Jump to content

Eldre Hansvik med sprøtt treverk i bunn og langsgående sprekker.

Jo Kristiansen

Recommended Posts

Hei. Har et eldre Hansvik prosjekt pågang. Treverket som er støpt inn i dørken begynner å bli dårlig og det er noen helt tynne langsgående sprekker i glassfiberen. er redd for at det skal komme vann igjennom dørken og inn i dobbeltbunnen. Er dette noe jeg burde være hysterisk for eller skal jeg bare bruke båten å smile bredt. Båten virker ellers meget solid og tung. Er det noe jeg kan gjøre for å se om det er vann i dobbeltbunn? Eventuelt sette inn en dreneringsplugg en plass?

Jo Kristiansen

Vardø

Har ein Mørebas med samme problema. Kutta vekk den innvendige dørken  og fjerna det meste av skummet. Hadde nokre lekkasjar i botnen.

Du kan kanskje bruke ei holsag og lage eit hol i den indvendige dørken, og tette dette med ei inspeksjonsluke. Då vil du kunne fjerne vatnet, om der er noko. Er der skum vil du sjå om dette er vått.  Dersom sprekkene er i den innvendige dørken, så er det ikkje kritisk. Med eit inspeksjonshol/-luke får du tømt båten for vatn. Om lekkasja er gjennom desse sprekkene, kan dei godt tettast etterkvart ved å legge glassfiberduk, ev lage ny dørk. Dette er kanskje eit lite vinterprosjekt, truleg ikkje noko som må gjerast no før sommarsesongen :wink:

Hei.På denne båten kan du sjekke:

Om den har dreneringsplugg i kjølen på utsiden.(kan vere vanskelig å finne)Denne skrur du ut når båten er på land.Har den ikke det,lager du luke innv.slik som sunnmøre skrev.

Denne båter mener jeg bestemt ikke har skum i bunn.Hvis du går på dørken,gir den etter da? Som om den er myk?Hvis ja er dørkeplaten under rotten og bør byttes,hvis ikke er allt i orden.Sprekkene kan du også tette med hvit Tec7 og male over,så kan du event.støpe et lag seinere.Ville ikke vert hysterisk pga.dette.Kan relativt lett fikses.

Generelt er Hansvik båtene solid bygde båter med god kvalitet.

Redigert av Miki-222 (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Takk for svar. Ja dørken gir etter i midten av båten, der det ser ut som det er støpt inn en treplate. Lengre ut mot sidene der det ikke er tre virker glassfiberen hard og sterk. Hva synes dere om å lage et dreneringshull i bakant på båten? Altså helt nede utvendig i bakkant.

Om jeg er så heldig at det ikke er skum er det bare å få drenert ut eventuelt vann. Erstatte råttent treverk å legge noen nye lag glassfiber over hele bunnen innvendig :-) Johoo!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...