Marko Startet 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2015 På en liten fisketur i dag ble motoren, en Cummins Mercruise 2 l diesel QSD 2009 ganske fort svært varm. Dette skjedde da jeg ga opp mot maksimum turtall for å komme i plan. Motoren regulerte automatisk ned turtall og melding Overupheated engine kom. Jeg stoppet motoren og lot den kjøle seg ned, og fikk slep til havn. Hva gjør jeg nå. Planlegger å fylle på kjølevæske dersom det er lite. Og starte så motoren og la den gå i tomgang og se hva som skjer. Dersom alt er bra, prøve en lite kjøretur. Noen som har mer greie på dette en meg. Hva bør jeg gjøre? Er det muligheter for at motoren, toppen er skadd av overopphetingen? Haroshij Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Det er mulig at den er helt ok, men det er dessverre også muligheten for at den har tatt skade. Nå er tanken bak sensorene og motorstyringen at dette skal redusere sjansen til et minimum. Det er avhengig av hvor lite kjøling motoren fikk. Dersom du ikke hadde kjølevann i det hele tatt er sjansen størst for at noe har skjedd. Har du funnet ut hva som skjedde? Har du ikke kjølevann? Sto kranen igjen? Noe annet? Dersom det var redusert kjøling og ikke nok til maks turtall, men allikevel nok vann til å kjøle noe så er det sannsynligvis gått greit. Ikke så greit svar, men finn ut hva som er problemet med kjøling. Så er det mulig å se om den starter og går. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Sjekk impelleren i sjøvannspumpa. Om den ikke har blitt kraftig overopphetet bør det gå bra med motoren. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Marko Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Jeg takker for svar. Jeg er ikke flink til å tenke klart og logisk i stressede situasjoner. Så jeg tok meg en tur ned til båten i ettermiddag for sjekk. Kjølevannskranen var åpen. Dog var det eiring rundt metalldelene. Jeg forstår at disse motorene har to kjølesystemer? Det så ut til at det var rikelig væske på beholderen for kjølevæske. Sto 3 - 4 cm under lokket. Det var litt vann under motoren selv om jeg hadde gjort det rent og tørt der for noen dager siden. Men båten har stått åpen en del av vinteren det var tidvis mye snø og regn på dekk. Erfaringsvis renner noe av det ned i motorrommet (Quicksilver 640 Weekend). Sannsynligvis hadde jeg ikke fått med med alt som lå i bunnen av båten. Jeg satte båten på verksted i høst for skifte av belger (apha one drev). Så var jeg dum nok til å si at det ikke hastet. Bruker ikke båten så mye på vinteren, bare litt. Resultatet var at den ikke ble prioritert og stod på land til våren kom. Foruten skifte belger, skulle firmaet skifte sink og impeller. Jeg startet motoren nå i ettermiddag og den startet ,og gikk fint og jevnt på tomgang. Noe flere tips eller kommentarer verdsettes. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Men får den kjølevann fra havet? Du vil vel ikke gjøre samme tabben to ganger? Det er kjølevann fra havet som suges inn av en sjøvannspumope med impeller. Denne drives av rem på baugsiden av motor. Slangen til denne skal ha en kjølevannskran som du sier var åpen. Flott! Da er det kanskje ikke denne. Men er filteret på slangen inn til motoren tett? Eller så er det mest sannsynlig impeller'n. Men siden du drar sjøvann inn drevet kan det være tette inntak i drev eller på vei inn gjennom transom. Det er kjent at disse gror igjen - det er bare et spørsmål om tid, og vedlikehold dvs om man kjører inntaket/drevet med ferskvann tilstrekkelig til å holde det åpent og rent. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Om man ikke finner feil ved de andre punktene som er nevnt: Det sitter vel også en termostat i ferskvannkretsen som kan finne på å tulle litt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Billa Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Men, har du sjekket det aller første man sjekker? Vanninntaket, altså innsug hullet i drevet? Det hender at dette får fremedlegemeer inn som tetter innsuget. Plastposer osv. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Marko Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Takker for alle ideer. Som sagt båten har stått på land til like før påske.Har faktisk brukt båten lite etterpå. Hadde en tur like etter sjøsetting med mekaniker. Da kjørte jeg den opp i turtall og alt så bra ut, riktignok bare en 15 min tur. Hadde så en liten fisketur med fruen senere, men bare på fjorden rett utenfor havna, og tror ikke jeg hadde noe særlig turtall på motoren. Like før sjøsetting før påske tok jeg oppussing av båten under vannlinjen. Drevet ble rengjort og sprayet . Sjøvannsinntaket var åpent etter hva jeg kan bedømme. Beklager min uvitenhet, men er det sjøvannsinntak både i drevet og bak det gitteret som sitter bak i bunnen på båten? Siden verkstedet satte inn ny impeller, burde jeg vel utelukke den? Remmene på forsiden av motoren ser ok ut. Hadde feil med et strammehjul der tidligere, men er nå i orden. Dersom det er et filter på sjøvannsinntaket, bør nok det sjekkes. Takk for tanken. Termostaten er også verd å se på. Ser ut til at alle tenker på sjøvannskretsen. Kan dere trøste meg med at når motoren startet og går fint på tomgang så er ingen skade skjedd eller lurer jeg meg selv? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Første du skal gjøre er å tilte drevet og se om det henger noe over vanninntaket i drevet. Om ikke det er dette bør du kontakte verkstedet. Nb! Et godt og velmenende råd som jeg selv følger er å lese motor manualen. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 (redigert) Disse motorene (iallefall de med Alpha drev) har som regel separat sjøvannsinntak i "gitteret" som sitter bak under båten. Her en impeller fra en slik motor som ble kjørt uten tilgang til sjøvann. Men alt var OK etter bytte av impeller, samt fjerning av div. gummibiter i slanger og inntak til varmeveksler. Redigert 21.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Marko Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Jeg takker for at dere tok dere tid til å svare meg. Jeg ser på drevet i dag og kontakter verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Når min båt var på verksted fikk jeg telefon om at mercruiser hadde en svakhet med kjøling via drev og de anbefalte å bygge om kjølingen, noe jeg takket ja til. Veldig glad for at verkstedet opplyste om dette og. Så nå har de boret opp et stort hull i gulvet ved motoren og kjørt kjøleslangen ned der med en et messinggitter på undersiden som suger vannet inn. Sitér dette innlegget Link to post
Marko Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Jeg har nettopp vært i båten med mekaniker. Sjøvannspumpa er i orden og dermed impeller. Det kommer rikelig vann inn til motoren. Det ser også ut til at det kommer vann inn til oljekjøler, men når vi tok av slangen som fører vannet ut av båten, kom det svært lite vann. Det var vannsirkulasjon gjennom motoren, men lite. Det virker som det er en tetthet/forsnevring noen steder? Etter hva jeg fikk opplyst brukes det ikke kjøling gjennom drev på denne motoren, men kjøling fra eget inntak under båten. Mekaniker sa at han kjenner ikke denne motoren særlig godt, men foreslo å kjøre et rensemiddel gjennom motoren fordi det eneste han kom på var at det kunne være groing i noen kanaler i motoren. Vi ble enige om at jeg skulle prøve å innhente tips om hva som kunne gjøres. Hvem er eksperter på disse motorene? Hva mener dere? Det er mye kunnskap på dette forumet. Trasig at dette skjer nå som sesongen for alvor begynner. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Nå ble jeg litt forundret. Jeg forstår at det kan være på tide med litt systemrens for å åpne gjengrodde kanaler, men det vannet som kommer inn må nesten tilsvare den mengden som går ut igjen. Mye inn og lite ut blir kanskje litt feil måte å si det på. Hvordan sjekket dere hvor mye som kom inn ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Marko Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Vi koblet fra slangen som kom inn fra vannpumpa, og vurderte det slik at det kom rikelig med vann. Bare etter synsinntrykk. Siden slangen var frakoblet lot vi vannet renne ned i motorrommet..Så koblet vi til inntaksslangen igjen og koblet ,fra slangen som fører vannet ut til sjøen igjen. Der gikk det flere sekunder før det kom vann i det hele tatt, og når det kom siklet det bare litt over kanten på den oppadrettede slangen. Altså det ser ut til at vannpumpe og inntakssystemet er i orden. Vi foretok ingen målinger av vann inn og ut, men det var påtakelig forskjell på vannet som kom inn fra den frakoblede inntaksslangen og det vannet som kom ut fra motoren. Logisk sett skal jo det som kommer inn måtte gå ut igjen. Når det ikke kommer ut tenkte vi at det var en forsnevring noen steder i systemet. Legg merke til at inntaksslangen var frakoblet da vi konstaterte at vannpumpe og inntaksfilter er OK. Det er trolig ikke like mye kjølevann som kom inn i systemet når slangen ble tilkoblet. Det kan jo ikke gå mer inn enn det går ut. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Da er nok dette tingen ja: http://www.bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Olje-og-kjemikalier/Kjemikalier/SystemRens-1-l-227301-p0001654595 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
alfaalfa Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 (redigert) Det er ofte varmeveksleren som gror igjen - ca 4-5mm dia lange rør der det går sjøvann og kjølevann i hver sin del. Og det er de som skal renses for hver 500 time på 4.2 QSD (sikkert samme på 2.0). Det kan kjøres gjennom og la stå med vanlig sitronsyre i sterk blanding. Men hvor sjekket mekanikeren vann ut? Det skal gå ut i eksosen alt sammen... Redigert 21.Mai.2015 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marko Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Takker for svar. Vi, eller han, koblet fra slangen der den går ut av motorrommet og han blokkerte for eksosen med handa si. Hvis ikke ville eksosen kommet inn i båten, sa han. Er det beskrevet som rutine for vedlikehold å rense varmeveksleren? Kan ikke huske jeg har lest det, men jeg er uerfaren med båtmotorer. Jeg ble anbefalt å kjøpe et spesielt rensemiddel. Du nevner sitronsyre. Er det det samme? Og dette er ikke skadelig for motoren? Til VannTro. Leste at sink på båten må fjernes. Det står en sinkanode i kjølevannskretsen. Må den fjernes og må jeg ta båten på land? Har slik gjengroing noe å gjøre med hvor ofte båten brukes? Den er nok blitt brukt mindre enn jeg hadde tenkt. Har så mange andre prosjekter som tar tid. Men vi bruker båten med mellomrom både sommer og vinter. Ikke denne vinteren da. Tenker her på om det gjør noen forskjell for groing om båten står på land eller ligger i sjøen. Har den vanligvis i havna om vinteren, men denne vinteren stod den på land. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Sinkanoder må byttes i tide. Men ikke fjernes? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Marko Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Til teerex. Ja, selvfølgelig. Sinkanoder skal byttes i tide. Det forstår jeg :-). Men dersom du følgte linken til VannTro om rensemiddel så står det: "Hell væsken på kjølesystemet og start motoren slik at væsken får sirkulere godt. Kjør gjerne noen turer slik at motoren blir varm. La stoffet virke ca 2 døgn. Tapp av, skyll godt igjennom og fyll med rent vann og frostvæske. NB: Sinkanoder må fjernes før bruk av Motorrens." Det var det jeg lurte på. Sinkanoden i kjølvannskretsen kan jeg forstå må fjernes midlertidig siden den vil nøytraliser syre? Men andre sinkanoder? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 (redigert) Ja slik sett, det stemmer nok det. Jeg leste litt for kjapt. Noen sinkanoder kan skrues ut av holderen sin og så skrur man holderen inn igjen. Syren og anodene er ikke så gode venner Redigert 21.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Billa Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Lar du anoden stå under behandling så sitter du igjen med kappa. Hør med vekstedet om de kan låne eller selge deg kapper som du erstatter anodene med. Er anodene i blokka slitte så kan du jo ofre dem og så har du kapper til neste gang. Jeg gjennomførte rens på min tidligere Merc 1,7 DTI med Alpha 1 uten å fjerne anodene og måtte kjøpe nye. Du må gjøre noe der siden anoden står under vannspeilet. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Marko Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Har nettopp skiftet sink over alt. Men tærer systemrens på sink på drevet også? Høres merkelig ut for meg. Offeranoden i kjølvannskretsen forstår jeg ofres. Er det nok å ofre den slipper jeg å ta båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Systemrens knekker kun de anodene som kommer i kontakt med rensen. På min tidligere 1,7 så gikk de to nedre anodene i blokka ved rens av sjøvannskretsen. Alt annet var uberørt. Din motor kan være noe annerledes. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Marko Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Ok. Takker for info. Høres rimelig ut. Får ordne med ny sink som skal i blokka. Men ingen som har noen tanker om at det kan være andre problemer enn groing i systemet, varmeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.