Stradivarius Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Jeg reagerer på at du er fersk på sjøen, og at du ønsker å være en paragrafrytter uten å ha det ringeste peiling på lover og regler. I tillegg til lover og regler håper jeg du også kan følge sedvane og sunn fornuft. Gjør som alle andre. Privat er privat, utmark er greit å legge seg til på. Mulig det er ulovlig oppsatt brygge, men hvordan kan du vurdere det? Ut fra innlegg over kan det være at han som kastet deg ut gjorde feil, men overlat til kommunen å krangle på dette. De har lovhjemlene. Jeg prøver å ikke provosere på noen som helst måte når jeg er på fjorden. Krangling er ikke kvalitetstid. Det er vel ganske rimelig at en fersking prøver å finne ut hvilke regler som gjelder etter å ha blitt jaget bort fra et privat bryggeanlegg? Jeg synes ikke det er noe å reagere på i hvert fall. I dette tilfellet kan det virke som om han som jaget ham bort var i sin fulle rett, men det betyr vel ikke at det er noe galt med å prøve å sette seg inn i hvilke regler som gjelder og hva båtfolk mener om situasjonen. Hvis jeg har oppfattet korrekt hvor dette skjedde, så er det gode muligheter for å ankre opp like i nærheten, syd for Bjerkøy. Så neste gang burde det være unødvendig å legge seg til på annen manns brygge. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Hadde ikke følt meg komfortabel med å legge til ved/ utenfor privat brygge eller eiendom, men folk er forskjellige. Ser oslofolk blandes inn negativt selv om den eneste infoen som hittil er kommet er at dette var i Vestfold. Forøvrig kommer vel ganske mange i stor-Oslo opprinnelig fra andre steder, så oppførselen er vel et godt snitt av landet (og verden forøvrig ;-) ) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Jeg er fra Oslo. Pleier ikke å legge til akkurat der, men jeg bruker den plassen til å lense på, jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Som jeg skjønner saken så hadde jeg for egen del aldri vurdert å fortøye der for å innta et måltid uavhengig av om jeg rent teknisk sett hadde "lov" til å gjøre det, eller ikke, men som andre har sagt det allerede; vi er alle forskjellige. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Godt jeg bor i Bærum og ikke er Oslofolk ... ville nødig falle under denne stigmatiseringen ... He,he som om Bærum er bedre enn Oslo. Dessverre faller nok du også under denne stigmatiseringen rent ut ifra bosted. Vi har vel "alle" et slags bilde av hvordan "Blærumssossen" oppfører seg. Men jeg er klar over at det gjelder slettes ikke alle, og helt sikkert ikke deg Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Stjernen ! Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) "Er det Oslofolk i nærheten, eller du er i Oslofjordområdet så hold deg unna alt. Problem løst ;-)" Bor i vestfold så vet om du vil krangle så er det bare nærme seg noen Oslo turister. Noen av de kaster jo stein etter deg om du kjører nærme med båten. Det virker som de tror de eier utsikten også ! Sorry Oslo ! Men basert på 40 års erfaring. Når det gjelder saken her så prøver vi vel alle og holde oss borte ifra private brygger og hytter. Det vet vi lett kan skape krangler. Noe trådstarter her også har lært og erfart ! Om man er i tvil kan man vel få opp denne infoen på kartplotteren også.(Om den er nogelunde oppdatert) Redigert 19.Mai.2015 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Jeg reagerer på at du er fersk på sjøen, og at du ønsker å være en paragrafrytter uten å ha det ringeste peiling på lover og regler. I tillegg til lover og regler håper jeg du også kan følge sedvane og sunn fornuft. Gjør som alle andre. Privat er privat, utmark er greit å legge seg til på. Mulig det er ulovlig oppsatt brygge, men hvordan kan du vurdere det? Ut fra innlegg over kan det være at han som kastet deg ut gjorde feil, men overlat til kommunen å krangle på dette. De har lovhjemlene. Jeg prøver å ikke provosere på noen som helst måte når jeg er på fjorden. Krangling er ikke kvalitetstid. Det er vel i bunn og grunn derfor han spør her:). Personlig så ser ikke jeg problemet med å fortøye slik som ble gjort i dette tilfellet. Så sant ikke trådstarter var til bry for andre, men slik som det har blitt beskrevet. Kan det nesten virke som om han som jaget trådstarter, var et stykke unna.(iom han kom kjørende i båt). Jeg synes det er idiotisk at enkelte skal lage krøll bare for å lage krøll. Hilsen en Jovial sørlending!:) " Sitér dette innlegget Link to post
komfort Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Pålene er nok båtfeste til brygga. Dette er gjort i stedet for å montere uteriggere. Eg skjønner godt at eieren av brygga ikkje er intressert i at uvedkommende kommer å fortøye seg til desse. Dette kan sammenlignes med at du parkerer bilen din i innkjørselen til en person, og dermed sperrer personen til å komme seg inn/ut av innkjørselen, tror ingen setter pris på det. Vil heller sammenligne med å parkere rett på utsiden av eiendommen ;-) Er satt ut av spill på den øya. Heile øya er kjøpt opp av feriefolk fra Oslo området. Den eneste som bor der er en forpakter. Det er utallige historier om trakassering av teltturister og dagsturister. Før om åra brukte de flere kubikk med maling hvert år på å male "Privat" på hvert bidige svaberg på heile øya. He he, fikk litt inntrykk av akkurat det ja...... Jeg synes det er best å følge den enkle regel om at dersom brygge, bøyer, påler osv. ser ut til å være privat, så holder jeg meg unna. Som du sa Komfort så kastet du ankeret rett ved pålen. Det er å provosere unødvendig. Hadde vel ikke vært noe problem å kaste ankeret et stykke unna? Vi var midt i lunchen så tiltak skulle ta minst mulig tid. Dessuten var ankring en oppfordring fra "stokk-eieren". Det meningsløse blir blottlagt på en elegant måte av stokk-eier selv når jeg ligger på nøyaktig samme plassen?! Hadde ikke følt meg komfortabel med å legge til ved/ utenfor privat brygge eller eiendom, men folk er forskjellige. Ser oslofolk blandes inn negativt selv om den eneste infoen som hittil er kommet er at dette var i Vestfold. Forøvrig kommer vel ganske mange i stor-Oslo opprinnelig fra andre steder, så oppførselen er vel et godt snitt av landet (og verden forøvrig ;-) ) Joda enig i det, stokken var tredjevalg av mulighetene. Så neste gang blir det anker ja!! Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Jeg synes det var en voldsom reaksjon fra han i båten som jage deg bort. Ok at han ikke vil at folk skal bruke pålene,men du var vel ikke i veien for noen? Han kunne jo sagt at dere burde kaste dreggen neste gang, men latt dere spise opp lunsjen først. Det er jo ikke slik at det er flust av båter ute nå, så jeg hadde hatt større forståelse for anmodningen om å flytte dere om det hadde vært i "værste" trøkket på fjorden. Folk er forskjellige og noen kan ikke inngå kompromisser. Men det er vel noe med denne øya, ref PRIVAT-malingen som er nevnt lenger opp her.... Ta det med et smil :-) (noe han ikke gjorde) Kk Redigert 19.Mai.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Om det er en trøst så har han som føler seg forpliktet til å ta egen båt ut i ens ærend for å jage dere antagelig det fælt med seg selv ifht hvordan dere hadde det som lunsjende ombord i egen båt :-) Må vel bare ta lærdom, markere stedet som "nogo" på plotteren og drit i hele fyren, glem det snarest mulig og "parker" unna alle tegn til sivilisasjon uten betalingstjenester (havneavgift) neste gang. ----- Var forresten en hentetråd fra siviliserte deler av landet hvor seilerne fikk byttet bryggeplass for natta mot tre flasker pils av ei eldre kone. Kanskje pils ikke er tingen for slike, men penger? Penger er noe enkelte forstår seg svært godt på. Skulle vært gøy å høre om han klarte å si neitakk til noen kroner for å leie ut pålen sin i lunsjen :-D Hadde jeg vært en hevngjærrig jævel så hadde jeg slått opp eiendommen gjennom kartverket til kommunen (gisys eller hva det nå heter), videre slått opp i eiendomsregisteret, og så videre ringt/e-postet teknisk avdeling og bedt om kopi av alt i byggemappa til eiendommen (det er offentlig så det har du full tilgang på, pluss evt. tinglysninger). Er bryggeanlegget søknadspliktig, er det søkt om? Ta en titt på flyfoto gjennom gulesider og sammenlign med det du ser i byggemappa. Er ting på stell? Noen påbygg, terrasser, brygger osv som ikke er søkt om. Vel, du skjønner resten. Du kan lage et lite helvete hvis du er full av f.. Blir kanskje å skyte spurv med kanon med er han i stand til å kødde med totalt fremmede pga pålen sin midt i lunsjen deres så er det vel ikke helt uventet at fremmede er i stand til å kødde tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Sannelig ikkje rart at sentralt tilhørende politikere står hardt mot privatisering av strandlinje og dette med 100meter sone. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TomF Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Er det pålene ved bryggene på sørsiden av Bjerkøy - der sundet er på sitt smaleste og du har Nøtterøy på andre siden av sundet ? .... jeg har i såfall alltid sett på de som veldig private :) Sitér dette innlegget Link to post
komfort Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Er det pålene ved bryggene på sørsiden av Bjerkøy - der sundet er på sitt smaleste og du har Nøtterøy på andre siden av sundet ? .... jeg har i såfall alltid sett på de som veldig private :) Nordsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 "Er det Oslofolk i nærheten, eller du er i Oslofjordområdet så hold deg unna alt. Problem løst ;-)" Bor i vestfold så vet om du vil krangle så er det bare nærme seg noen Oslo turister. Noen av de kaster jo stein etter deg om du kjører nærme med båten. Det virker som de tror de eier utsikten også ! Sorry Oslo ! Men basert på 40 års erfaring. Når det gjelder saken her så prøver vi vel alle og holde oss borte ifra private brygger og hytter. Det vet vi lett kan skape krangler. Noe trådstarter her også har lært og erfart ! Om man er i tvil kan man vel få opp denne infoen på kartplotteren også.(Om den er nogelunde oppdatert) Jøye meg, skulle gjerne hørt versjonen til de Oslofolka også. Regner med at de har samlet noen historier om deg også på alle disse årene. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 hva med brygger som ikke er merket med privat og ligger ved lagerbygg, industriområde osv osv, er det i orden å fortøye på slike plasser for en lunch pause , Dette blir jo mer og mer aktuelt jo lengre du kommer bort fra sentrale deler av øst/sørlandet hvor det er langt, svært langt mellom gjestehavner og gjestebrygger om det i det hele tatt eksisterer slike Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Eg har alltid vært i den oppfatning at brygger som ikkje er merket som gjestebrygge er brygger man bør holde seg unna. Eg tror ikkje mange bryggeeiere som har brukt mange hundre tusen kroner på å bygge seg ei brygge er spesielt intressert i at uvedkommende kommer og griser til anlegget og kansje også ramponerer og stjeler fortøyninger (ja, det finnes utrulig mange folk uten snev av folkeskikk!!). Dei gangene eg har lagt meg til på ei privat brygge, så har eg spurt bryggeeier om å få låv til å ligge der ett par timer. Dei aller fleste som eg da har møtt, er gjestmilde og har gitt meg lov til å ligge der. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Nå tar du vel litt hardt i. TS har ikke, så vidt jeg har oppfattet, griset ned, ramponert eller stjålet fortøyninger. Han har kun hengt på en attfestpåle for å innta lunch. Det er ikke god tone, men ingen grunn til full utrykning slik vi har sett her. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Enig Mulligan. Å mobilisere Forsvaret for å lagt seg inntil ei påle er vel litt drøyeste laget... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Eg mente så klart ikkje at trådstarter har gjort det. Men sett deg inn i situasjonen til bryggeeier. Eg er ganske sikker på at om du hadde vært bryggeeier, så vil du misslike sterkt at det kommer personer og griser til ditt private område. Hvordan ville du reagert om det kom uvendkommende på din eiendom? Eg er ganske sikker på at du ikkje er gla i uvedkommende på din eiendom, og alle personer har forskjellige måter å reagerer på. Noen kan vere veldig venlige og komme å si at dei ikkje er glad at noen kommer, men at du får lov til å ligge der en liten stund. Andre igjen kan rett og slett komme og kjeppjage deg vekk og faktisk finnes det folk som rett og slett kan komme løpende mot deg med hagla i armane. Men når eg nå leser denne tråden, så ser eg faktisk at det er mange som ikkje respekterer privat grunn, og av slikt blir det krangel. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 bellen, eg må ta med siste alternativ. Det finnes også de som er glad i likesinna folk og byr på både kaffe og lån av dusj. En liten tankevekker denne tråden om kanskje å være meir forsiktig. Eg har aldri vert så nøye på dette, men normal folkeskikk tilseier at man fortøyer ikkje på en brygge som samtidig er folk sin terasse. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bellen Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Jo, det er klart at det finnes mange likesinna folk rundt om. Men det er derfor eg synest at det bør være en god folkeskikk å spørre om du får låv å ligge på brygga ei lita stond. Eg vil ikkje vere den personen som får ødelagt sin fine lunsj ombord på grunn av at eg har lagt meg på ei privat brygge uten lov, og det kjem en person uten sosiale antenner og kjeppjager meg fra området. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 (redigert) dobbeltpost Redigert 20.Mai.2015 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 at man fortøyer ikkje på en brygge som samtidig er folk sin terasse. på grunn av at eg har lagt meg på ei privat brygge TS hadde ikke lagt seg på ei brygge. Dessuten er bryggene på den øya i bruk fra midt i Juni til midt i August. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Folk har blitt forbannet vanskelig, sist jeg dro ut kom en en kar i en båt å spurte om det var veien til indre havn. Han trengte litt strøm samt vann. Forklarte at han måtte ut av elven og babord inn neste Vik. MEN skulle han bare ha vann og lade i 5-8timer kunne han ta min plass da jeg skulle ut allikevel. Tror det ble satt rimelig god pris på. Ikke hadde jeg vondt av det heller. Skjerpings folkens Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Det har skjedd mye på sjøen de siste 10 årene, helt klart. Både med tanke på vennlighet, smidighet og hilsing, både underveis og i havn. Ikke godt å si hva det kommer av Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.