Jump to content

Passer Biltema dynamo på MD2030?

Lars Hansen

Recommended Posts

Har en Volvo Penta MD2030 hvor dynamoen kun lader med 13,2V

I følge Fredrikstad Viklerverksted så er det antagelig diodebroa som er røket, og den koster ca kr 1000,- å bytte. Motoren har gått noen tusen timer, så regner med at dynamoen kan være generelt slitt, så har ikke så veldig lyst til å koste på den...

Biltema har dynamoer til en billig penge, er det noen her som vet om noen av disse passer sånn nogenlunde på innfestingene, og har W-tilkobling for turtelleren?

http://www.biltema.no/no/Sok/?query=dynamo

Han jeg snakket med på Biltema trodde kanskje art 63629 kunne passe, men hadde hverken bilde eller tegning av den. Bildet på nettsiden er visstnok ikke riktig.

Noen som vet?

Redigert av larshans1 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Diodebrua er vel den som skiller så du kan lade to batteribanker er det ikke?  Det er vel vanligvis en ekstern enhet ikke en del av dynamoen.  Mulig jeg har misforstått.

Uansett, hvis du ellers er fornøyd med dynamoen din ville jeg heller sendt den inn til sjekk ev. overhaling. Penger å spare på det.

Den du refererer til kalles skillediode®. Ein dynamo produserer vekselstrøm i vindingane, men leverer likestrøm ut til forbruker. Diodebrua ligg mellom og likeretter vekselstrømmen som blir produsert. Den er soleis ein integrert og viktig del av dynamoen. Med ei defekt diodebru, og gammel dynamo, vil det somregel bli lite eller ingenting å henta på å reparera.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...