Whiskey Startet 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2015 Vurderer å kjøpe ny gammel modell båt, og har funnet to nærmest identiske båter, den ene ned TAMD31P, 150(?) hk den andre med en D3 160 hk, ca en halv knop forskjell maks, så hk betyr ikke så mye. TAMD31P er 04 mod og D3 er 05 mod. D3 bråket litt mindre og tok opp mindre plass, samt brukte sannsynligvis mindre diesel (noen som vet hvor mye?), men har hørt mye stygt om tidlige D modeller. Burde jeg gå for den gode gamle eller den mer moderne common rail saken? Prisen er omtrent lik... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
sap_2000 Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Hva slags type båt? Planende med drev, halvplaner med aksel? Hadde latt tilstand, utstyr og historikk veie tungt, men hadde kanskje satt en knapp på 31 motoren om det er en halvplaner med aksel. De siste modellene av de gode gamle TAMD (31/41P og 63/75P motorene var steike gode. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Windy37GM Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Enig med sap_2000 :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
windy26 Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 31 motoren helt klart !!!!! vært mye borte i dem kjempe motor . da slipper du også mye ekstra elektronikk som kan koste deg mye trøbbel og penger ,31 har ikke det Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Er halvplaner med aksel vi ser på ja, hadde det vært annerledes på en planer med drev? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Kaskazi Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 D3 hadde noen barensyddommer når den kom. Er motoren oppgradert vil jeg ikke avskrive denne. Bl.a meget lavt dieselforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Ja vil si det. Hadde det vært en planene daycruiser så hadde respons og mer drag langt nede når man skal opp i plan med litt folk vært en faktor. Men på en halvplaner hadde jeg personlig satt pris på det enkle og trygge i TAMD motoren. Men viktigst er det konkrete eksemplaret av båt og motor og hvordan det er ivaretatt. Viktig på 10 år gamle båter da det kan skille mye. Er TAMD båten ryddig? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 (redigert) D3 kom forøvrig som ny motor fra blokken og opp i årsmodell 2010 uten av VP gjorde noe stort nummer ut av det. Visstnok mye pga probleme med 1. gen. Helt annen elektronikk og sensorer, annet eksossytem og manifold, større kjølekapasitet, vannkjølt turbo osv osv. De heter 170-200-220 mens de gamle var 160-190 Står litt her http://www.klikk.no/motor/baat/article505502.ece Redigert 21.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Whiskey Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 (redigert) Ja vil si det. Hadde det vært en planene daycruiser så hadde respons og mer drag langt nede når man skal opp i plan med litt folk vært en faktor. Men på en halvplaner hadde jeg personlig satt pris på det enkle og trygge i TAMD motoren. Men viktigst er det konkrete eksemplaret av båt og motor og hvordan det er ivaretatt. Viktig på 10 år gamle båter da det kan skille mye. Er TAMD båten ryddig? Prøvekjørte D3 og fikk en feil kode på motor da jeg ga bånn pinne, da ble jeg enda litt mer skeptisk, er det derfor den er til salgs?... Men fikk fint etter det.. TAMD hadde preg av å være brukt, men har sett mye verre 10 åringer Redigert 21.Mai.2015 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.