Jump to content

e-tec G2, noen erfaringer?

andersb

Recommended Posts

Har 20 timer på min nå.  Allt leverer til forventningene så langt. 

Det som er mest "synlig" er jo at riggingen er så veldig mye renere.  Det blir kjempeplass i brønnen uten alle ledningene som tidligere lå der og slang + at G2'en sitter litt lenger bak, så den er er i sin helthet utenfor båten.

Performanecmessig så er den raskere i plan enn G1 - og jeg tror det også klarer å gi høyere toppfart, men mangler litt turning og propelltesting på å få konkludert her. 

Bensinforbruket er 10-20% lavere. Jeg lå tidligere på 2,6 l/nm på WOT / 45 knop, nå 2,2 l/nm,   På cruisingspeed 35 knop ligger den mot 1,6-1,7 l/nm mot tidligere 1,8 - 2,0.    På 1000 RPM / 5 knop så bruker jeg 0,6 l/nm ....dvs den bruker da 3 liter i timen - det synes jeg er lite for enn 300 HK :)

Liker ikke Touch Displayet helt enda - det er ok, men jeg kunne tenkt med separate displayer for en del vitale data allikevel (som tanker feks).

En bug i settingene for Displayet gjør at det kune kan vise amerikanske verdier (miles og gallons) - du kan sette det til metrisk/nautisk, men så fort du har skrudd det av er du tilbake igjen på amerikansk (den er registrert og blir visst fikset i en software update very soon).

Segmentet 40-150 hk er jo rimelig svært så det er vel sannsynlig at det kommer moderniseringer der ganske snart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 uker senere...

Det var raskt - blir spennende å høre.

7" displayet blir bra - med to motorer så får du jo litt ut av det også ved at du har stor nok skjerm til å se all motordata for begge to.

Jeg har 4.3" og det er noen bugs i det nå - jeg tipper software er det samme på  7", så du kan jo høre om det er kommet en software oppdatering som du kan få lagt på før du sjøsetter.

Båten ekke ny! her snakker vi god gammel, nå husker jeg ikke i farten, men er vel en 98? Så du den ikke i fjor da SAP? 2stk "promax 300" på hekken typ baywatch stil, eneste elektroniske var vel plotter, lanterner og 25watt stereo.. 

Skulle EGENTLIG bare ha noen nyere eldre, så ble det nyere nyere, så e-tec G1 får man billig billig, men så var jo G2 litt kult... også kunne man jo kanskje ha ny plotter.. og nye instrumenter... ja også balla det på seg.  Så nå sitter jeg her og må moderere forbruket på gutteturen i kroatia... ;)

Veldig potent er det ikke, er jo sikkert 9-10 meter våtflate men det går helt sjef i sjøen! goldfishen er pysete greier i forhold som bare hopper :p 
Målet er egentlig å få noe som bruker lite fuel i lav fart, jeg ser jo at jeg 95+% av tiden råner på tomgang rundt, og kjører økonomifart, men kjekt med 2x300 sikkert om sjangsen byr seg for en liten repa  da ;) prismessig er 2x200 2x250 og 2x300 ekstremt liten nå takket være ny regjering! Tiltaket deres virker jo faktisk, du har tullinger som meg som da faktisk skifter ut, jeg regner med at forbruket på tomgang blir ca 8%? av det jeg hadde før, og i marsfart 1/3. Klart de nye motorene kostet jo altfor mye kontra besparelsene, men hey jeg redder verden....

Det ryktes at g2'ene har "v8 lyd" på tomgang så dette er jo riktig lovende.

Husk at jeg er nærsynt Ståle så vink og hoi og tut om du ser meg.. har bestilt med custom deksler i blått med røde/hvite striper og.. ohh yeee

Er ikke såååå glad i å publisere såååå mye på nett av bilder og whatnot, men skal se om jeg får sendt over noe til deg mr christian. 

Og hvor blir det av alle de gamle 2-takterne som ingen blir kvitt, takket være at folket nå kan flotte seg med alskens nymotens motorer slik som i resten av verden ?

Er dette god sosialistisk avgiftspolitikk da?  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Usikker på om jeg så den i fjor ASB. I så fall skjønte jeg ikke det var deg (begynner jo å bli en gammel mann, hehe).

Men nå vet jeg ca hva jeg skal se etter. Har du skaffet deg Hasselhoff-outfit også blir det lett og spotte deg, haha.

Smed meg gjerne et bilde kler noe slikt på IM om du kan. Har en følelse av at sommervarmen endelig er på vei så sikkert litt rundt omkring mellom de faste stedene her i andedammen vår :-)

Mvh. SAP

• 1 år senere...

Spennende med ny G2 serie 150-200 hk.

Vektmessig ikke så spennende, 225-230 kg.

Men med 2,75 liter V6 2-takt power så drar dette nok skinnet av pølsa,

Og det er jo også integrert servostyring og all mulig moderne elektronikk inkludert.

https://www.youtube.com/watch?v=u1M3BkxgOSE&feature=youtu.be

Jeg dorget 5 timer med motorene i gang i går, forbruk 6,2 liter, høyeste fart på turen 8 knop, ikke gærnt med 600hk. 

Varierte 1 og 2 maskiner av og på, har uansett servo da den er elektronisk på SB.

Får alltid noen kommentarer om overmotorisert fiskebåt, men den fanget flere store makrell i går ;) 

• 1 år senere...

Veron? Verado da vel :smiley:

Husk at Mercury nå har lansert en ny V8 300 hk 4-takter på 4,6 liter som veier kun 239 kg i letteste utgave.

Og et overveldende utvalg i modellserier og fargekombinasjoner.

Finnes også som Verado V8 (har ingen kompressor til tross for navnet) med AMS (Advanced Midsection) og da integrert servostyring, bedre støydemping osv. Den veier fra 272 kg.

mercuryproductoverview2018.png

Redigert av Teerex (see edit history)

Obs, ja selvfølgelig Verado ☺ det var mange typer å forholde seg til! Veldig interessant! Er disse motorene leveringsklar? Jeg tenker på å kjøpe meg en rib som heter Raven. Er en rib som er beregnet for høy fart, går veldig lett i sjøen. I utgangspunktet blir dem levert med Mercury motorer, kan leveres med andre typer hvis ønskelig, sier dem.

Etter mye lesning på nett, så virker Evinrude motorene så veldig bra, går billig og sjelden på service. Mens Verado motorene krever 98 okt for å gå best + oftere service og mere omfattende service. Jeg synes det er vanskelig nok å få tak i 95 okt. når man er på sjøen.

Tenker med andre ord på sum summarum hva som lønner seg mest på lang sikt. Skal ha to motorer på riben med opptil 14 pers. på båten. Blir (forhåpentligvis) mange timer på dem☺

De nye motorene er kommet opp på Mercurys hjemmeside, men når de kan leveres i Norge vet jeg ikke. Det må du nesten høre med dem eller en forhandler om.

Når de nye motorene er på plass så vil de eneste gamle Verado 6-syl. motorene fortsatt i salg være 350 og 400R.  Såvidt jeg vet er det kun 400R som går best på 98 oktan.

Det at de nye V-motorene ikke har noen kompressor er jo gunstig både for støy, forbruk og vedlikehold. Ventilsystemet krever heller ikke noe vedlikehold, så dette blir nok ganske bra.

mercuryv8.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...