jensemann2 Startet 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2015 Er det vanskelig å bytte veivakseltetning på mercruiser 5,7? Har hatt en liten lekkasje der i noen år, men nå byttet jeg til 20W50 olje og da blr det mye værre. Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Det er relativt greit. Denne simeringen sitter i registerkjede dekselet. Du må skru av dette, og da er det veldig kurrant. Det er litt jobb å skru det av, du må av med reimhjul i forkant, der kan det hende du må ha avdrager. Grei skrujobb,hvor største utfordring er svinghul:) Men normalt ikke noe problem. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
jensemann2 Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Leste på nettet at registerkjededeksel ikke måtte av, men kanskje det varierer med motorutgave? Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Du trenger en avdrager for å få av balansehjulet på veiva, og du trenger en pådrager for å få det på igjen. Noe som dette http://www.summitracing.com/int/parts/pro-66514/overview/ Du må skru av registerdekselet som simringen sitter i, det er laget i presset stålplate og bulker seg veldig lett og må da ha et mothold på baksiden når du banker eller presser inn ny simring. Enkel jobb med rett verktøy Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Men må ikke bunnpanna ned da? Og dermed motoren ut av båten? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Hvorfor det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jensemann2 Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 For å få av registerkjededeksel ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Helt riktig. Registerdekselet har en leppe for å holde tetningen mot bånnpanna. Denne gjør at du ikke kan ta av registerdekselet uten å slippe ned bånnpanna i framkant. Jeg har klart å få den ned nok til å ta av registerdekselet med motoren montert men det er trangt og vanskelig å komme til. Det er mange ganger enklere å vippe ut simmerringen uten å ta av dekselet. OBS: Denne tetter mot utsiden av hylsa på svingningsdemperen og det er viktig at denne tetter mot veiva. Det er derfor vanlig å bruke tetningssilikon her. Vanligste lekkasje i framkant er allikevel pakningen mellom registerdekselet og bånnpanna. Merk at det finnes flere ulike typer av denne. For at alt skal bli tett på første forsøk er det derfor best å gjøre dette med motoren ute. Du får gjøre en vurdering av hva som lønner seg, kanskje bytte simmerringen nå som jeg beskrev og hvis det ikke blir tett ta å løfte ut motoren etter sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Det ser ikke ut som det lekker fra bånnpanne-skjøten, da ville det vel vært oljesøl på selve bånnpanna? Det er kun oljesprut i en "vifteform" rett ut for reimhjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.