Jump to content

Hvor mye bensin kan egentlig hentes ut av tanken på Skibsplast 655

jsw

Recommended Posts

Som fersk eier av Skibsplast 655 og godt over gjennomsnittet teknisk interessert dukker det automatisk opp noen spørsmål...  :smiley: 

Denne gangen gjelder det bensintanken som rommer 145 liter iflg merkelappen.

På båt er det jo (helst) slik at drivstoff suges litt over bunnen for å unngå fukt og slam. 
Spm 1 blir da: Noen som vet hvor høyt dette røret står over bunnen og/eller hvor mange liter som da ikke kan hentes ut?

Videre er det også (helst) slik at tankmåleren (flottøren) kalibreres / monteres slik at den viser tom litt før den er tom (tom er jo nivået for sugerøret). Dette for at om du kjørerer helt til "tom" på bensinmåleren har du allikevel noen liter sikkerhet. 
Spm 2 blir da: Noen som vet om det er slik på denne båten, og i så tilfelle hvor mange liter sikkerhet en har? 

Jeg har som sagt bare hatt båten en kort stund og fylt full én gang. Foranledningen for mine spørsmål et at jeg stusset over at det bare gikk på 93 liter enda måleren lå langt ned mot "tom". Jeg hadde forventet å fylle ca 120 liter.

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Ja dette lurer jeg og på angående min Buster XXL 2008 modell så jeg hiver meg med i tråden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Gamle målere kunne en justere,

En enkel og  sikker metode er å ha med en 20 l og kjøre til det er tomt, sett en tusjstrek.

Høyde over bunn er det vel bare tankfabrikken som vet hvis de kommer ferdig kopla.??

Båten kan jeg kjøre under 0 merket i pent vær, hekksjøen til Losbåten  laget stopp så jeg måtte lufte og kjørte videre på tank 2.

Har testet at jeg  ihvertfall kan kjøre 7 mil etter at varsellampen på bilen lyser.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det blir litt som jeg gjør selv også på bilen og særlig motorsykkelen :-)  Det som er greit med disse to er at det ikke oppstår annet enn en forsinkelser dit du skal når det stopper.

Med båten er det verre. I værste fall kan du miste livet. Så det er litt pussig at det ikke er mer kunnskap rundt dette enn det tilsynelatende er.

Mine kunnskaper kommer fra Joda da jeg kjøpte en ny båt hos dem for noen år siden og jeg måtte skifte ut tankmåleren.

Dersom ingen her inne vet, da blir det å prøve seg fram: 

Rett og slett kjøre tom en godværsdag og ha med 10 liter på kanne. Deretter fylle opp kontrollert med notering av fylte liter når viseren er på  0 - 1/2 - Full  samt ta bilde av tankmåleren for f.eks. hver 20-liter.

Skal se jeg får noen overraskelser underveis i forhold til hvordan måleren går og hva den burde ha vist... :-)

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Har som god regel at når jeg nærmer meg tom merket på måleren min, så fyller jeg. Selv om det nok er 100 liter på reservetankdelen av måleren. På sjøen vil jeg ikke spekulere i å gå for langt ned på måleren og gå tom.

Så hvis du har 145 liters tank som måleren sier er tom med 35 liter igjen, ville jeg kjørt safe og bare fylt like før tom-merket og lagt det til som vane. Selv om du da "kun" fikk på 100 liter for å toppe tanken. Hvus man har i bakhodet at man kan kjøre måleren så og så langt ned uten å stoppe, blir det til at man tøyer strikken lenger og lenger før fylling (pussig psykologisk effekt av tankmåler beregning), og så havner man i en situasjon der man bruker mer drivstoff enn beregnet og går tom når det overhodet ikke passer...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Pacuare, hvilken båt har du? Samme som meg?

Det hørtes uansett ikke særlig OK ut.. Burde vel vært byttet, den da

Har ikke samme båt som deg, i ett forsøk på å være anonym omtaler jeg ikke hvilke båter jeg har. Hadde deffekt tankmåler, byttet og det er den nye som er tom når den viser halv. Litt knotete plassering gjør at jeg ikke byttet på nytt, antar jeg kjøpte en med feil motstand eller feil høyde. Er ikke veldig bekymret som person, så har gått bensintom mange ganger. Skal bare en liten tur ut og håper det er nok tilbake. Men sjekker at jeg har med ekstra tank. Har alt for stor motor på båten, og tanken er bak så prøver å ha så lite bensin som mulig på tanken. Båten brukes nesten bare vinterstid, på sommeren er det seilbåt som gjelder. I minus 10 grader og kuling er jeg litt mer oppmerksom å ha nok bensin til hele turen. Har også problem med måleren på seilbåten. Forbruk på 3-4 liter i timen, tankmåleren kan bevege seg som om jeg har brukt 100 liter på en time. Målerne på vanntankene er også like upålitelige.

Du har vel "mannlokk" (er det riktig benevnelse på luke i tank?) i tanken. Denne kan demonteres og da vil du jo sjå stigerøret?

Eg antar du har VDO tankmåler instrument? Det er veldig vanskelig å bedømme når tanken er tom da nåla beveger seg alt etter skvulping i tank, båt i plan, osv:)

Har skjølv 655 og fyller når nåla nærmer seg 0, men har kjørt til nåla står langt under 0:) Obs, sjekk kabelsko på toppen av tanken for irr, dårlig kontakt, etc. Dårlig kontakt = meir bensin på tankmåleren enn kva det er på tanken.

Takker for tips!

Har vurdert å skru ut måleren for å måle der. Men tror jeg vil starte med å kjøre tom og så sjekke ved fylling som nevnt i innlegg #4. Da får jeg se hvor mye som går på. Om det f.eks. blir 135 liter, ja da "tar" stigerøret 10 liter. For å åpne et lokk som er tett kan fort gi lekkasje med gammel pakning mm..

Som Kapteinbåt skriver vil jeg tro at jeg også kan kjøre til langt under 0 før stopp, iom det "bare" gikk på 93 liter når nåla lå så langt ned mot 0.

Ellers kjører jeg jo normalt ikke slik. Fyller i god tid. Poenget med det hele er "å vite" og ikke bare håpe. For den dagen du ikke fikk fylt som planlagt allikevel og må videre. Som kl 19:05 her om dagen - marianen var stengt da jeg kom dit :-(

Redigert av jsw (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...