Jump to content

Overgang til stålpropell DP-E drev, KAD32 motor

dan

Recommended Posts

Jeg skiftet nylig fra aluminiumspropeller (A5) til uorginale stålpropeller (SOLAS C6) på mitt DP-E drev (motoren er en KAD32, 1999-modell som står  i en Skibsplast 660)

Hovedmålesettingen med byttet var å slippe å slippe tæringen som skjedde på aluminiumspropellene. Ved testkjøring fikk jeg opplevelse av bedre akselerasjon, men toppfarten viser kun 33 knop (ved ca. 4000omdr), mot tidligere ca 35 knop med de tidligere alu-propellene 

Jeg trodde at toppfarten skulle øke med stålpropeller??

Det kan tyde på at Solaspropellene ikke følger VPs størelse relativt til modellnavnet.

Hos VP er stålpropelene litt tyngre enn alu på samme modellnavn, men ikke så mye som en full størelse.

Før hadde VP et propellkart som viste hvilke nummer/ propeller som mathchet hvilken motor og utveksling relativt til toppfart.

Fant et utsnitt ved googling som viser bla KAD 32

VPs C6 på KAD 32 med 1,95:1 skal da oppnå 35kn på 3800 og ca 38 på 4000 i følge kartet. Dvs at drevet må gå gjennom vannet i ca 38 knop for at motoren skal greie 4000.

Om du vil ha tett mot 4000 og båten gjør ca 35 ser det ut som original C5 er tingen

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...