Jump to content

Hvor mange Hk påhengsmotor til 30 fots seilbåt?


ailuwest

Recommended Posts

Hei. Ser ut til at den interne motoren på seilbåten min har røket. Har feste for påhengsmotor på båten så tenkte å investere i en. Hvor mange Hk bør jeg satse på? Vil det være noen ulemper med å bruke påhengsmotor i stedet for den interne? Tenker da siden propellen blir bak roret i stedet for foran.

Link to post

Påhengsmotor på en så stor båt blir vel aldri noe mer enn en nødløsning. Ulempen er at propellen lett vil komme opp av vannet i sjøgang.en påhengsmotor vil ha mindre moment og dermed mindre kraft enn dieselmotor med samme antall hestekrefter. Du får dårligere lademuligheter.Men det er jo mye mer overkommelig for lommeboka, så jeg forstår slik sett at du vurderer en slik løsning. Braketten har nok også sine begrensninger. Det finnes påhengsmotorer i egen seilbåtversjon, ville nok prøvd å få tak i en slik. Uansett bør du ha en propell med lav stigning slik at motoren ikke jobber for tungt.

Link to post

Jeg har vært i den heldige/uheldige situasjon at jeg monterte påhengsmotor på min båt da motoren gikk i stykker. I år installerer jeg ny innenbords etter 4 år med påhenger.

Dette er min erfaringer.

 

Ulemper:

- Propellen vil ofte ikke komme dypt nok, noe som vil føre til at den kan suge luft i sjøgang. Hvis det virkelig er ruskevær og du TRENGER at påhengeren fungerer må du også regne med at det blir et slit å få fart i båten.

   - Slik som braketten din er montert vil bevegelse i pitch gi store utslag på motorens dybde.

- Utvalget av påhengspropeller designet for relativt tunge deplasementbåter er begrenset. Sjansen for at du ender opp med en propell som ikke har ideell stigning er stor. F.eks finnes det en 6-hesters Tohatsu med ultralang stamme, lading og seilbåtpropell, men ikke noe tilsvarende i 8 hester eller større. Med Balladens vekt på godt over 3 tonn må du nok regne med at 6 hester blir litt snaut om man ikke bare er ute etter en motor for de vindstille dagene. 

- Du mister batteriladingsmulighetene (Noen av de mindre utenbordsmotorene har "lading", men er ikke egnet til så mye mer enn å drive lanterner oll)

- Hvis du vil ha en motor som sikkert kan drive båten i motvind og motstrøm må du antageligvis gå for en som blir ganske tung. 30+ kilo ytterst på hekken gjør ikke underverker for balansen i båten.

- De fleste små påhengere lar eksosen gå gjennom propellnavet. Dette, kombinert med en relativt liten propell gjør at bakking og fartsreduksjon kan være "spennende". Jeg har i tillegg en langkjølet båt, noe tilfører et element av sirkus til enhver bakkemanøver.

- Min erfaring er at Vedtaksnemda (partner) elsker prisen på påhengeren men avskyr bruken av den. 

 

Fordeler:

- Veldig mye billigere enn en nymontert innenbords. (I mitt tilfelle 15k for 6 hesters Tohatsu vs 90k for 13hk innenbords) Regnestykket blir selvfølgelig annerledes med brukte motorer osv.

- Du kan ta med deg motoren hjem og ta servicen på stuegulvet om du vil.

- Veldig enkel å fikse på. De små påhengerne går og går og går....

- Hvis du er en barsking som alltid seiler når det blåser og kun finner deg i å bruke motor når det er glassklar sjø vil en påhenger kunne fungere helt utmerket. 

- Hvis du heiser ut den gamle motoren har du plutselig gjort båten 100+ kilo lettere og frigjort plass til et nytt stort stuerom.

- Om man er akrobatisk eller har en medhjelper kan man vri på motoren for å kompensere for manglende vannstrøm over roret.

Link to post

Sto det en MD6, 7a eller 7b i båten? De veier ca 185 kg og ikke 100 so referert til over. Disse motorene har en enkel og mekanisk funksjon (ikke noe elektronikk) det betur at de ikke er så umulige å overhale for en legmann. Har sprengskisse og service manual om du bestemmer deg for å gjøre noe med Motoren. Jeg Overhalte en 6'er og en 7b som var kjørt tom for olje. Skrudde i biter Honet sylindre renset kjølekappe, byttet lagre og pakkninger, kom på ca 15k i deler. Men fikk en veldig god motor! Satte på Martec ferskvannskjøling!

Kjør over sommeren med påhenger som nødløsning og overhal motor som vinterarbeid. :smiley:

Aileen ll

Link to post

yamaha har jo 8 og 9,9hk i High thrust utgave, med lag utveksling/stop propell for ekstra skyvekraft: 

http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/batmotorer/high-thrust/ft60-ft50-ft25-ft9-9-ft8.aspx?view=featurestechspecs

 

Ja, om man synes det er greit å montere 45 kilo påhenger på enden av den braketten.... Det er sikkert mulig å få det til å funke, men jeg ser ikke akkurat så mange fordeler med det.

Om man derimot fikk tak i en brukt to-sylindret to-takter ville man kanskje kunne få i både pose og sekk.

 

Jeg husker ikke utregninga men noen andre her kan kanskje utlede hvilken effekt det har på balansen i båten å montere et 45 kilos lodd en drøy meter bak orginal vannlinje.

 

Edit: Når jeg leser videre på spesifikasjonene for Yamaha ser jeg at de har kommet med en løsning på naveksosen, noe som er veldig bra, men problemet med vekten er der fremdeles.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post

joda, helt klart, lite gunstig å ha nærmere 50 kg slengende der bak...   feks 8hk 2t er nok straks mer gunstig i så måte (og yamaha har hatt slike high thrust propeller i sortimentet så lenge jeg kan huske) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei

 

Eg har hatt Albin Vega (27 fot) m. påhengsmotor på hekken.

 

Eg er samd i post nr. 7,

Ein ulempe er at motoren bør løftast opp av vatnet når du seglar, og ned når du treng motoren.

Det kan medføra akrobatikk på hekken.

 

Badetrappa bør òg av.

 

Vegaen hadde ein VP MD 5 eller 6 A.

Denne motoren er ein av to grunnar til at eg hatar Volvo Penta...

 

Lykke til.

Link to post

Brukte David Gerrs formel for å pusle litt med hvor mange hestekrefter man anslår vil være nødvendig for å oppnå skrogfart

 

bilde

 

 

Mine forutsetninger er at båten veier 3400kg og med 22,5 LWL

 

Av grafen ser man at teoretisk skrogfart er 6,7 knop, men det er nok mer realistisk å sette 6 knop som et mål.

13 HK altså

 

Siden motstanden stiger med kvadratet av hastigheten vil man nok kunne oppnå nesten fullgod ytelse med påhenger forutsatt gode forhold. F.eks vil man ved å droppe ca 0,5 knop klare seg med 8 hester.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post

Dere har nok rett begge to. 

 

Sakset fra Marnas nettside:

 

Fra 1974 ble samarbeidet med Volvo Penta utvidet ved at motorfabrikken fikk forespørsel om å utvikle og bygge en liten 1-sylindret dieselmotor for seilbåter. Motoren skulle være på 7,5 hestekrefter og fikk betegnelsen MD 5A. Dette ble et samarbeidsprosjekt mellom Volvo Penta og konstruktørene i Mandal. Motortypen bød på flere utfordringer, blant annet måtte den verken være for tung eller ta for mye plass. Flere av delene måtte av den grunn lages i aluminium og sylinderen måtte ligge på skrå for at motoren skulle bli så lav som mulig. Fra 1974-75 og til 1982, da den siste MD 5A ble produsert, leverte Mandals motorfabrikk, i følge Ole Fridtjof Klemsdal, hele 7000 av disse motorene til Volvo Penta i Sverige.

 

 

Kanskje det Mulligan mener er at de nevnte motorene ikke er laget av Volvo i Sverige.

 

Det er vel slik med veldig mange marine-motorer at produsentene bruker en grunnmotor fra en annen tilvirker og tilpasser med ny klistrelapp/farge/marinisering.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post

Hadde en gang en Marna 16hk diesel (en kjempe motor) som hadde satt seg så skikkelig og. Kjøpte båten med ferdig satt motor, så var et sjansespill hele kjøpet mente enkelte. Men; skrudde av toppen, der så jeg at det var rust i begge sylindre. Gjorde som Mulligan skriver og dynket sylindrene med WD40. Selv etter et par døgn satt stemplene som sveist fast. Fikk da et råd av en motormekaniker med lang erfaring fra disse eldre båtmotorene. Han sa at jeg kunne skjære til en solid kloss i eik (eller annet slagfast materiale) slik at den passet akkurat ned i den ene sylinderen og fikk en flat anleggsflate mot toppen av stempelet. Klossen måtte være av en slik størrelse at den fylte godt ut i sylinderen og dekket mesteparten av stempelet. I tilleg måtte årringene være stående for best overføring av det som senere kom; et kraftig og kontant slag med en liten slegge/smedhammer. Jeg mente jeg kun burde slå forsiktig på klossen, men mekanikeren sa jeg skulle slå skikkelig hardt. Først på det ene stempelet og så på det andre, vekselvis. De gamle dieslene tåler mer enn man skulle tro, tross alt er det mye krefter i sving under en detonasjon av diesel og luft! Så var det til å prøve tørne motoren med pipe på svinghjulet og lang arm. Den løsnet og jeg fikk sveivd motoren en god del omdreininger til spor av rust var forsvunnet. Litt småpittings akkurat i kanten der stemplene hadde stått var det jo, men det var ikke nok til at det var nødvendig å hone sylindrene.

 

Så skulle motoren din fremdeles sitte etter noen timer med WD40 vet du hva du kan prøve videre :wink: Ville så langt det går heller ha fått svevet på innenbordsmotoren enn å drive og klatte rundt med en tung påhengs på hekken der. Både med tanke på vekt og eventuell lading.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...