Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Folk har blitt forbannet vanskelig, sist jeg dro ut kom en en kar i en båt å spurte om det var veien til indre havn. Han trengte litt strøm samt vann. Forklarte at han måtte ut av elven og babord inn neste Vik. MEN skulle han bare ha vann og lade i 5-8timer kunne han ta min plass da jeg skulle ut allikevel. Tror det ble satt rimelig god pris på. Ikke hadde jeg vondt av det heller. Skjerpings folkens Tommel opp! :-) Tenke seg at du både stoler på folk, gir fra deg noe som er ditt (båtplass, vann og strøm som du betaler for) og gjør det med glede samtidig som du gleder noen andre. Om den holdningen fikk herske ville det blitt en enklere verden for de fleste av oss. Men mistroen vinner dessverre litt for ofte. Dog, folk flest er heldigvis av din kaliber. Folk flest er hyggelige og hjelpsomme. Tror det er viktig å ikke irritere seg for mye over de få som er mer opptatt av at mitt, er mitt, er mitt og styres av mistro. For det er ikke sååå mange av de. Så kan heller folk flest ha gleden av å glede andre. Kanskje det egentlig er litt synd på de som jager på så hardt at de dropper vanlig folkeskikk for å markere sitt revir og hegne om sitt, mitt og mitt eget i tide og utide? Jeg nekter nesten å tro at noen har genuin glede av å feks jage en familie i ei snekke som ligger og spiser lunsj? Da kan en ikke ha det helt godt med seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Jeg nekter nesten å tro at noen har genuin glede av å feks jage en familie i ei snekke som ligger og spiser lunsj Tror ikke han hadde glede av det. Han får betalt for det. Jeg vil tro det er vaktmannen som dukket opp. Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Kanskje han som komm i båten for å be folka ryke og reise har opplevd tull og tøys fra andere "gjester" før? Det kan jo hende at folk er dritlei folk rett og slett pga. deres tro om å få lov å ferdes og ankre opp overallt i landet akkurat som det passer de best uten å vise hensyn til nærliggende beboere...? Kanskje pålene var gamle og de håpet på noen få år til med disse uten ekstra belastning? Ingen vet... For meg er privat lik privat og selv om jeg kunne ankre opp hvor som helst gjør jeg jo ikke dette selvfølgelig...blir jo pinlig berørt hvis jeg skulle "stalke" forran andres eiendom i skvulpende i båten min.... Ønsker heller ikke at min bøye/boje blir brukt av andere båter enn min egen....så simpelt og dog så greit. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Kanskje han som komm i båten for å be folka ryke og reise har opplevd tull og tøys fra andere "gjester" før? Ikke godt å vite hvordan en reagerer når fremmede tukler med pålen sin, det kan jeg godt forstå. Særlig hvis den er gammel og ikke tåler belastningen Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 uten å vise hensyn til nærliggende beboere...? Som sagt. Det bor kun folk der fra midt i Juni til midten av August. Jeg fant også at folk hang på attfestpålene mine en morra. De dro igjen når de ble edru. Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Kan ikke forstå slike mennesker som jager for det er privat . Jeg har en eiendom som ligger langs Glomma med 1 km Strandlinje og en holme der har jeg lagd til rette med toaletter og griller og mange krakker klipper grasse der og . Jeg synes det er så fint at folk bruker det hadde noen tyskere som hadde rota seg bort kom ned i gårn med diger kempingvong di lure på et sted de kunne komme ned til vannet og ligge der et døyn det skal vel gå sa jeg huka a vongna satte den på traktoren kjørten ned til vanne kobla på strøm fra pompehuset de var så glae og jeg ble glad for og hjelpe de ble ikke et døyn di ble dær i 3 uker kosa sæ fikk låne tunejolla og fiska man skal være mot andre som man vill at andre skal være mot deg ? Sitér dette innlegget Link to post
stikamp Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 (redigert) Ny på sjøen selv jeg, å har etter en ukes tur oppover kysten sist uke erfart at det stort sett går greit hvis mann spørr først, å viser litt ydmykhet. Nå kjørte vi oppover vestlandskysten å de er jo kjent for å være et gjestfrit folkeslag, tror det blir noe annet i Oslofjorden. Vi la oss på ei privat brygge sent en kveld for å sove par timer, dette var mellom Stord og Bømlo. Ringte på hos ei eldere dame å forklarte at vi var slitene etter ei lang reise, å tilbydde ho tre øl mot å få ligge der noen timer. Hyggelige dama fant til og med fram lang skjøyteledning så vi fikk strøm, pluss at ho ville ha døra oppe på natta hvis vi trengte å bruke doen hennes:) Videre nordover opplevde vi hyggelige folk som lot oss låne brygga om natta. Redigert 20.Mai.2015 av stikamp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 man skal være mot andre som man vill at andre skal være mot deg Helt riktig! Står ikke det i "boka"? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Kanskje han som komm i båten for å be folka ryke og reise har opplevd tull og tøys fra andere "gjester" før? Det kan jo hende at folk er dritlei folk rett og slett pga. deres tro om å få lov å ferdes og ankre opp overallt i landet akkurat som det passer de best uten å vise hensyn til nærliggende beboere...? Hvis du nå leser det som står over i tråden så ser du at folk flest ønsker velkommen. Les hva Succes skriver. Han kunne selvsagt løpt inn etter hagla og jaget tyskerne pokkerivold basert på at han har dårlige erfaringer med andre folk eller rett og slett var en mistroisk fyr. Dette handler vel så mye om hvordan forpakterne har det med seg selv som noe annet. Selv kunne jeg ikke bry meg mindre om noen valgte å spise matpakka si i solveggen på terrassen på hytta når vi ikke er der, eller legge en kabel på utedassen, som vi lar stå åpen i tilfelle en turgåer skulle være nøden (bedre at de driter på utedoen enn at de legger en kabel i skauen som jeg tråkker i). Skal ikke ta for gitt at alle tenker som meg men må innrømme at jeg/vi har spist matpakke på terrassen til "noen sin" hytte når vi har vært på småviltjakt i Stavernsområdet. Vi tenker vel i grunne ikke noe særlig over det engang. Står det tomt og vi ikke gjør noe ugagn så må det jo være greit. Ideen om å legge beslag på skog og eiendom når en bruker et sted noen få uker i året er bare... ja hva er den.. ikke koblet til virkeligheten. Har spist en del matpakker i jakttårna til andre med familien også. Fine greier, utsikt og kjekt. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Det hørtes ut som et pussig sted å fortøye, nå er jeg litt usikker på hvor dette er dersom det er på nordsiden av øya, men så å si hele Bjerkøy er privat, bestående av større private eiendommer og store deler som brukes til gårdsdrift, blant annet med skotske kuer. Jeg ville tippe det kanskje var bonden på Bjerkøy Gård du har truffet på, og alt som er i nærheten av Bjerkøy, særlig på den siden av øya, har et veldig "privat" preg over seg, og jeg kommer ikke på noe sted som innbyr til offentlig fortøyning i farten, utover hovedbryggen i Bjerkøysundet, hvor man kan gå i land og besøke gårdsmuseumet og annet på øya. Påler på nordsiden høres veldig ut som noe som er er veldig privat, og man lurer selvfølgelig litt på hvorfor dere ikke tok lunsjen på en av de mange bryggene på Nøtterøysiden, både i Arås og Årøy finnes det kommunale brygger med fri tilgang ? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Ja folk har kanskje blitt redde for at man skal stikke av med hele brygga og eller påler. Å mitt tilfelle kunne han stukket av med trinsene og fortøyningen min. Istedenfor kom jeg tilbake uten at han hadde gjort annet enn å spylt rent forann på brygga(var litt pollen der) kanskje jeg er litt tjukk i hue, men når jeg låner bort tror jeg personlig folk setter pris på det, stresser mindre og gudene må vite om jeg treffer samme karen en annen gang å kan ha en koselig samtale. Tror folk generelt ikke er ute etter å stjele,søpple ned, ramponere og tenne bål på brygga. Dessuten er det en liten greie at vi "båtvenner" kan ta oss til rette på hverandres plasser når eier ikke bruker plassen selv. Til gjengjeld ser vi etter båtene samt plassene til hhverandre. Koselig sosialt og absolutt fint om jeg glemmer å handle før jeg drar å kan legge til på brygga til kompisen og gå på butikken. Slippe og snu og rusle 10min tilbake feil vei setter jeg i allefall pris på Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Kan ikke forstå slike mennesker som jager for det er privat . man skal være mot andre som man vill at andre skal være mot deg Bra innstilling og jeg er helt enig. Uansett, kan det være at fyren som insisterte på at TS skulle kaste loss var bekymret for å skape "presedens", og dermed ville få fremmedbåten vekk? Han så kanskje for seg at han ville få mange turer på vannet med båten sin for å jage andre? Har aldri opplevet akkurat dette, men husker vi var fire båter ifølge da vi 30.07.09 rømte nordover fra Kostersundet før stormen kom. Vi følte at vi ikke kom langt nok, så vi søkte havn i Engelsviken i god tid samme dag før stormen traff oss. 2 av 4 båter hadde leid båt med elendige batteribanker. Fikk hjelp til fortøyninger av en lokal fisker som var blid og hyggelig. Helvetet startet da vi forsøkte å få 220V fra land. Vi gjorde alt vi kunne for å få kontakt med vedkommende som hadde en tilgjengelig tilkopling på en vegg uten å lykkes. Han dukket imidlertid opp etterhvert, så at vi hadde koplet oss til, og gikk sporenstreks inn i bygget og skrudde av sikringen inne. Samme natt gikk det ned en lastebåt i Kosterfjorden. Jeg forstår ikke disse kjipingene som vandrer iblandt oss og hele tiden kjører på retten sin uansett hvor rett de mener de har til å gjøre nettopp det. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Runner Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 (redigert) Det er privat grunn så langt ut som en hest kan "gå". I riktig gamle dager, sånn ca rundt år 2000 drev hestene å vadet. Hester kan verken vasse eller rusle, men vade kan de, akkurat som mennesket. FOr å bestemme utbredelsen av tomta under vann har rettspraksis rundet det av til akkurat 2 - to - meters dybde. Men jeg husker ikke om det er på høy- eller lavvann. Redigert 20.Mai.2015 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Stradivarius Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 En sak har alltid flere sider. På den ene siden synes jeg det bare er hyggelig å hjelpe folk som ber om det, nesten uansett hva det er de trenger og det er også veldig positivt å kunne få hjelp når man trenger det. På den andre siden har jeg lite til overs for folk som tar seg til rette uten å ha spurt og fått tillatelse først. I mine øyne er det veldig stor forskjell på å forsyne seg med strøm fra en fremmeds tilkobling uten å ha fått tillatelse og å gjøre det samme etter å ha spurt først. I den situasjonen dennrick beskriver, må jeg ærlig innrømme at jeg sannsynligvis ville gjort det samme og skrudd av strømmen dersom jeg kom og så at noen hadde tatt seg til rette på den måten. Hadde de spurt på forhånd, ville jeg imidlertid gjerne latt dem koble seg til. På enkelte måter kan dette sammenlignes med hva en mann kan gjøre med en dame. Gir hun sitt samtykke, er det bare å plugge inn. Men gjør man det uten samtykke, havner man fort i fengsel som voldtektsforbryter. Da blir det litt for enkelt å bare skylde på at enkelte kjipe damer bare vil stå på retten sin uansett. Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Og i det tilfellet er det HELLER ikke tillatt å plugge i om sikringa har gått. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 (redigert) Okay folkens, 4 sider opp og ned med betraktninger, regler og synsing... Her kommer BingoBonzo's 6 teoremer: 1. SNAKK med hverandre (snakking har ofte ført til løsninger på tvers av grenser..) 2. RESPEKTER hverandre, det å se andre sine standpunkter og ønsker er ofte smart 3. Ingen er lik DEG, få det inn i skallen din! 4. ALLE er ute etter å ha det OK for seg og sin familie 5. Treffer du noen som ikke er med på 1-4 (eller 6), gjør noe annet eller dra et annet sted..... 6. Sørg for at du har MEST MULIG MORRO PR TIDSENHET! 7. Hvis du ikke kjenner deg igjen 1-6, gjør ditt beste for å ta vare på deg selv og dine. Redigert 20.Mai.2015 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
bellen Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Meget bra oppsummert, BingoBonzo. Bedre oppsummering tror eg ikkje det er mulig å beskrive :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.