt var det? Det kan hende du befant deg på privat grunn. Det var ca 4m dypt Privat grunn? En påle som stikker opp av sjøen? Det var seks tykke stokker som er banket ned i bunn. Ligner en lyktestolpe. Sitér dette innlegget Link to post
komfort Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Private brygger og fortøyningsanordninger holder man seg borte fra så lenge man ikke er i havsnød. Enkelt og greit. Det var en flytebrygge i midten med seks stokker rundt banket fast i bunn. Jeg hang meg på stokken et stykke unna brygga..... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Høres ut som noe noen har plassert der med vilje, og det er vel ikke usannsynlig at vedkommende har rett til å be deg flytte deg. Selv prøver jeg å smile om slikt skjer, det er jo ikke verdens undergang dette. Redigert 19.Mai.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Goodspeed Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Friluftsloven § 7 fastsetter at det er lov for alle å fortøye til land i utmark, og benytte ringer og bolter som er på stedet. Grunneieren kan forby at andre bruker slike fortøyningsinnretninger. Kortvarig fortøyning som ikke hindrer eierens egen bruk kan ikke forbys. Det står imidlertid at dersom det er privat brygge, så gjelder ikke allemannsretten (hentet i fra allemannsretten.no). Redigert 19.Mai.2015 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
bellen Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Pålene er nok båtfeste til brygga. Dette er gjort i stedet for å montere uteriggere. Eg skjønner godt at eieren av brygga ikkje er intressert i at uvedkommende kommer å fortøye seg til desse. Dette kan sammenlignes med at du parkerer bilen din i innkjørselen til en person, og dermed sperrer personen til å komme seg inn/ut av innkjørselen, tror ingen setter pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Det var ca 4m dypt Da vil du normalt være utenfor privat grunn. Det kan allikevel være et lovlig oppsatt privat bryggeanlegg. Da har du ingen rett til å fortøye. Strengt tatt har du vel ingen større rett til å fortøye om det er ulovlig oppsatt, men da burde eieren gå litt mer stille i dørene. Selv pleier jeg ikke å gidde og krangle, med mindre jeg vet jeg har rett og er i humør :) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Friluftsloven Er satt ut av spill på den øya. Heile øya er kjøpt opp av feriefolk fra Oslo området. Den eneste som bor der er en forpakter. Det er utallige historier om trakassering av teltturister og dagsturister. Før om åra brukte de flere kubikk med maling hvert år på å male "Privat" på hvert bidige svaberg på heile øya. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Selv om øya er privat så kan man vel gå i land? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Generelt så er det vanlig høflighet og holde seg borte i fra private brygger/kaianlegg. Er det folk der så er det ofte bare og spørre høflig om å få ligge litt. Folk flest er mere velvillig innstilt til folk som spør kontra dem som bare tar seg til rette. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Folk føler og mener så mye, derfor har vi lover og regler ;-) Min ambisjon er å følge disse til sjøs. Synes heller ikke du har en relevant sammenlining, pacuare! Spørsmålet er hvorvidt noen kan bygge seg ting i offentlig utmark (sjøen) og nekte andre å bruke det selv om man ikke er i veien eller til sjenanse for noen? Jeg reagerer på at du er fersk på sjøen, og at du ønsker å være en paragrafrytter uten å ha det ringeste peiling på lover og regler. I tillegg til lover og regler håper jeg du også kan følge sedvane og sunn fornuft. Gjør som alle andre. Privat er privat, utmark er greit å legge seg til på. Mulig det er ulovlig oppsatt brygge, men hvordan kan du vurdere det? Ut fra innlegg over kan det være at han som kastet deg ut gjorde feil, men overlat til kommunen å krangle på dette. De har lovhjemlene. Jeg prøver å ikke provosere på noen som helst måte når jeg er på fjorden. Krangling er ikke kvalitetstid. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Selv om øya er privat så kan man vel gå i land? Med unntak, ja det kan du. Ei øy er utmark. Du kan gå i land, bo i telt i 48 timer, bade osv. Minst 150 m. vekk fra grunneiers hus og ikke til vesentlig ulempe for ham. Og selvfølgelig ikke i beskyttede områder med ilandstigningsforbud. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Jeg synes det er best å følge den enkle regel om at dersom brygge, bøyer, påler osv. ser ut til å være privat, så holder jeg meg unna. Som du sa Komfort så kastet du ankeret rett ved pålen. Det er å provosere unødvendig. Hadde vel ikke vært noe problem å kaste ankeret et stykke unna? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Er det Oslofolk i nærheten, eller du er i Oslofjordområdet så hold deg unna alt. Problem løst ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Godt jeg bor i Bærum og ikke er Oslofolk ... ville nødig falle under denne stigmatiseringen ... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.