Jump to content

Thruster batteri med bare landstrøm lading?

Noreide

Recommended Posts

Nå er jeg lei av noen thrustere som ikke tar for litt vind. Har målt at jeg bare har 20,4V på baug thruster SP75. Har ca. 2,3 V tap i kabel fra batteri som er nye AGM batteri. Vurderer å montere egne thruster batteri ved baug og akter thruster. Vurderer også å gjøre det enkelt med å montere en 10A lader (230/24V) til hvert thruster batteri sett. Da vil de bare få lading ved landstrøm eller når jeg kjører generatoren jeg har ombord. Noen så ser noe problem med det? Får det da helt adskilt fra start og forbruksbatterisettene. Vurderer videre å skifte motor til baug thruster fra SP75 til en SE100 motor. Flott om noen har synspunkter. Hvor lenge kan jeg bruke en SE100 thruster med 100AH batteri 24V før de har bare 50% kapasitet igjen?

Hvis du allerede har feite kabler frem til baugpropell er vel dette fin-fine ladekabler. Det aller enkleste vil vel da være å sette inn et stk batteri (2 stk 12V i serie) med tilstrekkelig CCA så nær thrusteren du kan komme og la det få lading samt litt hjelp gjennom kablene som allerede ligger der. Siden kablene er så feite vil de gi lite spenningsfall under lading, og baugpropellbatteri trenger jo svært få amperetimer så ladestrøm vil være lav. Dermed bør du også unngå problem med for lav ladespenning frem til baugen. Det er vel også lurt å spandere en sikring og en fjernoperert hovedbryter i serie med batteripakken der fremme.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...