Lorenxxxzo Startet 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2015 Hei Vurderer å kjøpe meg en Nordkapp 17 HT med innenbordsmotor og bygge om til utenbords motor. Jeg er kun 17 år, fyller 18 i år. Lurer på om dere kan si noe om hvor mye det koster? Og hvordan det skal gjøres? Noe spesielt jeg må tenke på? Regner med at jeg da må kutte litt i baugen og kanskje forsterke den litt. Er det da bare å bruke noe vannfast materiale (typ. vannfast kryssfiner)? Og deretter kline på med 1 lag med glassfiber? Eller trengs det mange lag med glassfiber? Ca pris? Og når man skal støpe med glassfiber, så smører man overflaten med polyester(med 1,5% ca herder) på først, deretter legger man på duk og enda mere polyester(metall rulle). Hvor mange lag med glassfiber er vanlig? Dette er et prosjekt som ikke skal bli ferdig på en uke, skal ha det så jeg har noe å drive med i et år eller to Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 mange bra tråder her inne på slik ombygging, om du bruker søkefeltet oppe til høyre så bør du finne mange gode tråder med bilder og beskrivelser. Start feks å søk på glassfiber eller ombygging Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lorenxxxzo Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Har prøvd å søke litt. Men sliter med å finne tråder der det er godt forklart og med gode bilder. Støping har jeg forstått at man vasker - har på slipemiddel og gelocoat - har på duk - har på polyester - har på duk - har på polyester/duk til ønsket tykkelse - gelecoat/topcoat? Og funker oljet combi kryssfiner dersom den er 'surrounded' i glassfiber? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Hvorfor må du kutte i baugen? Sitér dette innlegget Link to post
Lorenxxxzo Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Ops, veksla mellom foran og bak gitt :x Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Her står det mye om dette https://baatplassen.no/i/topic/110859-halco-19-ønsker-tips-og-råd-rundt-oppussing/?fromsearch=1 Er en ganske stor jobb, bare så du er klar over det.... Jeg hadde aldri gjort det en gang til for å si det sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Lorenxxxzo Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Jeg føler egentlig jeg bare får enda mere lyst. Takk for mange fine tips :) Kjenner jeg fikk litt enda mere lyst nå :p Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Dette er både tidkrevende å vanskelig. Flere lag med duk å overlapp må til. Husk du skal henge mye kraft på støpen din. Ikke bare vekta av motoren. Men også momentet i bruk. Hvis du drømmrer om en nordkapp 17 med utenbords. Hvorfor ikke finne en original båt. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Lorenxxxzo Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Selvfølgelig kan jeg kjøpe en som allerede har utenbordsmotor. Men da mister jeg halve poenget med kjøpet, jeg har lyust til å gjøre noe emd båten. Jeg vil legge litt tid i den og føle at den er 'spesiell' Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 hva slags motor tenker du å ha på, og har du vurdert andre båter enn denne? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lorenxxxzo Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Har vurdert en 90-110hk Nei har ikke sett på så mange andre båter, er det noen du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 er jo andre båter i samme alder / klasse som kan vurderes, feks Selco 18 / Fjordling / Fjordwing Motorstr høres grei ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lorenxxxzo Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Jeg sliter litt med båtvalg. Jeg har lyst på en båt som skal være stor. Eller hvertall virke stor. Jeg vil ha en båt som jeg har muligheten til å sitte tørt, helst under hardtop. Utenbordsmotor er et must, jeg er bare 17 år og kan ikke all verden om motorer. Ligge godt i vannet, må være mulig å kunne klatre opp på sidene uten at den kantrer Har også sett litt på en draco? Kan det være noe? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.