svendis Startet 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2015 Hjelper en kamerat med et meget mystisk problem på en Mercruiser D-Tronic 4.2 250hk. Problemet er at når motoren er driftsvarm så henger gassen etter. Altså, om han gir feks halv gass på spaken, så tar det noen sekunder før motoren skjønner hva den får beskjed om. Dette kan jo være litt frustrerende når man skal inn i båsen i marinaen eller lignende.. Har sjekket det meste. Har ingenting med spaken å gjøre, gasswire går som den skal, og da også potmeteret. Når motoren er kald er alt i skjønneste orden. Det som hadde vært tingen nå er et diagnoseverktøy med mulighet for avlesning av live data. Fått lest av verdiene fra potmeteret og der igjen reaksjonen på stillverket o.l Mistenker at det er en treghet der i innsprøytningspumpen. Motoren går helt fint, yter det den skal osv også når problemet oppstår. Har bla sjekket: -Kontakter og spenningsnivå -Potmeter/ Gasswire bevegelser -Returflow på innsprøytningspumpe (Pumpekjøling) Maks temp målt på selve pumpen er 51 grader med IR thermometer ved driftsvarm motor. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Kjørte en flaske Tunap 682 "intravenøst" i går. Dvs matepumpen pumpet rett fra tunap flasken og returen direkte i denne igjen. Gikk ca 40min på dette. Stoppet motoren etter 25min å lot sden stå og godgjøre seg en stund med dette i systemet. Startet igjen og kjørte til det nesten var tomt. Gasset opp og ned med jevne mellomrom under hele prosessen. Nå er den mye bedre! Var nok som misstenkt, treghet i stillverket. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Så bra det løste seg så enkelt. Jeg ser at mange anbefaler å bruke totaktsolje i dieselen, vil det forebygge slike problemer tror du? Jeg har maken motor og bruker totaktsolje nokså jevnt i den tro på at dette er gode greier. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Ja, det ble uten tvil mye bedre. 2t olje er mye brukt og pumpene har nok godt av dette med dagens diesel. Men, det kom meg for øre i ovennevnte sammenheng at 2t olje inneholder kobber.. Det er jo ikke bra for akkurat disse EDC pumpene da de har elektronikk innvendig. Jeg har ikke hatt tid enda til å lese meg opp på akkurat det der. På helmekaniske pumper og CR ser jeg ingen problemer med å bruke 2t olje. Det finnes diesel tilsetninger som er beregnet for formålet. Kanskje det er en god ide å bruke en av de når man har EDC pumpe! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.