Rune Væting Startet 21.Mai.2015 Del på Facebook Startet 21.Mai.2015 Prøvde å få start på motor første gang igår og ikke tegn til reaksjon når nøkkel ble vridd om. Målte etterhvert spenningen på batteri og fant ut at det var 12.4 på batteri mens det bare var 9.3 på starter, dynamo, tenning etc. Noen som kan hjelpe med mest sannsynlige syndere? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Sjekk jordingskabel og tilkoblingspunkt på motor og batteri. Hvis det er bra sjekk "pluss" sidens tilkoblinger - mål på hver side av hovedstrømsbryter under belastning - kan være gåen bryter også. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Du seier ikkje om den målinga på 9,3 var med nøkkelen vridd, for å få starteren til å gå, men i alle fall er dette for mykje spenningsfall. Neste måling: mellom Starter/dynamo pluss og batteri minus, og batteri pluss / starter minus. Dette for å begrensa leitinga til pluss- eller minusledning mellom batteri og starter. Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Jeg ville ha målt fra Batteri + til Starter + , og Batteri - Til gods/starter minus. Blir riktignok nesten samme målingen som Dinamo ville tatt, men du får opp spenningsfallet veldig greit på den måten. (husk når du måler spenningsfall, så skal du aktivere komponenten (dvs. du må prøve å starte mens du måler, med mindre du har det spenningsfallet hele tiden.) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Væting Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 (redigert) Målt mellomstarter pluss og batteri minus og omvendt...9,3 begge.... Samme spenning på alle 3 nøkkelposisjoner, altså med og uten belastning Jordingskabel ser i utgangspunktet ok ut og finner ingen opplagte feil på andre kabler. Skal være koblet rett alt sammen nå også Redigert 21.Mai.2015 av Rune Væting (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Jeg leser her at du måler spenning, ikke spenningsfall.Link: spenningsfall.Litt mer brainstorming:Feil på multimeter?Feil på målepinnene? 9,xxx Volt er ikke spesiell lite med høykomprimerte motorer.Men, da bare i startøyneblikket. Hvis du virkelig måler konstant 9,x Volt da finnes det vel en feil.Det er også mulig at du måler noe spenning som går gjennom "noe" som du kanskje ikke ser nå.Tanken vekkes siden du sier 12,4V på batteri, mens alt annet skal ha 9,3V. Logiske muligheter for dette er et fullstendig sulfatert eller tørrlagt batteri, men også skitne, løse eller kontakter og kabel med brudd (alt etter batteriet), dårlige brytere, sikring som rykte, eller at det egentlig ikke finnes direkte kontakt til startbatteri men at du måler en krypspenning f.eks. fra/gjennom instrumentene, lensepumpe, mm. Bare å måle spenning kan lure en kraftig. Kontroller gjerne heller med en prøvelampe (ikke LED men noe med noen Watt belastning).Hvis den lyser da finnes det også kontakt.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Rune Væting Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Jeg må si takk for gode innspill foreløpig. skal ta en tur i båten nå og teste litt. Begynne med det enkle....prøve med et annet batteri :) Men tror ikke det er årsaken. Får gå over alt av kabler og sjekke, evt bytte ut endel. Er ikke allverdens mange på den båten. Gi meg noe interiør eller en motor så går det bra men strøm er jeg håpløs på (enn så lenge) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 (redigert) Du trenger ikke å tenke mer komplisert (og dyrere) enn beskrevet ovenfor. Motstand og feil på kabel kan man forestille seg som med hageslanger, vannflyt i den er i grunn ikke noe annet. Ta med en kraftig lyspære for å teste om batteriet bare leverer noe overflatespenning eller strøm.Det samme på kabel-endene der du forventer strøm.Så kan du sjekke nærmere som beskrevet, før du kjøper noe ny batteri. Jørg Redigert 21.Mai.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
index Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Demonter polklemmer og evt kabelsko på starter, puss med sandpapir og monter igjen. Gjerne med litt polfett/vaselin mellom. Da tipper jeg det blir liv i starteren igjen;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Er du sikker på at multimeter var i kontakt med batteri minus når du målte på starter? Om du prøver igjen, så koble multimeter mellom starter + og til noe metall i båten som du vet ikke er i kontakt med batteri minus. Får du ca. 9 volt da også så er det ingen grunn til å tro at det er kontakt mellom + og minus ved den første målingen heller. Det er noe i den retning Joerg også er inne på. En prøvelampe vil vise om det går strøm eller ikke, mens multimeter viser spenning mellom 2 punkter, og ikke nødvendigvis forbindelse. Å finne et spenningsfall på 3 volt på en ubelastet krets tror jeg er sjeldent fordi det vil være en så syltynn forbindelse at den vil vel være avbrent så snart den ble utsatt for selv svært liten belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Væting Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Problem Solved!! Fant til slutt en jording uten kontakt og det gjorde hele forskjellen.... Nå sviver motoren rundt som bare det. Vil fremdeles ikke starte, men et steg av gangen :) Er en penta md5b. Ganske sikker på at jeg fikk luftet godt nok helt frem så nå er det å sjekke andre ting. Tømte dieselfilteret før idag og oppi der var det fryktelig mye rust og rask. Har nok fått noe av dette fremover i systemet. Får diesel helt frem til sprederen, men den virket tett. Rense den og håpe at ikke noen av delene ramlet ned når jeg tok den ut :) Andre årsaker til at den ennå ikke vil starte anyone? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.