Jump to content

Nye fall - mm vs tommer

magbolme

Recommended Posts

Enig med Framtia. Lån en tamp og sjekk om du får igjennom 10 mm. Det burde gå greit hvis dagens fall er 9,5 mm tykke - 0,5 mm ekstra er ikke akkurat mye. Du kan selvfølgelig teste 8 mm også, men det blir ikke like behagelig å dra i fordi de blir tynne og mer ubehagelig i hendene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

. Tykkelsen på fallene er 3/8''  (9,5cm).

9,5 cm tykke fall... Skikkelig kraftige saker.

Ville også gått for 10 mm på fall på en 34 foter. Ganske stor forskjell i tykkelsen på 10 mm fall også, så hvis ett merke ikke går prøv ett annet. Men hvis fallet går trådt i dag ville jeg gått for tynnere (noe jeg ikke tror). 8 mm er billigere, mindre friksjon men vondere å justere, kan kreve hansker og ryker fortere. På regattabåter er vi på minimum av bruddstyrke. Turbåter på maks av det det er plass til.  

Må sjekke avlasterne. En annen ting er jo trinsene i masta. Ser for meg at jeg oppdager at det ikke går med gennakeren i fin flyt og vinden stadig økende ;-)

Kapp en cm av fallet i dag, og sammenlign med det du skal kjøpe (du trenger bare 1 cm). Da ser du om det er omtrent like tykt.

Hvis fallet løper fritt i dag tåler du litt tykkere uten problemer. Med stadig økende vind vil genakeren komme enkelt ned. Når fallet belastes blir det tynnere, og kreftene er så store at det garantert kommer ned. Du vil merke mest når du tar ned i lite vind og heising uansett vindstyrke hvis det er for tykt.   

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...