Jump to content

TAMD eller D3, hva skal jeg velge

Whiskey

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ny gammel modell båt, og har funnet to nærmest identiske båter, den ene ned TAMD31P, 150(?) hk den andre med en D3 160 hk, ca en halv knop forskjell maks, så hk betyr ikke så mye. TAMD31P er 04 mod og D3 er 05 mod.

D3 bråket litt mindre og tok opp mindre plass, samt brukte sannsynligvis mindre diesel (noen som vet hvor mye?), men har hørt mye stygt om tidlige D modeller. Burde jeg gå for den gode gamle eller den mer moderne common rail saken? Prisen er omtrent lik...

Baltic-pappa

Ja vil si det. Hadde det vært en planene daycruiser så hadde respons og mer drag langt nede når man skal opp i plan med litt folk vært en faktor.

Men på en halvplaner hadde jeg personlig satt pris på det enkle og trygge i TAMD motoren.

Men viktigst er det konkrete eksemplaret av båt og motor og hvordan det er ivaretatt. Viktig på 10 år gamle båter da det kan skille mye.

Er TAMD båten ryddig?

Mvh. SAP

D3 kom forøvrig som ny motor fra blokken og opp i årsmodell 2010 uten av VP gjorde noe stort nummer ut av det.

Visstnok mye pga probleme med 1. gen.

Helt annen elektronikk og sensorer, annet eksossytem og manifold, større kjølekapasitet, vannkjølt turbo osv osv.

De heter 170-200-220 mens de gamle var 160-190

Står litt her http://www.klikk.no/motor/baat/article505502.ece

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Ja vil si det. Hadde det vært en planene daycruiser så hadde respons og mer drag langt nede når man skal opp i plan med litt folk vært en faktor.

Men på en halvplaner hadde jeg personlig satt pris på det enkle og trygge i TAMD motoren.

Men viktigst er det konkrete eksemplaret av båt og motor og hvordan det er ivaretatt. Viktig på 10 år gamle båter da det kan skille mye.

Er TAMD båten ryddig?

Prøvekjørte D3 og fikk en feil kode på motor da jeg ga bånn pinne, da ble jeg enda litt mer skeptisk, er det derfor den er til salgs?... Men fikk fint etter det..

TAMD hadde preg av å være brukt, men har sett mye verre 10 åringer

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...